Håller på att isolera en del av mitt uthus. Jag bygger lite av ett rum i rummet. Huset består av ett grovt skelett av reglar/stolpar samt träplankfasad. Lite glest här och var. Blåser mer eller mindre rakt igenom. Ingen isolering eller nåt.

När jag nu isolerar en yttervägg funderar jag kring om jag ska ha en luftspalt på 20-25 mm innan jag sätter vindpapp/duk/asfaltboard (eller vad det blir), vilket ju vore självklart om det nu inte vore så att jag tänker mig att tilläggsisolera hela byggnaden utvändigt i framtiden. Troligen nästa sommar. Då kommer jag ju att skapa en luftspalt i det nya isolerskiktet under den nya fasaden.

Är det vettigt att ha två luftspalter? Låt säga att det skulle bli så här utifrån och in...

Panel-->luftspalt/läkt 25 mm-->vindduk-->isolering 95 mm-->gammalpanel-->luftspalt/läkt 25 mm-->vindduk-->isolering 195 mm-->byggplast-->osb-->gips
 
Den inre luftspalten skulle vädra in kall uteluft så den yttre isoleringen blir värdelös. Samtidigt är "kanske nästa sommar" lite långt bort för att jag skulle våga hoppa över luftspalten, nästa sommar kan bli om 3 år, eller aldrig.
Rätt lösning borde vara att bygga med luftspalt nu och nästa sommar riva gammelpanelen innan ytterligare isolering , för att kunna isolera tätt.
 
M Mellanbarn skrev:
Den inre luftspalten skulle vädra in kall uteluft så den yttre isoleringen blir värdelös. Samtidigt är "kanske nästa sommar" lite långt bort för att jag skulle våga hoppa över luftspalten, nästa sommar kan bli om 3 år, eller aldrig.
Rätt lösning borde vara att bygga med luftspalt nu och nästa sommar riva gammelpanelen innan ytterligare isolering , för att kunna isolera tätt.
Tack för bra och helt rätt svar. Jag känner också att en luftspalt extra mitt i isoleringen är att likställa vid att ställa en "västkustskiva" ett stycket ut från, och längsmed, fasaden. Helt verkningslöst! Din genomborrande och realistiska analys av begreppet "kanske nästa sommar" är ju sannolikt också helt korrekt. :)

Jag behövde egentligen bara få höra det från någon annan än mig själv. Jag kommer att bygga med luftspalt och sen kan jag riva gammal ytterpanel, enligt ditt förslag, eller bara skita i att tilläggsisolera det utanpåliggande regelverket med ny ytterpanel just utanför den aktuella delen av uthuset.

Tack för snabbt och mycket bra svar!
 

Bästa svaret

R Rickard1973 skrev:
Din genomborrande och realistiska analys av begreppet "kanske nästa sommar" är ju sannolikt också helt korrekt. :)
Vet ju bara hur vissa av mina egna tidplaner ser ut. :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.