Panelerna är fördelade 20 stycken 400 W vardera på två grupper. Den ena gruppen reduceras under en tid vissa dagar. De har ungefär samma riktning. Den gröna i bilden ger lite mera under fm och den röda lite mera under em. Ingen skuggning och de står fåtal meter bredvid varandra. Vad kan orsaken till reduktionen vara?
Smartphone skärm som visar solenergiproduktionsdata och påminnelse om möte. Graf med effektkurvor i app.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
App-skärmbild som visar energiproduktionsdata med linjediagram, varning om att kontrollera växelriktare, mobil notis om möte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Agplus skrev:
Panelerna är fördelade 20 stycken 400 W vardera på två grupper. Den ena gruppen reduceras under en tid vissa dagar. De har ungefär samma riktning. Den gröna i bilden ger lite mera under fm och den röda lite mera under em. Ingen skuggning och de står fåtal meter bredvid varandra. Vad kan orsaken till reduktionen vara?
[bild] [bild]
Vad är det för växelriktare du har ?(tycker mig se antydningar att det är en Saj R5)

Vad är beteckningen på panelerna ?

Vart i landet finns anläggningen?

Någon bild på anslutningarna i växelriktaren behövs också.
 
M mortimer skrev:
Vad är det för växelriktare du har ?(tycker mig se antydningar att det är en Saj R5)

Vad är beteckningen på panelerna ?

Vart i landet finns anläggningen?


Någon bild på anslutningarna i växelriktaren behövs också.
SAJ R5-15-T2
Leapton Energy Half-cut 410 W
Härjedalen
 
M mortimer skrev:
Vad är det för växelriktare du har ?(tycker mig se antydningar att det är en Saj R5)

Vad är beteckningen på panelerna ?

Vart i landet finns anläggningen?

Någon bild på anslutningarna i växelriktaren behövs också.
Så foto på anslutningen
Elverkens panel med kablar, strömbrytare och anslutningar för solpaneler, PV1 och PV2 markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du databladet för växelriktare och panel ?
Har du optimerare på panelerna?

Första spontana gissning utifrån den infon som finns änsålänge så får du kanske för hög spänning på den MPPT ingången ibland som ger en dipp i effekt på tidig EM.
 
M mortimer skrev:
Har du databladet för växelriktare och panel ?
Har du optimerare på panelerna?

Första spontana gissning utifrån den infon som finns änsålänge så får du kanske för hög spänning på den MPPT ingången ibland som ger en dipp i effekt på tidig EM.
Ingen optimerare, kollade precis databladen på webben, de finns där
 
A Agplus skrev:
Ingen optimerare, kollade precis databladen på webben, de finns där
Länk till databladen, framförallt panelen ?
 
Jag ser spontant inga fel i de tekniska detaljerna och det korrekt kopplat ut med två strängar på varsin MPPT.
Du säger ingen skugnging på den gröna kurvan.... dippen är ju under ca 2h mellan ca 13-15.00. Min första gissning ser ut till vara fel då kurvan bara sänks en nivå i effekt och inte ner till noll eller spikt rakt horisontellt.

Vad säger installatören ?
När är anläggningen installerad och driftsatt ?
Har du någon annan kraftfull elektrisk utrustning kring växelriktaren eller panelerna som stör ut något ?
En bild på det panelfältet/strängen när fenomenet inträffat vore intressant att få också
 
Ingen tv-anten eller elkabel som ger skugga vid den tidpunkten? Det behövs inte så mycket skugga på panelen för att den ska tappa effekt. Hur mycket, beror på hur skuggan hamnar på panelen och hur "by-pass-dioderna" är monterade i panelen.
 
M mortimer skrev:
Jag ser spontant inga fel i de tekniska detaljerna och det korrekt kopplat ut med två strängar på varsin MPPT.
Du säger ingen skugnging på den gröna kurvan.... dippen är ju under ca 2h mellan ca 13-15.00. Min första gissning ser ut till vara fel då kurvan bara sänks en nivå i effekt och inte ner till noll eller spikt rakt horisontellt.

Vad säger installatören ?
När är anläggningen installerad och driftsatt ?
Har du någon annan kraftfull elektrisk utrustning kring växelriktaren eller panelerna som stör ut något ?
En bild på det panelfältet/strängen när fenomenet inträffat vore intressant att få också
Installatören började att säga att jag inte skulle kolla så mycket men nu håller de med om att det inte är ok. De har ställt fråga till SAJ, vi väntar på svar. Driftsatt augusti 2022. Ingen annan utrustning i närheten
 
Ulf123 Ulf123 skrev:
Ingen tv-anten eller elkabel som ger skugga vid den tidpunkten? Det behövs inte så mycket skugga på panelen för att den ska tappa effekt. Hur mycket, beror på hur skuggan hamnar på panelen och hur "by-pass-dioderna" är monterade i panelen.
Nej ingen skugga, flera hundra meter fritt mot söder
 
Har installatören provat byta kablarna mellan MPPT1 och MPPT2 för att se om fenomenet flyttar sig och då alltså att felet ligger på taket istället?
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Har installatören provat byta kablarna mellan MPPT1 och MPPT2 för att se om fenomenet flyttar sig och då alltså att felet ligger på taket istället?
Jag funderade på att göra det själv. Panelerna står på markstativ.
 
A Agplus skrev:
Jag funderade på att göra det själv. Panelerna står på markstativ.
Obs! Vill inte uppmana till att själv felsöka på den nivån, utan sker på egen risk.

Men OM du gör det så gör det när det är helt mörkt ute (natt?) så risk för ljusbåge och andra fenomen inte finns när kontakterna byter plats. Bryt på bägge sidor om växelriktare och låt växelriktare vara stängd typ 30min innan du byter kontakterna så ev. kondensatorer töms. Och se till så kablarna är uppmärksamhet före du bytet plats mellan de.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.