Tombrittberg
Keexet Keexet skrev:
Det här var intressant och fick mig att börja googla. Men jag har inte lyckatsskaffa mig ngn bra bild över hur det går till rent konkret. Kör man uppifrån sänker man väl ner viskan med en tyngd inunder, men underifrån, har man den på ngn halvstyvt plastband då? eller hur kan man trycka viskan uppåt?

Det enda jag hittade vid en snabb sökning var att vissa sotare inte verkade tycka om det eftersom sotet ramlar ner på sotaren.

Är som ni förstår ganska rudis på det här med sotning och trodde jag förstod grundprincipen, men nu blev jag genast osäker.
Du använder ett rensband med en viska på. Sotaren slipper gå upp på taket. Smidigt.
Keexet Keexet skrev:
Det här var intressant och fick mig att börja googla. Men jag har inte lyckatsskaffa mig ngn bra bild över hur det går till rent konkret. Kör man uppifrån sänker man väl ner viskan med en tyngd inunder, men underifrån, har man den på ngn halvstyvt plastband då? eller hur kan man trycka viskan uppåt?

Det enda jag hittade vid en snabb sökning var att vissa sotare inte verkade tycka om det eftersom sotet ramlar ner på sotaren.

Är som ni förstår ganska rudis på det här med sotning och trodde jag förstod grundprincipen, men nu blev jag genast osäker.
Keexet Keexet skrev:
Jag håller mångt och mycket med dig. Draget har nog alla utanpåliggande pipor problem med, men en oisloerad pipa tar nog ännu längre tid innan man får drag i? 500mm fritt är verkligen opraktiskt, inte minst vid väggenomföringen. Teoretiskt skulle man kunna mura upp en bit betongvägg kring genomföringen, men det verkar inte särskilt praktiskt. Intressant reflektion kring stagen, det hade jag själv inte ens tänkt på. min första tanke är "värmeöverföring" från pipan till stagen, till brännbart bjälklag i huset, men är det verkligen riktigt? Borde inte stagen kylas av luften? Varför är detta ett hinder?

Det vanligaste problemet med att sätta pipan på långsidan av huset är väl att nå upp till nock. Men det beror ju på takets utformning förstås, men med ett vanligt sadeltak blir det en lååååååång pipa som går upp över takfoten (förmodligen). Med rejäla stag och en arbetsplattform för sotningen. Det blir ju både mer estetiskt och praktiskt att sätta den på gaveln. Har sedan jag börjat ägna mig åt skorstensbygge sett några minst sagt lustiga lösningar när jag sett mig omkring, inte minst från tiden då 1m över nock var ett krav. Det kan bli riktiga "industripipor" som verkligen förfular huset.

Med det sagt så kan jag nämna att jag själv placerade min pipa på långsidan, men tack vare husets utformning med en infälld altan, hamnar pipan från taket sett en bit "in i huset" och med ett flackt tak så klarar jag mig med en meter pipa ovanför taket för att nå över nock. Men mitt hus var designat för en sån lösning från början och har man inget knepigt betongbjälklag att ta sig igenom så bör man definitivt överväga att dra pipan rakt upp från lämplig placering av kaminen enligt planlösningen. Snyggare, mer praktiskt och kanske inte ens särskilt mycket dyrare. Med lite planering av inköpen kan det nog blir billigare tom.

Finns det någon lösning som undkommer kravet på sotning uppifrån? "Taksäkerhet" tillkommer väl oavsett hur man bygger?
Det är temperaturen i rökröret som är faran. Soteld och du kan ha över 1000*, då skulle inte jag vilja ha rökröret fastsatt i träväggen.
 
Tombrittberg
Krillan03 Krillan03 skrev:
Tack för era svar. Jag skulle egentligen gå invändigt men har bandat plåttak och enl Elda-butiken är det ett jävla jobb att ta hål och framförallt få det tätt efter man dragit upp skorstenen där.

Vet inte om det stämmer dock.

Någon som har erfarenhet av detta?

Vet inte vad du har för typ av hus och helt klart mycket arbete om du har många våningar att gå upp igenom.
Även svårt att hitta en lämplig plats att kunna gå fram med skorsten.
Tycker personligen att allt blir bättre med en invändig skorsten, schidler/Isokern tycker jag att du ska titta på. Ungefär som att bygga LEGO.
Lycka till med projektet.
 
Redigerat:
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Vet inte vad du har för typ av hus och helt klart mycket arbete om du har många våningar att gå upp igenom.
Även svårt att hitta en lämplig plats att kunna gå fram med skorsten.
Tycker personligen att allt blir bättre med en invändig skorsten, schidler/Isokern tycker jag att du ska titta på.
Lycka till med projektet.
Tackar (y)(y)
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
T
Bästa är kanske och lägga en dragförbättrare om du bor långt norrut med en utvändig skorsten. samt att du har ett själ du kan stänga skorstenen så slipper du kall drag när du inte använder kamin.
Väggfästen finns i fler utföranden, här har du en med sotlucka. Väggfäste med sotlucka för utvändig skorsten monterad på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Spjäll ska det stå i skorstenen :)
 
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Vet inte vad du har för typ av hus och helt klart mycket arbete om du har många våningar att gå upp igenom.
Även svårt att hitta en lämplig plats att kunna gå fram med skorsten.
Tycker personligen att allt blir bättre med en invändig skorsten, schidler/Isokern tycker jag att du ska titta på. Ungefär som att bygga LEGO.
Lycka till med projektet.
Schiedel Isokern har jag och är mycket nöjd med det valet. Bara att vara noggrann så man får allt i lod och en "lagom" luftspalt mellan inner- och yttermantel! Enligt mig snyggare än en stålpipa också, bara att putsa och måla i valfri kulör!(y)
 
  • Älska
Tombrittberg
  • Laddar…
Tillträdesanordning till tak är egentligen ett lagkrav, oavsett vad man tycker om det, och det kan bli svårt att hitta någon som godkänner en lösning med bara lucka i bottten. Det kan också bli så att någon kommer senare och kräver det vid brandskyddskontroll. Även det där med isolerat rökrör kan det nog bli lite problem att få någon att godkänna, så det är nog en god ide att besiktningsmannen och du är 100 procent överens redan innan du börjar med installationen så du inte sätter in något som ingen vill godkänna sen.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Själv snackade jag med sotaren innan jag monterade såväl kamin som skorsten. Någon plattform på taket behövdes inte. Sotandet skulle göras från marken. Mer garderad än så, är svårt att vara.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Själv snackade jag med sotaren innan jag monterade såväl kamin som skorsten. Någon plattform på taket behövdes inte. Sotandet skulle göras från marken. Mer garderad än så, är svårt att vara.
Ja, så sa sotaren jag pratade med också.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Krillan03 Krillan03 skrev:
Ska sätta in braskamin och ska gå genom yttervägg och sedan längst med husfasaden.

Totalt ca 4,5 meter skorsten. 150mm.

Är det någon vits med isolerad skorsten för mig? Ska ju ändå gå på utsidan menar jag?

Kolla Nibes broschyr med olika lösningar! Dom har lösningar för både utvändig och invändig skorststensplacering och godkända föreskrifter att följa

Sotaren godkände att jag bara hade lucka för sotning i början av skorstenen så någon stege/platå på tak behövs inte.

50mm från brännbart material genom vägg gällde också,så ska göra schakt med mineritskiva.

Någon som har nån input?
Ska jag tänka om och i så fall varför?
 
Krillan03 Krillan03 skrev:
Ska sätta in braskamin och ska gå genom yttervägg och sedan längst med husfasaden.

Totalt ca 4,5 meter skorsten. 150mm.

Är det någon vits med isolerad skorsten för mig? Ska ju ändå gå på utsidan menar jag?

Sotaren godkände att jag bara hade lucka för sotning i början av skorstenen så någon stege/platå på tak behövs inte.

50mm från brännbart material genom vägg gällde också,så ska göra schakt med mineritskiva.

Någon som har nån input?
Ska jag tänka om och i så fall varför?
Hur gick det med projektet? Jag ska precis påbörja samma. Vad fick du betala för den utvändiga skorstenen? Mvh Håvard
 
Rökgasrör på vägg, brevlåda, fönster, utsida av hus, ventilationssystem, mörkgrå panel. Modern arkitektur, utomhus, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en stenkamin med rör anslutet, del av ett modernt rum i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Gick bra.

Köpte delarna jag behövde på nordic heating. Ganska enkelt att montera.

Det trixiga var att ta sig igenom fasaden.

Var noggrann med alla mått så det inte understiger godkända värden.

I flikarna på deras hemsida kan man hitta mycket nyttigt info om regler osv.

Har inte hängt med de senaste åren ang priser osv.


http://www.nordicheating.se/produkter/skorstenar/isolerade-modulskorstenar/modulskorsten-150-mm.aspx



http://www.nordicheating.se/information/allmaen-information.aspx
 
Redigerat:
Krillan03 Krillan03 skrev:
[bild] [bild]



Gick bra.

Köpte delarna jag behövde på nordic heating. Ganska enkelt att montera.

Det trixiga var att ta sig igenom fasaden.

Var noggrann med alla mått så det inte understiger godkända värden.

I flikarna på deras hemsida kan man hitta mycket nyttigt info om regler osv.

Har inte hängt med de senaste åren ang priser osv.


[länk]



[länk]
Grymt! Tack så mycket för svar.
 
Då jag installera kaminen i min fjällstuga gjorde jag skorstenen själv av 6tums syrafast
med 2-varvs omlottisolering med nätad värmesäker isolering...sen klädde jag skorstenen med
aluplåt utom en bit längst upp och 50cm på insidan mot kaminen...isolerade schaktet genom väggen
extra noga...och 2-gipsskivor på väggen.
har eldat nu i ungefär 27år utan problem(har inte ens sotat under tiden)...
Då var det enkelt bara hämta dit en sotare som besiktiga och godkände...nu är det avgifter och
krångliga lagar o förskrivningar.
Edit: fick eldförbud pga utebliven sotning för länge sen och försäkringsbolaget godkänner att jag har
koll själv då jag berätta vad materiel jag har i skorstenen. 6tum är mycket fylla igen av sot he he.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.