Halloj! Vår shuntventilmotor (ESBE 12101910 ARA672 som sitter på CTC EcoEl 1550 V3, sep 2009), bilder nedan, verkar ha bestämt sig för att köra full makaron på shuntventilen sedan kl 22.30 den 20 mars. Och dragit 500 kWh extra fram tills vi kom till huset igår, på 10 dagar alltså.
32.png
Men styrkortet verkar vara problemet! (Provade en annan motor med samma resultat) När jag mäter på utgångarna får jag ingen spänning på CCW-utgången (plint 5, svart, öppna). Mätte på utgångarna när jag tvingade dem i testmenyn, men plint 5 ger ingen spänning ut, trots att man hör reläet klicka. Det konstiga är att det verkar ha varit fel åt andra hållet när jag kom till huset och shunten var fullt öppen och shunten stod och gick och lät hela tiden nästan (se video). Nu är den alltså helt stäng istället för det var det enda håll jag kunde få den att gå åt eftersom jag inte får nån spänning på plint 5 istället nu...
Är det relät? Någon som vet vad som brukar gå på dessa kort... Eftersom den gick åt andra hållet först innan jag kom hit och ställde sig fullt öppen är jag lite tveksam. Kan det vara något annat? Vad kostar ett kort eller byte av kort? (...så jag får en uppfattning om vad detta kan gå lös på?)

Mvh Johan

Film: https://photos.app.goo.gl/GPHeUtWvssqYYCYd8
 
Är detta rätt manual? https://jseducation.se/files/pages/ctc-eco-el-1.pdf
I så fall är relärna R7 och R8 på styrkortet (sid 14) starkt misstänkta.
Reläer tar alltid slut förr eller senare, ofta före all elektronik på ett styrkort. Elektrolytkondensatorer är en annan komponent med relativt kort livslängd. Ibland buktar toppen på dessa när de blir dåliga men inte alltid. Det finns fler reläer och kontaktorer som kan förväntas krångla om inte alltför lång tid på en 14 år gammal elpanna.
 
Tommy, Tack!
Ännu äldre modell men ser ut att vara samma elschema som jag har! Simpla robusta komponenter! Samma reläer som i gamla high end stereoförstärkare. Kanske får ge mig på att köpa några reläer för 37 kr st på Elfa och testa att byta...
 
  • Elektronisk kretskort med reläer och kablar i industriell styrpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick tag i ett beg. styrkort. Satte in det och nu fungerar det!
Antar att det är ett av reläerna som inte ger kontakt längre. Då reläet slår men motorn inte går.
Är det någon som vet vilket relä som styr shuntmotorn medurs resp moturs? Är det någon som har ett kopplingsschema på detta styrkort?
 
  • Elektronikkort med reläer och kretsar, industristyrning, blå transformator, på träyta i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Schemat finns i länken som jag lade in 9/4. Titta på sidorna 14 och 15. Relä 7 och 8. Var lite skeptisk utifall det finns fler varianter på styrkort och schema.
 
  • Gilla
Fartfantomen
  • Laddar…
Tack. Har ett nyare kort. Och i min manual var det inte lätt att spåra. Men mha en titt i din har jag kommit fram till att det är relä 7 som med största sannolikhet är problemet. Testar att byta relä 6 o 7 som styr säng o öppna på shuntventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.