Jag lägger min röst på en Lupo 3L (dock är det en diesel).
Har haft en sådan som pendlarbil och det är den mest ekonomiska bil jag haft.
Drar blandad körmning ca 0,35 (Skall enligt spec dra 0,299 blandad och 0,275 landsväg)
Den är klassad som miljöbil vilket betyder 1260/år i skatt och gratis parkering i vissa städer (ex Göteborg, Ystad, Norrköping...)
Kostar mellan 30000 och 120000 och har ett mycket bra andrahandsvärde, ibland högre än inköpspris :D
 
Vad är egentligen en miljöbil. För "miljöbilen" Toyota Yaris ger tex. handlaren (eg. staten) 10.000 kr reduktion vid nyköp. Men bilen har ingen etanoltank, ej heller gas eller annat. Hur kan denna bensinbil kallas miljöbil?

Så fort man köpt en miljöbil så kommer reglerna från staten att ändras.

De som bor i stockholm och kör in och ut ur stan betalar ju den "hatade" trängselskatten. Miljöbilar är befriade. Men det har visat sig att nästan alla miljöbilar trots att dom har etanolalternativ kör på bensin. Vad är vitseen med en sådan avancerad motor då...`?
 
Att en bil miljöbilsklassas har idag inget med bränsleslag att göra - det handlar om hur stora CO2-utsläppen är per kilometer. Vilket innebär att en bil med bensin- eller diselmotor kan miljöbilsklassas om den är tillräckligt bränslesnål och har en tillräckligt effektiv förbränning. Konstigare än så är det inte. Ganska logiskt att mäta så idag egentligen med tanke på att det idag är svårt att se vad som egentligen är miljövänligt i längden. Etanolen kan ju ifrågasättas på flera punkter, bland annat att den tar enorma odlingsarealer i anspråk, något som går ut över såväl matproduktion i fattiga länder som viktiga skogsområden som i sig binder mycket koldioxid.

F ö är en har en etanoldriven bil ingen "avancerad motor". Det är en helt vanlig bensinmotor med några få justeringar i bränslesystemet. De flesta vanliga bilar går också att köra på E85 med lite inställningstrixande.

Etanol är rimligtvis en parentes i bilbränslehistorien. Produktionen är inte kostnadseffektiv och verkningsgraden lika usel som (eller t o m sämre) vilken annan förbränningsmotor som helst (fördelen med ett biobränsle finns ju dock). Hade jag köpt ny bil idag hade det blivit en miljöklassad bränslesnål diselbil med partikelfilter. Det kommer dessutom säkerligen ett flertal alternativ till fossil disel inom de närmaste åren baserat på biomassa. På sikt tar hybrid- och elmotortekniken över helt och när utvecklingen av miljöbilar nu på allvar tar fart dröjer det nog inte alltför länge innan man löst problemen med de länge omtalade bränslecellerna (som ju i princip producerar vatten som "avgaser"). En bränslecell komme rupp i verkningsgrader på 70% i jämförelse med en förbränningsmotor som sällan når 20%....

Edit: Ett konkret tips då är exempelvis Citroen C3 som är lite större än C2 men fortfarande en småbil. Finns med miljöklassad diselmotor. Känner två nöjda fmailjer med denna bil. Jag gillar å ena sidan käsnlan i franska bilar men detaljkvalitén är väl inget att hurra för (erfarenhet av Peugeot).
 
Kasch

hybrid: Vad är detta egentligen? (eg. av ordet blandning)
Bensin/etanol..
Bensin/elbatteri...
Bensin/gas
Bensin/xxx...

Bränsleceller: Du är väldigt optimistisk! Men om det lyckas. Är det då en enrgieffektiv metod? ( förluster i omvandlingen)

Citroen: Skall titta på den. Skall undersöka vad partikelfilter är också. Är det denna som gör dieselmodellerna miljövänliga?
Har faktiskt blörjat fundera på diesel ( en liten...) Föresten- Toyota Yaris finns i dieselversion också.

Jag tror att svenska naturskyddsföreningen gjort en lista på energieffektiva bilmärken. Jag skall söka där också. Undrar om staten(skattemyndigheten) gjort en lista. Hur skall annars stockholmarna få skattefrihet på sina miljöbilar (trängselskatten?
 
yonna skrev:
Golf bensinsnål? Det finns betydligt mer bensinsnåla småbilar än Golf. Dessutom är märkesverkstäderna fortfarande kassa och man är hänvisad dit åtminstone de första åren. Jo, jag är Golfägare ;) och jag tycker den är övervärderad.

Jag håller med Yonna
Golf e inte bensinsnål 0,78-0,85l/milen det tycker inte jag e snålt på en liten bil.. Skulle vara om man väljer en diesel då. Den kan man ju räkna som snål bil i drift men då kommer ju skatten så hej då med den snålheten om man inte kör 3000mil/år. Om man nu ska ha en liten bil som inte kostar mycket att köra så skulle jag säga. Kia Picasso el Kia Rio där har du verkligen en snål bil i bränsleförbrukning.. Dessutom inte dyr att äga heller.. Beror ju på vad bilen ska användas till. Bara resor till å från jobbet å om inte resorna e allt för långa så e ju Picasson bra. Rion om man ska ha in nå ungar å lite matkassar man handlat. Man kan säga att Rion påminner mycket om Golfen men mycket billigare.. /Linda
 
Nu undrar jag hur ni tänker när ni pratar om Golfen som en småbil!?
När Golf II fanns under 80-talet så var det en småbil men Golf IV och Golf V är absolut inga småbilar.
Dom finns dock med snåla motorer och själv kör jag en Bora -04 (Golf Sedan) med en 1.6l motor.
På bilen har jag 225/40-18" däck som inte är de mest lämpade för bränsleekonomin men ändå kan jag köra den under 0,6l/mil på landsvägskörning utan större problem.
Dom nyare golfarna finns också med TSi- motorn som är mycket snål...

Personligen skulle jag rekomendera en VW Polo eller Skoda Fabia om man är på jakt efter en mindre bil och åker mest själv.
Jag har en Skoda Fabia -01 Kombi 1.4 75hk och en Fabia -07 1.4 55hk vilka båda rekomenderas...
...men passa er för den lilla 3-cyl motorn!

För övrigt har jag även haft några Polos , dels en 1.6 -98 och en GTi -01 vilka även dom rekomenderas.

Ska ni köpa Diesel så är ett hett tips en Skoda Fabia RS...
 
Rapid skrev:
Kasch

hybrid: Vad är detta egentligen? (eg. av ordet blandning)
Sorry. Med hybridteknik för bilar brukar man idag mena en kombination av en förbränningsmotor och en (eller flera!) elmotorer. Bilen växlar mellan bensin och el automatiskt och batterierna laddas via generator när förbränningsmotorn går. För att spara batterikraft brukar också laddning ske vid inbromsning. Mest soppa sparar man i typ stadstrafik där förbränningsmotorn är väldigt ineffektiv. Toyota ligger nog längst fram med hybridteknik idag. Många andra bilmärken har dock modeller på G. Bland annat tror jag, om jag minns rätt, att Peugeot 2008 blir först i världen med en serietillverkad bil som drivs av en bränslesnål diselmotor i kombination med elmotor/-er (tillsammans med Citroen?). Volvo har en konceptbil som klarar sig tio mil utan att förbärnningsmotorn slår till. Den ska också kunna laddas externt vi en vanlig stickkontakt. Största problemet med elbilar har varit lagringsutrymme/kapacitet, något som bätter och billigare litiumjonbatterier nu verkar råda bot på.

Rapid skrev:
Du är väldigt optimistisk! Men om det lyckas. Är det då en enrgieffektiv metod? ( förluster i omvandlingen)
Nja, är jag det? Bränsleceller har varit på gång i årtionden... Men sedan några år finns ju faktiskt rullande konceptbilar som drivs med bränsleceller av olika slag. Gäller bara, som med all ny teknik, att produktionen kvalitetssäkras och att man kan pressa tillverkningskostnaderna. GM planerar seritillverkning från år 2010. Vad gäller energieffektivitet lär, som jag skrev, bränslecellen vara överlägsen förbränningsmotorn. Se Chalmers: http://fy.chalmers.se/~f1xjk/FysikaliskaPrinciper/Projekt/Projekt30/vadar.html
Här en rullande bränslecellsdriven Cheva (reklamvarning dock): http://www.gm.com/explore/technology/fuel_cells/sequel.pdf. Presentation av GM:s bränslesellsteknik: http://www.gm.com/explore/education/popups/fc_energy/fuelcell_interactive.html
 
Har en Aygo privatleasad som jag kan tänka mig att överlåta!
Kostnad 1850 kr / månad inkl. service, reparationer etc. Skatt tillkommer med hela 650 kr/år.
3000 mil körsträcka / 3 år.
Drar i snitt 0.5 / mil blandad körning.
PM:a om du är intresserad!
 
Honda Civic är bra bilar..Bensin snåla, går bra och är ganska billiga att äga.. =)
 
galento
Swetrot skrev:
Frågan är om man inte skall titta på något annat. Jag köpte en Volvo 855 -97 att ha som transportmedel under flytt och efterföljande renovering. Kostade under 30 kkr, är stor och rymlig, enkel och relativt billig att serva och reparera samt drar inte så mycket bensin. 0,78 har den dragit hittills på ungefär 1000 körda mil, varav 350 varit med släpkärra.

Dem stora värdeminskningen är redan avklarad på en sådan bil, måndagsexemplar och barnsjukdomar är åtgärdade, man vågar köpa en piratdel på Mekonomen eller Biltema utan att riskera garantin. Jag ser mest fördelar med mitt val.
Ja,eller en 745/945 som har ännu enklare mekanik än 855,an.Ingen snål småbil men rymlig,vettiga reservdelspriser och lättare att meka med själv (om man kan och vill) Och behöver du bilen till husbygget är väl en rymligare bil att föredra eller vad tror du ?
 
Om du ändå vill unna dig lite "lyx", eller iallafall lite roligare val, så ska du kanske titta på BMWs 1-serie?!
kolla in på min blogg på http://ringovagen103.blogspot.com
 
Svärfar har en Citroen C3 diesel, hur jag än spättar den på motorvägen och gasar mellan refugerna så drar den inte mer än 0.50, han kör själv motorväg mest och då ligger den på 0.45 (riktigt mätt med Km och soppa räkning)
 
Diesel är nog det enda vettiga miljövalet. Etanol skapar bara ändå mer problem på vårt jordklot .
 
Att inte miljöbilarna Aygo, 107 och C1 fått mer utrymme här? Bränslesnålare bensinare kan man knappt hitta. Maken kör vår 107 på MAX 0,5 lit/milen. Då kan man säga att han kör den som en gokart och sällan är under 90 km/h. Det är Toyota nästan rakt igenom och kvalitén är där efter = kanon.

Visst, den är liten men passar utmärkt om man är 2 eller en. vi är 3(!) varav en är 2 år och har stor otymplig barnstol + barnvagn. Inga problem förr oss. Har dock en liiiten barnvagn men ändå.

Med miljöbil menas att den släpper ut en liten mängd koldioxid så den klassas som miljöbil. Kort sagt så betyder det att man kan stå gratis i 2h på 10 el 30-min parkeringar, lääänge på boendeparkering osv.


Öht är Toyotas personbilar bränslesnåla. Har en 2005'a Corolla Verso (7-sitsig MPV) som med automat och ECC ligger på runt 0,65. DET är lågt!

Hade aldrig i dagens bränslevärld köpt en bil som drar mer än 0,70! Åandrasidan så kör vi minst 70 mil i veckan, men ändå... man kan ha roligare för pengarna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.