Hej, alla duktiga på detta forum. Hoppas denna tråd hamnat rätt.

Vi byggde vårat hus för ett år sedan. Vi har hittat lite småfel här och var som löpande åtgärdats av byggfirman, men tanken är att genomföra 2-års besiktning till hösten för att få dem åtgärdade inom garantitiden.

Jag skulle vilja höra med er om badrumströskeln och hur de gjort denna. Det verkar dels vara sprickor i silikonfogen, men också som att det inte täcker helt. Det är nästan som någon massa trycker ut mellan tröskeln och silikonfogen. Förhoppningsvis syns det på bilderna.
Det blir väldigt snabbt smutsigt (mögel?) i denna springa, och det letar sig även ut på andra sidan tröskeln.

Har byggfirman slarvat? Hur ska det göras? Är detta något allvarligt fel?

Jag har även förstått att dörrlisten inte ska gå ända ner i badrumsgolvet utan fogning som det är nu, och det har byggfirman sagt att de ska åtgärda.

Ber om ursäkt om jag inte beskriver i text så väl, detta är inte mitt kunskapsområde riktigt.
IMG-1029.jpg

IMG-1030.jpg

IMG-1031.jpg
 
Fick badrummet i sig godkänt på slutbesiktningen? Klinkers närmast tröskel verkar ligga med nivåskillnad!? Är fallet rätt mot golvbrunnen? Hus kan röra på sig men det bör inte spricka i fogen under tröskeln. Är det verkligen fuktigt runt tröskel ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fick badrummet i sig godkänt på slutbesiktningen? Klinkers närmast tröskel verkar ligga med nivåskillnad!? Är fallet rätt mot golvbrunnen? Hus kan röra på sig men det bör inte spricka i fogen under tröskeln. Är det verkligen fuktigt runt tröskel ?
Här visar sig väl vår okunnighet. I samband med att huset var klart gjordes såklart ett slutsamråd med kommunen som fick godkänt. Någon slutbesiktning i sig gjordes dock inte, då en nära bekant sa att det inte behövdes. Det ingick också en kontroll via husförsäkringen där bland annat fallet i badrummet mättes (en kula som släpptes för att se att den åkte ner mot brunnen).

I efterhand har vi dock förstått att en riktig slutbesiktning skulle gjorts, men vi har tänkt att ta in en besiktningsman för 2-års kontrollen istället.

"Klinkers närmast tröskel verkar ligga med nivåskillnad!?" - Du menar att klinkersplattorna inte är helt jämna? Ja du har rätt i det, helt jämna är de nog inte. Vi har faktiskt inte tänkt på det.

Vi har inte märkt att det är fuktigt runt tröskeln, men vi är fundersamma på den svarta smutsen som blir. Det beror inte på att vi inte rengör.
 
BirgitS
Fredrik831 Fredrik831 skrev:
Jag har även förstått att dörrlisten inte ska gå ända ner i badrumsgolvet utan fogning som det är nu, och det har byggfirman sagt att de ska åtgärda.
De behöver byta ut dörrfodret för det är ju redan fuktskadat.
Fredrik831 Fredrik831 skrev:
Vi har inte märkt att det är fuktigt runt tröskeln, men vi är fundersamma på den svarta smutsen som blir. Det beror inte på att vi inte rengör.
Kan det vara som så att ni rengör med för mycket vatten så att träet blir för blött och därmed fuktskadat?
 
  • Gilla
Fredrik831
  • Laddar…
T
Eftersom duschen är så nära dörren skulle jag nog vilja säga att det troligtvis är undermåligt fall både på klinkern och under den på tätskiktsnivå samt att där är inget uppvik med tätskikt på badrumströskeln utan endast silikon. Allt detta gör att tröskeln släpper igenom vatten därför det blir svart på andra sidan av tröskeln också.

Åtgärd är att ta bort tröskeln samt klinkern närmast tröskeln och försöka ansluta med nytt tätskikt som går upp på tröskeln. Även fodret bör bytas och inte låta det går ända ner till golvet denna gång.
 
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering:

Efter att ha kontaktat byggfirman och en kakelsättare inspekterade var det inte några konstigheter att både tröskel och foder var skadade. De lyckades byta båda utan att skada fuktspärren. De ordnade även badrumsfog dessa.

Orsaken till vatten tros vara att släplisten till duschen var för kort. Det har gett en glipa där vatten kan forsa ut om någon delvis täcker golvbrunnen så att vatten svämmar över (jag såg själv hur frugan satt rakt på golvbrunnen och det rann ut vatten rakt mot fodret...).

Fall på själva kaklet är kontrollerat och var okej. Det går såklart inte kontrollera fallet på betongen, men då vi har badrumsintyg där det står att kontroll var gjord så får man väl hoppas att det också är okej. Annars finns ju garantier i flera år framåt också.

Tack till er som svarat i tråden :)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Den orsaken var svårtippad, sätt upp en kamera i badrummet och övervaka frun i framtiden ;=)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den orsaken var svårtippad, sätt upp en kamera i badrummet och övervaka frun i framtiden ;=)
Tror inte det uppskattas med en kamera i duschen ^^

Jag var själv lite skeptisk om det verkligen kunde vara detta som var orsaken, "vad kan lite vatten göra", men efter att de ordnat en längre släplist så har det varit helt torrt runt fodret. Vilket det inte var innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.