H
Hej,

äger ett hus i skogen. Enklaste modell utan el och vatten.

Ett hus har betongpannor med stooort lager mossa som behöver avlägsnas.

- högtryckstvätt uteslutet, finns ej el eller vatten.
- manuell skrapa… helst inte… säkert bra.

vet ni något riktigt jäkla effektivt medel att hälla/spruta på? Inte miljöprodukten från Granngården el dyl utan jag vill ha gift i!

några tips? Även tips på medel som bara företag kan köpa.
 
Vanlig tryckspruta fungerar men du får ju gå på pannorna. Sen giftet får du höra med någon lantbrukare som kan bidra.

annars är det bara skrapa med borste panna för panna :)
 
  • Gilla
Haget
  • Laddar…
Helst ska det bara fräsa till.. det ryktas om att man förr i världen hade koppartråd el liknande som agerade "svampdödare"
 
  • Gilla
Haget
  • Laddar…
M
Finns nog ingen genväg utan det är manuellt skrapande som gäller. Sedan sprutar man på bensaltensid eller liknande. Jag använder Biltemas fasadtvätt. Jula har också nån liknande. Alla dessa produkter, "fasadtvätt", "taktvätt", "tralltvätt" osv. innehåller samma aktiva tensider som tar död på mossan. Man får läsaproduktbladen för att få fram den som innehåller mest av den aktiva substansen.
 
  • Gilla
Haget
  • Laddar…
H
Manganbangan Manganbangan skrev:
Helst ska det bara fräsa till.. det ryktas om att man förr i världen hade koppartråd el liknande som agerade "svampdödare"
Jo läst lite om koppartråd, men även där tycks det vara lite sisådär med resultatet sålänge inte det är ett koppartak.

Men, japp det är ”fräsa till” jag är ute efter, sedan om det tar en eftermiddag eller två år spelar mindre roll.
 
Alternativet är en batteridriven högtryckstvätt t.ex ryobi och regnvatten? Eller ett elverk och högtryckstvätt?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H
M Markarbetaren skrev:
Finns nog ingen genväg utan det är manuellt skrapande som gäller. Sedan sprutar man på bensaltensid eller liknande. Jag använder Biltemas fasadtvätt. Jula har också nån liknande. Alla dessa produkter, "fasadtvätt", "taktvätt", "tralltvätt" osv. innehåller samma aktiva tensider som tar död på mossan. Man får läsaproduktbladen för att få fram den som innehåller mest av den aktiva substansen.
Jo jag har testat lite av dessa produkter från Jula, Biltema osv, men min erfarenhet är att de är både dyra och ineffektiva tyvärr.
 
H Haget skrev:
Hej,

äger ett hus i skogen. Enklaste modell utan el och vatten.

Ett hus har betongpannor med stooort lager mossa som behöver avlägsnas.

- högtryckstvätt uteslutet, finns ej el eller vatten.
- manuell skrapa… helst inte… säkert bra.

vet ni något riktigt jäkla effektivt medel att hälla/spruta på? Inte miljöprodukten från Granngården el dyl utan jag vill ha gift i!

några tips? Även tips på medel som bara företag kan köpa.
Hur är skicket på undertaket ?
 
  • Gilla
Haget
  • Laddar…
H
F Filipbs skrev:
Alternativet är en batteridriven högtryckstvätt t.ex ryobi och regnvatten? Eller ett elverk och högtryckstvätt?
Egentligen inte, visst jag har en brunn men minst 75 meter bort plus för litet elverk. Så känns lite tveksam tyvärr.

Någon som har en sådandär bil man ser på stan när de sanerar busskurer hade funkat, men ingen i min närhet är i branschen
 
H
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur är skicket på undertaket ?
Jo det är helt okej. Över tiden kommer stugan rivas, men ligger nog ändå 15 år bort och vill att huset ska se drägligt ut under tiden.
 
Jag skrapade mitt tak fri från mossa med baksidan på en diskborste…
 
  • Gilla
Haget
  • Laddar…
H
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skrapade mitt tak fri från mossa med baksidan på en diskborste…
Hjälp, rädd att jag hamnar där också…
 
Alltså, inget slår mekanisk rengöring i detta fallet. Du måste ta bort allt löst sittande så gör medlet sitt mot rötterna sen. Skrapa först, det finns bra grejor som taksopen att använda för det.

Sen på med högtryckstvätt, finns ingen el eller vatten får man fuska med en sådan https://www.proshop.se/Hoegtryckstvaett/Kaercher-Hoegtryckstvaett-OC-3-Plus/2835292

Sen får du ha på grönfri eller annat medel som tar död på mossan.

Får du inte bort mossan mekaniskt så får du inte heller bort mossan mellan pannorna och då kommer det tillbaka blixtsnabbt.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.