Hej, jag är rätt ny med allt som har med hantverk att göra och har en förmodligen ganska så basal fråga. Jag hittade inget annat bra ställe att ställa den här frågan så jag hoppas att detta är ok.

Jag ska hänga upp ett träningsverktyg för klättring (en hangboard) ovanför min dörr i en betongvägg. Jag har kollat med hyresvärden och det ska inte vara några rör eller ledningar som går ovanför.

Monteringen sker genom att Hangboarden monteras på en träskiva med skruvar som medföljde när man köpte Hangboarden (har köpt ett hyllplan i furu men osäker på om detta är hållbart nog eller om plywood är bättre?). Det ser ut som på bild #1.

Sen skruvas själva träskivan (bild #2) fast i betongväggen ovanför dörren med betongskruv (bild #3 och #4). Här är nog det jag är mest osäker på.

- Själva pluggen sätts ju in i väggen. Men skruven måste ju gå igenom träskivan som är 18mm djup. Betyder det att medföljande skruvar är för korta? Eller ska pluggen igenom själva plankan också?

- Det står att skruven ska hålla för 71kg i betongvägg. Tanken är att jag kommer hänga i denna (göra pull-ups etc) med kroppsvikt + upp emot 70kg extra (totalvikt på 140-150kg). Om jag sätter 3 skruvar i övre delen av plankan och 3 i undre, kommer detta hålla?

Tack på förhand,
Anton.
 
  • Träklättergrepp för fingerträning, "Beastmaker 1000 series", nytt inplastat på grå matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett för 'Premium Timberboard', produktinformation på flera språk med streckkod, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackningsetikett för Fischer DuoPower pluggar med instruktioner och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning med väggpluggar och skruvar, röd och vit, DIY-fästen, åtta delar, trä eller murverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde absolut hålla. Sex skruvar som håller vardera 71kg. Pluggen ska in i väggen innan skivan skruvas fast. Jag hade förborrat med en litet borr i skivan först för att sen göra markeringar genom den på väggen.
 
Kanske hade valt något längre skruv
 
Kombon som är i paketet är för att fästa ngt som är max 5mm. Byt ut skruvarna till 70mm och borra lite djupare än det står på paketet. Skruven skall gå igenom pluggen ca 5mm men en 65mm skruv är inte lätt att hitta.
 
BirgitS
Anton Holm Anton Holm skrev:
Jag ska hänga upp ett träningsverktyg för klättring (en hangboard) ovanför min dörr i en betongvägg.
Är du säker på att det är betong även ovanför dörren?
Det förekommer hus som är byggda av betongelement på ett sånt sätt att det inte finns någon betong ovanför dörren utan där täckte man igen med t.ex. reglar och masonit.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är du säker på att det är betong även ovanför dörren?
Det förekommer hus som är byggda av betongelement på ett sånt sätt att det inte finns någon betong ovanför dörren utan där täckte man igen med t.ex. reglar och masonit.
Det är dörren ut till uteplatsen som jag tänkte skruva upp i. Den är ca 25cm tjock och känns som samma material som hela väggen. Jag borrade ett hål med slagborr som test och tycker nog att det ser stabilt ut. Men det kan alltid vara smart att dubbelchecka. Tack för förslaget.
 
@Nitro @Manganbangan Tack för era svar. Då införskaffar jag längre skruv så verkar det som att det ska gå bra. :)
 
BirgitS
Anton Holm Anton Holm skrev:
Det är dörren ut till uteplatsen som jag tänkte skruva upp i. Den är ca 25cm tjock och känns som samma material som hela väggen. Jag borrade ett hål med slagborr som test och tycker nog att det ser stabilt ut. Men det kan alltid vara smart att dubbelchecka. Tack för förslaget.
Okej, det är nog annorlunda med ytterväggar än det kan vara med innerväggar.
 
  • Gilla
Anton Holm
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.