Men börjar man bara dela upp kostnaderna utan korrekta beslut, så finns det ingen rättslig grund för avgiftsuttagen.
 
H hempularen skrev:
Jag har dålig koll på hur man gör det. Men jag har hört om en lösning där man tar fram olika andelstal för lånet resp. själva bostadsrättsföreningen. Lite som att starta en ny förening. Där finns möjliga falluckor man behöver ha koll på. Ändringar av andelstalen kan lösa ut reavinstbeskattning för medlemmarna (även för medlemmar som inte berörs av ändringen).
Andelstal är väl andelstal, det är förutbestämt sedan föreningen stiftades/bildades. Det som hyresnämnden säger är om vi gör kapitaltillskottet tvingande är att det måste skr med 2/3 delars majoritet på stämma och dessutom godkännas av de. När det gäller lånet för att friköpa marken (som ämnet handlar om från början) har de sagt att den skall delas enligt befintligt andelstal men eftersom vi har mark i anslutning till husen måste vi hitta en lösning på hur vi skall prissätta den delen av marken som därmed tilldelas varje bostadsägare.
 
BirgitS
O Ossian K Olsson skrev:
Detta är ett förfarande som även används vid tex utbyggnad av balkonger. Jag har iaf sett några lägenheter som har ”obligatoriskts balkongtillägg” där de medlemmar som valde att inte betala in ett kapitaltillskott till föreningen ist fick avbetalningen på avgiften.
I den här föreningen gjordes balkongerna större och glasades in för 15-20 år sen, vilket då innebar en kostnad för föreningen. Eftersom inte alla lägenheter har en balkong så ansågs det orättvist att de balkonglösa lägenheterna skulle betala något och det löstes då genom att alla som har en balkong har ett obligatoriskt balkongtillägg. Det har här inget alls att göra med kapitaltillskott.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
I den här föreningen gjordes balkongerna större och glasades in för 15-20 år sen, vilket då innebar en kostnad för föreningen. Eftersom inte alla lägenheter har en balkong så ansågs det orättvist att de balkonglösa lägenheterna skulle betala något och det löstes då genom att alla som har en balkong har ett obligatoriskt balkongtillägg. Det har här inget alls att göra med kapitaltillskott.
Finns också som en möjlighet för att beräkna årsavgiften i t ex Bostadsrätternas stadgar. D v s styrelsen kan införa ett sådant tillägg för att beräkna årsavgiften utan att involvera stämman.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns också som en möjlighet för att beräkna årsavgiften i t ex Bostadsrätternas stadgar. D v s styrelsen kan införa ett sådant tillägg för att beräkna årsavgiften utan att involvera stämman.
Nu förstod jag inte. Kan du förklara tydligare?
Styrelsen kan väl bestämma årsavgiften på egen hand utan extra tillägg utan att involvera stämman.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Nu förstod jag inte. Kan du förklara tydligare?
Styrelsen kan väl bestämma årsavgiften på egen hand utan extra tillägg utan att involvera stämman.
Jag var otydlig. Jag menade bara att i typstadgar som t ex Bostadsrätterna ger ut ger en möjlighet för styrelsen att addera underhållskostnader för balkonger på årsavgiften ovanpå de som ges av andelstalen. Inom vissa ramar (basbelopp).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C
Kapitaltillskott är i sig ingen dum idé, men som @Ossian K Olsson skriver så faller det ofta i praktiken på att man inte får med sig medlemmarna. Det finns tyvärr, som andra skrivit, stor risk för att bostadsrätternas marknadsvärde inte kommer att avspegla det teoretiska värdet av kapitaltillskottet. Så steg 1 är helt klart att sondera förutsättningarna.

Ett mer komplicerat upplägg där föreningen "lånar ut" pengarna till medlemmarna tror jag man skall akta sig noga för. Administrativt trassligt och stor risk för att det slår bakut på olika sätt.
 
Liburn Shala Liburn Shala skrev:
Andelstal är väl andelstal, det är förutbestämt sedan föreningen stiftades/bildades. Det som hyresnämnden säger är om vi gör kapitaltillskottet tvingande är att det måste skr med 2/3 delars majoritet på stämma och dessutom godkännas av de. När det gäller lånet för att friköpa marken (som ämnet handlar om från början) har de sagt att den skall delas enligt befintligt andelstal men eftersom vi har mark i anslutning till husen måste vi hitta en lösning på hur vi skall prissätta den delen av marken som därmed tilldelas varje bostadsägare.
Jo i fallet att alla skall betala in sin andel av tillskottet. Då räcker det med ett beslut om kapitaltillskott i enlighet med vad stadgar och bostadsrättslag anger.

Jag menade upplägget där vissa medlemmar kan välja att inte betala in tillskott, utan istället får en högre månadsavgift. DET är komplicerat.

Alternativet med ett stort kapitaltillskott som alla får betala, kan vara besvärligt för enskilda medlemmar att klara. Så även om det går att få till ett sådant beslut bör man titta på vilka konsekvenser det ger för enskilda medlemmar.

Jag vet en förening där det gjordes på den tiden när jag själv var orförande i en annan förening. Där garanterade ordföranden att alla skulle beviljas lån. Han var själv kontorschef för det lokala SE bank kontoret. Men detta var runt 1990, när bankerna kunde låna ut i princip obegränsat, inte ovanligt med belåning upp mot 120% av marknadsvärdet. Idag tror jag att det skulle vara svårare för en bank att låna ut över vad regler om belåningsgrad och inkomstnivå tillåter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.