Jag och min sambo funderar på att köpa tomt och bygga ett större fritidshus. Min far har visat intresse av att vara med. Det skulle innebära att vi kan köpa en mkt bättre tomt eftersom mer pengar kommer in, dessutom är vi ju fler som kan styra upp projektet så det är riktigt starka fördelar. Nackdelarna är att jag ser risk för konflikter, tex att vi blir oense om underhåll eller annat. Eller att vi blir ovänner om ngt annat och vi tvingas köpa ut honom.

Jag har tänkt att han isf äger en tredjedel.

Har någon erfarenhet av liknande upplägg? Vad bör man komma överens om innan man går ihop? Vilka papper/avtal bör skrivas? Andra tankar?
 
Redigerat:
P
Kan säkert fungera, men jag har främst hört dåliga saker om det. Speciellt när det är ojämt förhållande kring ägande och beslut, där han med sin tredjedel kommer ha svårt att få igenom något som är viktigt för honom iom att du och din sambo är i majoritet.

Jag hade diskuterat och skrivit ner väldigt mycket detaljer. Börja med om ni delar visionen för huset, användning, standard, underhåll, göra-själv vs hantverkare, lyx vs spartanskt etc. Diskutera visionen med inredning och trädgård.
Skriv ner budget/avsättningar och kom överens om underhållsplan och hur beslut tas framåt kring investeringar. Vad händer om ni inte är överens? Behöver alla vara överens eller räcker det med två av tre?
Diskutera städning och ordningsregler.
Diskutera hur ni tänker hantera/dela mat/skafferi
Diskutera nyttjanderätt, bokning av veckor eller om alla skall kunna kommer och gå som de vill.
Diskutera förväntan på hur mkt tid respektive person skall lägga på att fixa med trädgård och hus. Krävs det löpande arbete eller funkar 1v per år på semestern?
 
Redigerat:
  • Gilla
Ekliptikan
  • Laddar…
Eftersom det gäller TS' egen far och bägge förmodligen känner varandra mycket väl blir jag fundersam över frågan. Finns minsta tveksamhet redan i detta skede skulle jag avråda gemensamt bygge.
 
Redigerat:
  • Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
Rent formellt så spelar det ingen roll vem som äger mest. Man måste komma överens om allt. Även om någon bara äger 1% så har den personen lika mycket att säga till om (eller snarare att säga nej).
 
Om det ska lånas pengar på bank , börja där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.