Hej!

Vi har nyligen köpt hus där det skulle vara en trekammarbrunn för BDT och sluten tank för avlopp.

Jag ska poängtera att jag alltid haft kommunalt tidigare så jag är en total nybörjare kring avloppssystem men när jag kollar ner i min ”trekammarbrunn” så ser det inte ut som kammare.

Dessutom förstår jag inte inloppet. Jag startade kranen i köket och jag hör att vatten är i närheten, men verkar komma in genom vad som ser ut som en spricka längst ner. Och det verkar snarare som det hamnar utanför brunnen men ”läcker in”.

Vad är det jag ser när jag kollar ner?
Det luktar ganska friskt från avluftningen just för BDT nu på våren, har inte luktar tidigare. Normalt? (Vi är här bara varannan helg ungefär, om det nu kan ha med saken att göra; att det ligger still?).

Tack på förhand!
 
  • Inuti ett smutsigt, cylindriskt plastobjekt med en blå hink i botten. Vertikal vy. Nedslitet och använt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser mer ut som en dräneringsbrunn... Skulle gråvatten gå till den skulle den inte vara så "fin"...

Du får söka lite mer, ofta är trekammarbrunnen och septitanken rätt nära varandra, och kan vara nära tomtgräns.
 
  • Gilla
huvudtystnad och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Det där ser mer ut som en dräneringsbrunn... Skulle gråvatten gå till den skulle den inte vara så "fin"...

Du får söka lite mer, ofta är trekammarbrunnen och septitanken rätt nära varandra, och kan vara nära tomtgräns.
När jag har på kran vid diskho så ser jag att det är rörelse i den brunnen och jag hör vatten i närheten. Det var även den tidigare ägaren som sa att det var brunnen till BDT, men det säger inte så mycket. Den har även en inspektionslucka 2m längre bort. Tanken ligger åt andra väderstreck.

Det är väldigt mycket i kåken som är ”kreativt byggt”.
 
Har jag på en kran så hör jag och ser att det rinner vatten genom en springa (markerat röd ring). När jag stänger kranen är det stilla.

Pilen pekar åt inspektionluckan.
 
  • Insida av en smutsig cylindrisk behållare med en mekanism i botten, markerad med röda pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4774
N TimJ skrev:
Har jag på en kran så hör jag och ser att det rinner vatten genom en springa (markerat röd ring). När jag stänger kranen är det stilla.

Pilen pekar åt inspektionluckan.
Ser ut som ytterligare en inspektionsbrunn. Men du har väl slamtömning så det är väl bara att fråga dem var trekammarbrunnen är (y)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
N TimJ skrev:
Har jag på en kran så hör jag och ser att det rinner vatten genom en springa (markerat röd ring). När jag stänger kranen är det stilla.

Pilen pekar åt inspektionluckan.
Då rinner det från trekammarbrunnen till den brunn nu nu tittar ner i, dräneringsbrunnen... Om gråvatten gick direkt till denna brunn skulle den se ut som fan själv med en härlig "kaka" som flyter och lukta allt annat än gott...

Vatten går normalt till trekammarbrunnen där det (genom tre kammare) rensa en del och sen rinner det vidare ut i en stenkista, alternativt via en dräneringsbrunn och ner i marken, eller till stenkista.
Det är just denna dräneringsbrunn jag tror att du tittar ner i...
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Då rinner det från trekammarbrunnen till den brunn nu nu tittar ner i, dräneringsbrunnen... Om gråvatten gick direkt till denna brunn skulle den se ut som fan själv med en härlig "kaka" som flyter och lukta allt annat än gott...

Vatten går normalt till trekammarbrunnen där det (genom tre kammare) rensa en del och sen rinner det vidare ut i en stenkista, alternativt via en dräneringsbrunn och ner i marken, eller till stenkista.
Det är just denna dräneringsbrunn jag tror att du tittar ner i...
Jag har bara svårt att förstå hur det ser ut eftersom brunnen jag tittar ner i här ligger 2 meter från husväggen dvs inte mycket yta att gömma en kammare på, eller tänker jag fel? Se videon på vattnet som verkar rinna nästan under brunnen när jag har på kranen.
Det luktar inget vidare i brunnen och det är en vit hinna, men går det att gömma en kammare mellan brunnen och husväggen 2 meter ifrån? :)
 
4774
N TimJ skrev:
Jag har bara svårt att förstå hur det ser ut eftersom brunnen jag tittar ner i här ligger 2 meter från husväggen dvs inte mycket yta att gömma en kammare på, eller tänker jag fel? Se videon på vattnet som verkar rinna nästan under brunnen när jag har på kranen.
Det luktar inget vidare i brunnen och det är en vit hinna, men går det att gömma en kammare mellan brunnen och husväggen 2 meter ifrån? :)
Vi har två inspektionsbrunnar, varav den ena är tillochmed närmare husväggen än den du tittar ner i. En trekammarbrunn har 3 stora fack så det är lätt att se skillnad på den och inspektionsbrunn/rensbrunn. Att du ser och hör vatten passera är precis som det ska vara då vattnet passerar genom den på vägen till trekammarbrunnen. Trekammarbrunnen ligger förmodligen nära vägen för att slamtömmare ska slippa släpa slangen långt. Du kan alltid ringa dem och be dem beskriva var den ligger alternativt ringa kommunen och be dem om handlingarna då det krävs bygglov för att anlägga en trekammarbrunn med efterföljande rening. I ansökan bör det finnas en ritning på hur rör, brunnar och efterföljande rening ligger på tomten.
 
  • Gilla
Nybörjare14
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Vi har två inspektionsbrunnar, varav den ena är tillochmed närmare husväggen än den du tittar ner i. En trekammarbrunn har 3 stora fack så det är lätt att se skillnad på den och inspektionsbrunn/rensbrunn. Att du ser och hör vatten passera är precis som det ska vara då vattnet passerar genom den på vägen till trekammarbrunnen. Trekammarbrunnen ligger förmodligen nära vägen för att slamtömmare ska slippa släpa slangen långt. Du kan alltid ringa dem och be dem beskriva var den ligger alternativt ringa kommunen och be dem om handlingarna då det krävs bygglov för att anlägga en trekammarbrunn med efterföljande rening. I ansökan bör det finnas en ritning på hur rör, brunnar och efterföljande rening ligger på tomten.
Tack för ditt svar och tålamod :) jag pratar med slamsugaren nästa gång, helt enkelt. Blev lite skraj när jag såg att vattnet rann under brunnen men då är det nog som du säger en dräneringsbrunn :)
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Du får gå in och göra en ordentlig nr 2 och sen titta när du spolar var den tar vägen
 
A Alexn72 skrev:
Du får gå in och göra en ordentlig nr 2 och sen titta när du spolar var den tar vägen
Nr 2 hamnar i den slutna tanken. Om info är rätt i första inlägget.
 
  • Gilla
Nybörjare14
  • Laddar…
N TimJ skrev:
Tack för ditt svar och tålamod :) jag pratar med slamsugaren nästa gång, helt enkelt. Blev lite skraj när jag såg att vattnet rann under brunnen men då är det nog som du säger en dräneringsbrunn :)
Bra att leta upp brunnen före slamsugaren kommer.

Inte alltid de vill lägga tid på att leta den om den inte är uppmärkt (Här i Sthlm jobbar de på ackord). Den bör ju vara rätt svår att missa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.