Hoppas det är rätt forum nu bara...
Jag håller på och renoverar hemma i hallen och har slitit bort masonitskivorna som täckte de fina spegeldörrarna som just nu kanske inte är speciellt fina :D
Men jag har några hål, både små och stora, som behövs läggas igen på dessa och nu vill jag veta hur jag gör detta enklast?
Dörrarna ska sedan slipas och spacklas där det behövs och sedan ska de sprutmålas om det spelar någon större roll?
Bild kommer senare under dagen, trodde jag hade den på mobilen men inte då :(
 
Plastic Padding är fantastiskt bra, sjunker inte kan slipas efter 10 min. Man bör bara se så att träet är friskt runt om så det fäster.
 
Ok, men vilken sort? Plastic padding är märket, sen finns det massvis av olika sorter? Jag har glasfiberspackel samt PP100, sistnämnda kan iofs vara Ultima...
 
Här kommer bilden också om det är till någon hjälp:
 
  • dörr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle dock inte sprutmåla en så fin dörr .....;-)
 
Ahh, då vet jag vilket spackel det är!

Sommartorparn, varför inte? Vi renoverar upp det mesta i en "retro-stil", gammalt blandat med nytt. Att bara ha den trären går ju inte och att behålla masoniten kommer ju inte på fråga :D Pensla, näe det blir inget snyggt och tar för lång tid.
 
jag använde husfix till mina dörrar, har fungerat utmärkt!
 
Anders&Ylva skrev:
Ahh, då vet jag vilket spackel det är!

Sommartorparn, varför inte? Vi renoverar upp det mesta i en "retro-stil", gammalt blandat med nytt. Att bara ha den trären går ju inte och att behålla masoniten kommer ju inte på fråga :D Pensla, näe det blir inget snyggt och tar för lång tid.

Sprutmålning ger en livlös yta. Om ni nu är ute efter en yta som ser gammeldags ut så är det pensling med linoljefärg som gäller. Det ska vara så tunnt struket att man anar trästrukturen under färgen. Tar tid OK, men sååååå himla stor skillnad i utseende.

PS viktigt när man målar spegeldörrar är att det inte blir tjockt med färg i kanten på speglarna, för då blir det fula sprickor sedan när sedan träet torkar o rör sig. Ett tips att dra ett rakblad genom kanten när färgen är halvtorr.
 
Jag instämmer med Sommartorparn!
Jag skulle ha penslat dörren för att få liv i den. Det finns så bra penslar och färger om man går till en färghandlare och dörren kommer att bli kanonsnygg. Jag gjorde samma sak med mina köksluckor och resultatet blev kanon.

Sedan är det en sak till, OM du sprutmålar dörren får du inte ha den minsa lilla ojämnhet, vilket kan vara svårt på en sådan dörr. För varje ojämnhet kommer att synas. det ska väl igentligen sprutspaklas, tror jag.
Har du däremot "handmålat" dörren, så kan vissa ojämnheter ge viss charm, enligt min åsikt.
 
Har aldrig själv sprutmålat något, men med tanke på det underarbete som krävs för att få en helt slät yta, så är det inte säkert att det innebär så mycket mindre arbete än vad penselmålningen innebär.

här kan du läsa lite om linoljefärg
http://www.windowcraft.se/sv/mytfakta.php
 
Om man nu inte vill ha "hemmagjort" looken så är alternativer till spruta att rolla. Dåligt underarbete syns även om man penselmålar och det är inte snyggt, bara slarvigt.
 
Större hål är lämpligt att plugga igen innan spackling. Borra upp hålet så att det blir runt och limma fast en bit rundstav i ditt nya hål. Kapa rundstaven så att den är ett par mm kortare än dörrens tjocklek och spackla ut resten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.