Jag bor i elområde 2 och har reagerat på att det varit ovanligt höga peaks och generellt högre elpris under den senaste typ veckan. Samtidigt har det varit rätt varmt så det känns inte som att det är pga stor efterfrågan.

Har jag missat något? Är det något som står stilla? Är det något mumbo-jumbo i Tyskland? Eller har jag bara inbillat mig? :rofl:
 
David Wallin David Wallin skrev:
Jag bor i elområde 2 och har reagerat på att det varit ovanligt höga peaks och generellt högre elpris under den senaste typ veckan. Samtidigt har det varit rätt varmt så det känns inte som att det är pga stor efterfrågan.

Har jag missat något? Är det något som står stilla? Är det något mumbo-jumbo i Tyskland? Eller har jag bara inbillat mig? :rofl:
Dåligt med vind kanske?
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Dåligt med vind kanske?
Ja, det känns som enda förklaringen.
 
Kallare än vanligt för årstiden och väldigt lite vind.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kallare än vanligt för årstiden och väldigt lite vind.
Finns det ett samband med "kallare än vanligt"? Det är ju ändå "varmare än nyss". Är det planering kring att vattenmagasinen ska räcka hela vintern som är orsaken?
 
  • Gilla
nagrom00
  • Laddar…
Det blåser inget samtidigt som Ringhals 4 hoppat igång så smått vilket innebär att Snitt 2 inte behöver överföra max och bryta priskopplingen.

Då får vi samma EU pris i hela landet.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Finns det ett samband med "kallare än vanligt"? Det är ju ändå "varmare än nyss". Är det planering kring att vattenmagasinen ska räcka hela vintern som är orsaken?
Priserna borde sjunka, det kallas för Greedflation. Mycket vill ha mer och kollapsen av skitsystemet är nära.


- ‘We may be looking at the end of capitalism’: One of the world’s oldest and largest investment banks warns ‘Greedflation’ has gone too far
https://fortune.com/2023/04/05/end-...edflation-societe-generale-corporate-profits/
 
C cotillion skrev:
Det blåser inget samtidigt som Ringhals 4 hoppat igång så smått vilket innebär att Snitt 2 inte behöver överföra max och bryta priskopplingen.

Då får vi samma EU pris i hela landet.
Jo populärnamn "Tysklandspriser"...........
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Priserna borde sjunka, det kallas för Greedflation. Mycket vill ha mer och kollapsen av skitsystemet är nära.


- ‘We may be looking at the end of capitalism’: One of the world’s oldest and largest investment banks warns ‘Greedflation’ has gone too far
[länk]
De som har försökt med andra ekonomiska system har misslyckats rejält.
 
  • Gilla
Kallebo och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De som har försökt med andra ekonomiska system har misslyckats rejält.
D Daniel 109 skrev:
De som har försökt med andra ekonomiska system har misslyckats rejält.
Jag upplevde att det var mindre gnäll under blandekonomins dagar när staten ägde hela elsystemet. Ingen som försökte maximera sina vinster på kundernas bekostnad. Det var precis motsatsen till rejält misslyckande. Privat ägande är alldeles utmärkt när det kan skapas äkta konkurrens.
 
  • Gilla
Allman och 2 till
  • Laddar…
När ägde staten hela elsystemet?
Under perioden från att kärnkraften var utbyggd fram till för ett par år sedan har priserna varit låga.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När ägde staten hela elsystemet?
Under perioden från att kärnkraften var utbyggd fram till för ett par år sedan har priserna varit låga.
Min tanke har länge varit att elsystemet har funkat alldeles utmärkt med privata aktörer, men under de senaste 20 åren eller så har staten börjat att blanda sig i och petat runt i marknaden med elcertifikat för vindkraft mm och det var då det ballade ur.
 
Jag menar att en fri marknad fungerar bara om den får vara just en fri marknad. Men jag kan mycket väl ha fel.
 
Nu har ju elcertifikaten helt spelat ut sin roll.
Men annars ser jag det som ett rimligt sätt att påverka en marknad utan att förstöra den helt.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När ägde staten hela elsystemet?
Under perioden från att kärnkraften var utbyggd fram till för ett par år sedan har priserna varit låga.
Minnet är kort. Två kalla vintrar kring 2009-10 så var priset så högt att en del med elvärme fick problem att betala elräkningarna. Fast elen var inte så dyr som på sista tiden.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.