Jag vill renovera mitt kök, byta stommar, luckor och allt. Vill även lägga ett snyggt laminatgolv över den fula korkmattan som är nu.
I vilken ordning ska jag renovera? Jag funderar på att dela upp renoveringen i delar av ekonomiska skäl. Så jag tänkte byta en den av kök som ska bestå av 2 högskåp+kyl/frys. Sedan ta delen med spis, vask, diskmaskin. Sist lägga på golvet.

Kan man göra så eller blir det jättefel i ordningen?
 
ganten ganten skrev:
Jag vill renovera mitt kök, byta stommar, luckor och allt. Vill även lägga ett snyggt laminatgolv över den fula korkmattan som är nu.
I vilken ordning ska jag renovera? Jag funderar på att dela upp renoveringen i delar av ekonomiska skäl. Så jag tänkte byta en den av kök som ska bestå av 2 högskåp+kyl/frys. Sedan ta delen med spis, vask, diskmaskin. Sist lägga på golvet.

Kan man göra så eller blir det jättefel i ordningen?
Tycker inte att det är fel. När det i framtiden väl är dags att renovera köket igen så vill man nog ändå byta ytskiktet på golvet.
Och en hel "plastmatta" intakt under kan ju inte vara fel...
Ditt tänkta förfarande är nog rätt vanligt.
Du tvingas dock pyssla med lister eller kvartsstavar där golvet möter köksstommsrna...
 
  • Gilla
ganten
  • Laddar…
Kan du vänta lite och spara ihop pengar skulle jag gjort det.
Kanske istället avvakta med byte av vissa vitvaror, är ju ganska lätt att senare byta kyl/frys, diskmaskin, etc.
Att ta i etapper brukar bli merarbete och troligtvis extra kostnader.
Då kan du göra allt i "enklare" ordning, utgår från att el/vatten ej flyttas:
Riv ut allt
Måla tak och snickerier, ev. tapetsera.
Sätt upp väggskåpen
Lägg in nytt golv i köket
Sätt in övriga delar av köket.

Men visst kan man också ta det stegvis.:)
 
  • Gilla
ganten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.