Hej,
Jag planerar att isolera golvbjälklaget i en del av mitt uthus. Huset är över 100 år och står på rejäla stenplintar. På dessa finns bärlinor samt golvbjälkar. På dessa ligger idag ett rejält plankgolv. Plintgrunden är förhållandevis luftig och jag ser inga spår av fukt. Ca 70 cm från mark till plankgolv och ca 40 cm helt öppet rakt igenom mellan "väggsyll" och mark. Välventilerat så att säga. Jag avser att riva bort plankgolvet och montera någon form av trossbottenskiva för att sedan isolera uppåt och avsluta med plastfolie och sedan nytt golv. Golvbjälklaget har idag cc 80-100 och därför finns ju inga vettiga färdiga lösningar för trossbottenskivor. För att minska spill funderar jag på att använda stora asfaltboardskivor som egentligen är avsedda för väggar. Alltså mått 1,2*2,7 meter. Är det en vettig lösning eller kommer jag att skapa problem på något vis?
 
Asfaltsboard är för mjuk för de långa avstånden.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
useless useless skrev:
Asfaltsboard är för mjuk för de långa avstånden.
Jag kommer ju givetvis att ha lite läkt som stöd under arrangemanget. Jag tänker främst på fukt, mögel, möss, osv...
 
Inte asfaltboard. Den buktar över tid och ger fri passage till möss in i isoleringen. Använd hård skiva
 
Det finns fibercementskivor avsedda för detta.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Det finns trossbottenskivor, kapa dessa, kommer så att säga ligga tvärs över.
Ett alternativ är att köpa tjock masonit (tror det var 6 mm).

Protte
 
  • Gilla
Pierre Blank
  • Laddar…
Vad säger man om 30 eller 50 mm EPS? Lättsågat och billigt. Är också isolerande...
 
Magnus E K
R Rickard1973 skrev:
Vad säger man om 30 eller 50 mm EPS? Lättsågat och billigt. Är också isolerande...
Sprider plast i naturen vid nästa istid.
 
E
Skruva en fasadskiva underifrån om det finns plats.
 
Jag vill ha den billigaste lösningen, men samtidigt en bra lösning. Funderar nu på att montera bredare plank under varje golvbjälke så att det bildas en liten hylla på var sida av "facken" (på ca 25 mm) och sedan lägga i tillsågade EPS-skivor som limmas kant i kant och tätas mot bjälkarna med exempelvis fogskum. Sedan i med mineralull.

Denna lösning uppfyller det första kriteriet. Det är billigt. Det är också smidigt då man slipper åla runt i skiten under huset. Frågan är om det är en bra lösning. Har läst att EPS "andas", men skyddar mot blåst. Bortsett från att det är "fult" att använda plaster idag, så känns det som en bra lösning.

Just nu önskar jag inga fler förslag utan svar på frågan/frågorna; Är detta en bra lösning? Om inte, varför?
 

Bästa svaret

Då tar jag bort min bevakning av tråden.
Protte
 
  • Gilla
Hennke85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.