M maria01 skrev:
leroy

här är det inte så fast leroy merlin är franskt inte ens dom största butikerna har allt hemma idag mycket är bestälningsvara

leroy merlin säljer mycket skit som på kök och badrums sidan får ikea att se ut som proffs grejer
Nja hade nog ej rekommenderat Ikea badrums grejer, blandare och sånt det är skit tyvärr :crysmile:

Alltså allt har sina fördelar och nackdelar, ska du köpa ett billigt kök till källaren så kan det vara värt att betala 10k för Hela rubbet finns också fina kök på Leroy som kommer över prisklassen för Ikea med granit skivor osv där butiken sammarbetar med lokala finsnickare som mått anpassar och bygger det åt en, samma med badrums grejer visa produkter kan du som känner till det se är i samma kvalitet klass som hafa Ifö vissa grejer är av mindre bra kvalitèt gäller bara prata med försäljaren i varuhusen att man letar efter något som håller och är bättre så hjälper dem en. Säger som så man måste räkna med att behöva byta en blandare/dusch inom 10års spannet, ett kök räknar jag inte med att behöva byta på 15-20år därför kör jag på Ikea på alla mina kök som det mest säkra valet när det gäller garanti, service och lär inte konka närmast decenniet.:D
 
Redigerat:
  • Gilla
Emma JK och 1 till
  • Laddar…
Så hette Chrome plugin för automatisk valutaomvandling på alla hemsidor

Chrome Currency Converter
 
  • Gilla
Emma JK
  • Laddar…
M Micke1994 skrev:
Nä Ceneo är kopia till våran PriceRunner,tyvärr kronan blivit piskad mycket mer en zlotyn så vi svenskar tappat köpkraft runt om i världen
jo att svenska kronan tappat mer än de flesta runt om oss tror jag ingen missat, men även zlotyn har tappat sedan innan covid. innan covid kostade 1 euro 4.25 zl, nu ligger den runt 4.70.

precis, ceneo är som prisjakt eller pricerunner, så att man kan hitta butiker som säljer det man vill ha.
 
  • Gilla
Emma JK och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
"Zlotyn har gått ned mycket den med.."
Alltid lika tråkigt när direkta lögner publiceras.

Varför skriver "Peter_Bromma" något som är helt felaktigt?
Att åsikter kan vara olika är självklart men hur en valuta har förändrats är fakta som är så lätt att kontrollera att också Peter i Bromma skulle kunna ha koll...
alltid tråkigt när någon inte tillför något i diskussionen utan endast klagar på andra inlägg. jag skrev inte att den gått ner mer än svenska men sedan innan covid har den också fått stryk mot euro som är vad jag jämförde mot, så lögnare kan du kalla någon annan. Jag ville framförallt framhäva till TS att det fortfarande bör kunna vara lönsamt men att handla i polen precis som många gjort tidigare.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
S Surly skrev:
Om ikea är aktuellt så finns (fanns?) en sida där man kunde kopiera in sin kundkorg från Ikea och sen jämföra priser med olika länder/valutor. Minns inte vad den heter och hittar inte när jag googlar... Denna dök upp men där verkar man bara kunna ta 1 produkt i taget.
[länk]
Annars får du väl gå in på Ikeas polska webb och jämföra med svenska.

En annan länk som dök upp vid googling är ett företag som hjälper till med inköp i Polen, länktexten till trots så handlar dom på flera stora byggvaruhus. Har ingen egen erfarenhet av detta så kan inte gå i god för det. Sidan verkar senast vara uppdaterad 2020 så kanske inte finns kvar. Länk nedan:
[länk]

Rekommenderar dig denna går in på vilken polsk sida/annan och får priset direkt i kr måste dock ha dator.

https://chrome.google.com/webstore/...verter/anbfhidldjknonaihbalghlebaijealk?hl=sv
 
  • Gilla
Emma JK
  • Laddar…
Är verkligen annat än lite dyrare varor lönsamt att köpa i polen? Tänker att man inte kan lasta särskilt mycket om man har skåpbil eller bil och släp. Blir ju ganska snabbt höga omkostnader för transporten av varorna, för att inte tala om all tid man behöver lägga ner…
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Är verkligen annat än lite dyrare varor lönsamt att köpa i polen? Tänker att man inte kan lasta särskilt mycket om man har skåpbil eller bil och släp. Blir ju ganska snabbt höga omkostnader för transporten av varorna, för att inte tala om all tid man behöver lägga ner…
Allt beror ju på din situation och var i landet du befinner dig, själv är jag från Skåne och åka ner till Polen med skåpbil inklusive hotel bränsle (billig soppa i polen :p)och hem igen går inte på mer en 3500kr för min del och det fick jag tillbaka på 6 burkar flügger färg. Sen är det skillnad om du har någon du känner med be kort då kan man lasta på ytterligare ton på släpet. Men som du själv skriver man sparar mest på sånt som är lite mer dyrt och exklusivt hemma hos oss som ek parkett kakel klinker, kvarts/marmur köksbänkar dörrar fönster, kök+inclusive Ikeas vitvaror, allt detta har högsta besparing marginal, gäller att planera det hela rätt eller kanske kan vara värt att binda det med liten semester eller helt och hållet kolla om vad det hade kostat att anlita ett polskt transport företag och bara åka ner och välja allt. Som sagt gäller att planera ska du ha 180kvm golv så blir det en sjuk besparingar samma med klinker kakel. Bara att göra en kalkyl och fylla i vad man behöver samt svenska polska priser minus transport kostnaden och ni ser om det är värt eller ej själv renovera jag en stor lgh på hela renoveringen spara jag hela 112,000kr spendera totalt 11,500kr på körningen så strax över en 100k i besparing, men jag köpte som sagt allt det är en bra marginal när mam ska sälja lgh i framtiden:D(y)
 
P Peter_Bromma skrev:
alltid tråkigt när någon inte tillför något i diskussionen utan endast klagar på andra inlägg. jag skrev inte att den gått ner mer än svenska men sedan innan covid har den också fått stryk mot euro som är vad jag jämförde mot, så lögnare kan du kalla någon annan. Jag ville framförallt framhäva till TS att det fortfarande bör kunna vara lönsamt men att handla i polen precis som många gjort tidigare.
26 mars 2021 dvs precis före Covid blev pandemi så kostade 1 Euro 4.65 polska Zloty.
Idag kostar 1 Euro 4.72 Zloty.

Vidhåller att ditt påstående om att Zloty "tagit stryk" var lögnaktig.
 
  • Gilla
  • Haha
Grod4n och 5 till
  • Laddar…
S Surly skrev:
Om ikea är aktuellt så finns (fanns?) en sida där man kunde kopiera in sin kundkorg från Ikea och sen jämföra priser med olika länder/valutor. Minns inte vad den heter och hittar inte när jag googlar... Denna dök upp men där verkar man bara kunna ta 1 produkt i taget.
[länk]
Annars får du väl gå in på Ikeas polska webb och jämföra med svenska.

En annan länk som dök upp vid googling är ett företag som hjälper till med inköp i Polen, länktexten till trots så handlar dom på flera stora byggvaruhus. Har ingen egen erfarenhet av detta så kan inte gå i god för det. Sidan verkar senast vara uppdaterad 2020 så kanske inte finns kvar. Länk nedan:
[länk]
Tusen tack för tips, Surly! (y) :D
 
lunnabo lunnabo skrev:
26 mars 2021 dvs precis före Covid blev pandemi så kostade 1 Euro 4.65 polska Zloty.
Idag kostar 1 Euro 4.72 Zloty.

Vidhåller att ditt påstående om att Zloty "tagit stryk" var lögnaktig.
Tack för klokt svar, Lunnabo! :cool:
 
M Micke1994 skrev:
Allt beror ju på din situation och var i landet du befinner dig, själv är jag från Skåne och åka ner till Polen med skåpbil inklusive hotel bränsle (billig soppa i polen :p)och hem igen går inte på mer en 3500kr för min del och det fick jag tillbaka på 6 burkar flügger färg. Sen är det skillnad om du har någon du känner med be kort då kan man lasta på ytterligare ton på släpet. Men som du själv skriver man sparar mest på sånt som är lite mer dyrt och exklusivt hemma hos oss som ek parkett kakel klinker, kvarts/marmur köksbänkar dörrar fönster, kök+inclusive Ikeas vitvaror, allt detta har högsta besparing marginal, gäller att planera det hela rätt eller kanske kan vara värt att binda det med liten semester eller helt och hållet kolla om vad det hade kostat att anlita ett polskt transport företag och bara åka ner och välja allt. Som sagt gäller att planera ska du ha 180kvm golv så blir det en sjuk besparingar samma med klinker kakel. Bara att göra en kalkyl och fylla i vad man behöver samt svenska polska priser minus transport kostnaden och ni ser om det är värt eller ej själv renovera jag en stor lgh på hela renoveringen spara jag hela 112,000kr spendera totalt 11,500kr på körningen så strax över en 100k i besparing, men jag köpte som sagt allt det är en bra marginal när mam ska sälja lgh i framtiden:D(y)

Guld, Micke!
Vi bor utanför Göteborg, så det är lite bättre än jämförbart att bo i Sundsvall eller Kiruna, men inte lika bra som Skåne! Skåne är bäst i de flesta avseenden. :rofl: Tack för ditt svar!
 
  • Gilla
  • Älska
pebe292 och 1 till
  • Laddar…
E Emma JK skrev:
Guld, Micke!
Vi bor utanför Göteborg, så det är lite bättre än jämförbart att bo i Sundsvall eller Kiruna, men inte lika bra som Skåne! Skåne är bäst i de flesta avseenden. :rofl: Tack för ditt svar!
eller stockholm med direkt färjor till gandansk
 
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Ska du renovera billigt eller dyrt? Berätta mer vad du tänker dig köpa.
Tack för ditt engagemang, SnällKyckling! Köket är planerat från Ikea, inklusive deras Silestone-skivor. Räknar med kök runt 60', skivor runt 40'. Blandare från H. Grohe. Golv: oljad ekparkett från Tarkett, ca 60 kvm, runt 70 ' kr. Badrum klassiska 10*10 vita kakelplattor, ev. grönt marmorgolv. Golvvärme. Fläkt från Pax. Armatur har vi inte valt än, tror Grohe här också (handfat, dusch, bad). Badrumsskåp och porslin inte valt. Fristående badkar. Därtill, wc + handfat samt marmorgolv till liten gästtoalett, som idag bara fått tak och väggar samt belysning.
 
  • Gilla
David__11
  • Laddar…
E Emma JK skrev:
Tack för ditt engagemang, SnällKyckling! Köket är planerat från Ikea, inklusive deras Silestone-skivor. Räknar med kök runt 60', skivor runt 40'. Blandare från H. Grohe. Golv: oljad ekparkett från Tarkett, ca 60 kvm, runt 70 ' kr. Badrum klassiska 10*10 vita kakelplattor, ev. grönt marmorgolv. Golvvärme. Fläkt från Pax. Armatur har vi inte valt än, tror Grohe här också (handfat, dusch, bad). Badrumsskåp och porslin inte valt. Fristående badkar. Därtill, wc + handfat samt marmorgolv till liten gästtoalett, som idag bara fått tak och väggar samt belysning.
Bra förtydligande utifrån det du vill ha tycker jag inte du ska handla från Polen, jag handlade där förra året Ikea kan vara någon slant billigare men tänk på du behöver lägga till frakta och allt finns inte i lager.

Grohe är dyrare i polen där köpte jag online från Tyskland eller amazon.de mycket billigare än Sverige. Du kan prova idealo.de som är deras prisjakt.

Kakel hur ser det gröna marmor ut, tänker du porslin imitation? Vita klassiska vet jag inte hade kanske köpt från Sverige. Jag köpte exklusivt (dyrt) kakel och de flesta spanska/italienska märken finns även i latvia och då fraktar till Sverige enkelt smidigt sparade en ordentligt slant där tror varje platta kosta 1200 kr i Sverige medans 300 kr i Latvia. Jag behövde inte åka ner fick en provplatta och återigen var säker på de var samma märke. Inget skadades de frakta med DHL.

Parkett var jag inte alls imponerad av Polen gick även till en lokal stor marknad, Sverige har mycket bättre kvalité av den anledning rekommenderar jag svenskt trägolv.

Vitvaror och El är det enda jag kan tänka mig du kan spara rejält slant på köpa från Polen då de brukar ofta ha erbjudanden köp 3 få 4rde på köpet, så i mitt fall fick jag tvättmaskinen för 8k gratis. Men du kanske tänkt köpa ikea där med då är det inte värt med frakt återigen. Tänker du köpa vitvaror som finns på elgiganten då kan det vara värt.

Det här är min personliga åsikt.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
E Emma JK skrev:
Hej!

Vi ska renovera vårt charmiga men eftersatta 60-talshus. Vi ska göra nytt kök, badrum, lägga golv (parkett + sten) samt sätta nya porslin i en toalett. Budget 300’ med så mycket eget arbete som möjligt.

Funderar på att åka till Polen i sommar och göra inköpen. Men kronan är svag. Jag hittar ingen uppdaterad info kring inköp i Polen och undrar om någon har färsk info kring ett sådant projekt. Har du koll.

Supertacksam för tips!
Tack, tack, tack!

//Emma
Hej
Vi köpte IKEA kök föra året i Polen. Jag gjorde kök planering här i Sverige och sen köpte vi allt i Polen.Alla artikelnr är detsamma men det var nästan 10 000 kronor skillnad i pris. Du måste tänka på att IKEA införde regel som säger att garantin gäller bara i det land du köpte grejer. Vitvaror var inte inräknade i priset
S Surly skrev:
Om ikea är aktuellt så finns (fanns?) en sida där man kunde kopiera in sin kundkorg från Ikea och sen jämföra priser med olika länder/valutor. Minns inte vad den heter och hittar inte när jag googlar... Denna dök upp men där verkar man bara kunna ta 1 produkt i taget.
[länk]
Annars får du väl gå in på Ikeas polska webb och jämföra med svenska.

En annan länk som dök upp vid googling är ett företag som hjälper till med inköp i Polen, länktexten till trots så handlar dom på flera stora byggvaruhus. Har ingen egen erfarenhet av detta så kan inte gå i god för det. Sidan verkar senast vara uppdaterad 2020 så kanske inte finns kvar. Länk nedan:
[länk]
 
  • Modernt kök, vita skåp, träbänkskiva, inbyggd spis, mikrovågsugn, espressomaskin, minimalistisk design, neutralt färgschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.