Hej,

Jag håller i dagsläget på att renovera ett rum och ska montera bort uttagen i rummet för att kunna måla snyggt utan att behöva maskera. När jag skruvade ut proppen så kontrollerade jag att det var spänningslöst, men noterade att jag fick kontinuitet/summer-pip när proberna mäter mellan fas och nolla. Alla uttag är ojordade. Proppen är som sagt urskruvad och jag har inte spänning mellan fas och nolla, men summern piper.

Jag har aldrig hört att det skulle vara kontinuitet mellan fas och nolla tidigare.

Är det här normalt, eller är det fel någonstans?

Huset är från -81 och har porslinssäkringar med eftermonterad jordfelsbrytare som hela säkringsskåpet ligger på.
 
  • Gilla
Pehu1004 och 1 till
  • Laddar…
Du har en/flera apparater inkopplade på den säkringsgruppen, tex en radio med traditionell järnkärnetransformator, primärsidan kan ha en reststans på ca 100 ohm.
 
  • Gilla
Elsparv och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du har en/flera apparater inkopplade på den säkringsgruppen, tex en radio med traditionell järnkärnetransformator, primärsidan kan ha en reststans på ca 100 ohm.
Tack för snabbt svar! Har alldeles för bristande kunskap inom el för att dra några slutsatser, men jag var orolig att det kanske var en lös nolla i något uttag som låg emot en fas-tråd nånstans. Skulle det kunna ge samma resultat? Eller skulle det orsaka något annat fel, som att propp eller jfb slår ifrån?
 
Ja om det verkligen kortslutning fas till nolla så kommer en säkring att lösa ut. Dock inte jordfelsbrytaren.

Ditt mätresultat skulle kunna tyda på ett sådant fel, men du kan få samma resultat om något är inkopplat när du mäter.
 
  • Gilla
Mhenk och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja om det verkligen kortslutning fas till nolla så kommer en säkring att lösa ut. Dock inte jordfelsbrytaren.

Ditt mätresultat skulle kunna tyda på ett sådant fel, men du kan få samma resultat om något är inkopplat när du mäter.
Har nu mätt i ett annat uttag som ligger på en annan säkring på andra sidan huset. Skruvade ut proppen och mätte med min Fluke mellan fas och nolla. Samma sak där, summer-signal.

Kan jag på något enkelt sätt kontrollera om det är en lös nolla eller en belastning som är inkopplad? Koppla ur alla inkopplade enheter och mäta igen?
 
Om det är kortis mellan fas och nolla så kommer säkringen gå.
Är förmodligen någon last som är inkopplad
 
M Mhenk skrev:
Kan jag på något enkelt sätt kontrollera om det är en lös nolla eller en belastning som är inkopplad? Koppla ur alla inkopplade enheter och mäta igen?
Varför tror du att du har lösa nollor som kortsluter i flera av grupperna? I så fall skulle ju flera av säkringarna löst ut omgående innan du bröt strömmen.
 
Du hade kanske taklampan tänd när du drog ut proppen, då mäter du genom lampan....
 
Mätningen nu, är det före eller efter att du monterat tillbaka allt efter målningen?
 
useless useless skrev:
Varför tror du att du har lösa nollor som kortsluter i flera av grupperna? I så fall skulle ju flera av säkringarna löst ut omgående innan du bröt strömmen.
Det är ingen säkring som löst ut, utan jag blev bara orolig att det skulle kunna uppstå en fara om det är så att nolla och fas har kontinuitet, att en kabel är lös. Jag har bara väldigt ytlig kunskap om el och blev fundersam när jag skulle spänningsprova och fick kontinuitet mellan fas och nolla. När jag kollat om ett uttag är spänningslöst förr har jag aldrig reflekterat över att det skulle uppstå summer-signal, utan endast noterat att spänningsprovaren inte gett något utslag alls.

Varför jag tänkte på att det skulle vara en nolla lös är för att vi köpt huset för en månad sedan och alla uttag och strömställare än bytta till nya.
 
H hempularen skrev:
Mätningen nu, är det före eller efter att du monterat tillbaka allt efter målningen?
Jag har inte monterat bort uttagen, utan jag skruvade ut proppen och mätte uttaget och märkte då direkt att jag fick kontinuitet. Efter det har jag inte gjort något mer med uttagen.

Sen igår ikväll mätte jag ytterligare ett uttag, men i andra sidan huset som ligger på en annan säkring. Den säkringen skruvade jag ur och mätte med spänningsprovaren. Då fick jag kontinuitet även i det uttaget, precis som i sovrummet jag håller på att börja renovera..
 
Jag vet inte vad det instrumentet indikerar som ”continous”, läser man manualen verkar allt under 400k vara godkänt, verkar orimligt, jag har nog missat något i manualen. Bättre att mäta med multimeter som ger ett värde.
 
  • Gilla
Mhenk
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag vet inte vad det instrumentet indikerar som ”continous”, läser man manualen verkar allt under 400k vara godkänt, verkar orimligt, jag har nog missat något i manualen. Bättre att mäta med multimeter som ger ett värde.
Okej, så jag bör istället ohm-mäta mellan fas och nolla med en multimeter för att se vilket motstånd jag får? Ska införskaffa mig en multimeter i veckan så får jag återkomma med resultat.
 
Fast å andra sidan, om där finns ett fel så skulle säkringen ha löst ut.
 
  • Gilla
Mhenk
  • Laddar…
M Mhenk skrev:
Okej, så jag bör istället ohm-mäta mellan fas och nolla med en multimeter för att se vilket motstånd jag får? Ska införskaffa mig en multimeter i veckan så får jag återkomma med resultat.

Om du inte vet vad, hur eller varför du mäter så borde du låta bli att mäta. I värsta fall riskerar du göra nått som skapar kortslutning och att instrumentet exploderar i näven.

Den mätning du eventuellt borde vilja göra är att megga mellan fas-nolla. Men då behöver du ett helt annat mätinstrument och det är verkligen inget du borde pyssla med om du inte vet vad du gör.

(Om du vill fortsätta hempula och mäta med multimeter rekommenderar jag att du köper en Cat IV så har du lite bättre skydd om du råkar mäta fel…)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.