Min plattsättare kommer använda tätskikt från höganäs.

Får ej tag i honom nu, men undrar vad dem föreskriver för anslutning mellan tätskikt och golvbrunn. Klämring eller fläns?
Blir lite konfunderad när jag läser infon om purus brunnen jag planerar köpa. Montage med purusplatta, kan man välja antingen montage med brunnsmanschett-blå klämring eller klinkerkittet med avk.bar förhöjn.del och fläns?

//WSP
 
Man kan använda vilket som, men ser ingen anledning att köra med kombinationsvarianten. Att ha dessa separat ger bättre justeringsmöjligheter.

Edit: Eller vänta, nu tänkte jag på Jafos grejer. Vad är det exakt för produkt du menar istället för den vanliga klämringen?
 
Den har jag inte stött på. Skulle inte falla mig in att använda den, kan inte se någon fördel alls. Dessutom vet jag att flera tätskiktstillverkare varit tveksamma till just brunnar där tätskiktsmanschetten inte kläms fast, typ unidrain, utan velat testa ett tag till innan de godkänner dem. Denna verkar mycket besvärlig att montera med spackling och så vidare, och att inte ha någon klämring ökar definitivt risken för läckage. Dessutom får man inga justeringsmöjligheter i sidled med klinkerramen, vilket är direkt dumt.
 
Hej igen,
har nu precis varit å köpt lite grejer. Blev en Purus Oden brunn, purus platta, 13mm förhöjn ring, rostfri klinkerram, 2st 90 böjar 75 med muff, uponor smörjfett. Allt detta för 769:-, ganska bra tycker jag!
Följdfråga: en dum kanske: spelar det ngn roll om purus-plattan inte monteras "parallellt" med väggen, så länge som jag kortlar upp på ett stabilt sätt? Kan vara så att jag måste vinkla ut den ngt för att få brunn 200mm från vägg. Att vinkla ut den är inget problem, tror jag, då det idag är först ett vertikalt 75-rör, sen 90 böj och sen brunn, däremot vinklas den då ut mot nästa golvregel-får såga upp där och förstärka utanför så att säga.
//WSP
 
Nejdå, det är inga problem, du kan vinkla den hur mycket du vill.
 
Tack igen, ska se hur länge det blir till nästa fråga!
//WSP
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.