Hej!

vår Ikeaspis från 2015 har fyra plattor varav två har plötsligt lagt av.

alla säkringar hela och ström kommer till hällen som det ska.

finns det några glassäkringar eller vad kan problemet vara?

PNC: 949 594 397 00
 
Hur vet du att du har rätt spänning fram till hällen?
Vilken spänning har du mellan:
Fas1-nolla;
Fas2-nolla;
Fas3-nolla;
Fas1-Fas2;
Fas1-Fas3;
Fas2-Fas3;

Ger hällen någon felkod?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur vet du att du har rätt spänning fram till hällen?
Vilken spänning har du mellan:
Fas1-nolla;
Fas2-nolla;
Fas3-nolla;
Fas1-Fas2;
Fas1-Fas3;
Fas2-Fas3;

Ger hällen någon felkod?

Spisen går på 2 faser .
230v mellan fas1 o nolla.
230v mellan fas2 o nolla.
378v mellan fas1 o fas2
 
Mja...det slackar lite mellan faserna, du saknar en fas vill jag påstå.
Kolla säkringar, till hällen och mätarsäkringar.
 
378V är lågt om bägge faserna mot noll är 230V.

Troligen har en huvudsäkring gått.
Prova att stäng av alla flerfasiga apparater (säkringar) och mät igen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
378V är lågt om bägge faserna mot noll är 230V.

Troligen har en huvudsäkring gått.
Prova att stäng av alla flerfasiga apparater (säkringar) och mät igen.
kan ha varit 225v mot nolla.
Alla huvudsäkrinar hela.

de spisplattorna som bråkar är inte helt döda, de går igång ett par sekunder för att sedan dö.

är rätt säker på att felet är i spisen och inte i strömförsörjningen
 
Då har troligen en servicesäkring hos nätägaren gått.

378/√3=218
225×√3=390

Slå ifrån alla säkringar förutom en, ta och mät vilken spänning du har mot nollan.
Skifta sen till nästa fas osv.


Om du är väl förtrogen med att mäta och har bra mätinstrument så kan du skruva ur alla tre huvudsäkringarna och mäta mellan nollan och bottenkontakten på huvudsäkringshållarna.
OBS! Väldigt stora strömmar bakom, så det kan bli rejäla smällar/ljusbågar om du mäter fel.
 
But elektronik eller mät dig fram till vilken komponent som har pajjat
 
Kan ju var idé att kolla på elmätaren, vissa visar ju faserna så då vet man ju om man har alla faser in.
 
Ofta är den enkla lösningen den rätta. Spishällen har pajat. Vissa verkar dra slutsatser om säkringsfel och baserar det på att en fas saknas. Om inte jag helt missförstått är spisen 2 fas. TS har mätt att han har spänning mellan fas och nolla på bådas faserna samt över faserna om än något lågt. Osannolikt ur mitt perspektiv stt felet ligger i matningen. Hällar som matas 2 fas brukar väl dessutom vara sektionerade så två plattor drivs från resp zon. Så ganska logiskt att 2 strular. Eftersom det kommer och går kan felet bero på allt från tempgivare till transistorer. Jag tror inte på säkringar, sitter små ytmonterade på kretskorten. Men då kommer inte och går problemet.
Har man värmekamera, mikroskop och väldigt bra kunskaper i elektronik så kan man säker hitta det. Annarsr det, om det är en nyare/dyrare häll dags för service. Annars dags att läsa kampanjbladen.
 
Det absolut vanligaste felet är att en säkring har gått. En av spissäkringarna, eller en huvudsäkring (mätarsäkring). När en huvudsäkring löser ut så kan den fasen få spänning bakvägen igenom någon annan trefasflrbrukare, så att en mätning visar att det ser uta att finnas ström. Det är vanligt att säkringar ser hela ut även om de har löst ut. Metallpluppen sitter kvar.

Det är givetvis möjligt att hällen är trasig, men det är mer sannolikt att en fas är borta trots de observationer som TS har gjort.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Osannolikt ur mitt perspektiv stt felet ligger i matningen. Hällar som matas 2 fas brukar väl dessutom vara sektionerade så två plattor drivs från resp zon. Så ganska logiskt att 2 strular.
Hällar brukar vara uppdelade höger/vänster, å styrningen ligger på ena fasen.

M mojjen skrev:
Vissa verkar dra slutsatser om säkringsfel och baserar det på att en fas saknas. Om inte jag helt missförstått är spisen 2 fas. TS har mätt att han har spänning mellan fas och nolla på bådas faserna samt över faserna om än något lågt.
Jag har varit med om att en huvudsäkring har gått och att den saknade fasen har bakmatats via en tvåfasig belastning.
När jag mätte fas-nolla på den saknade fasen så fick jag närmare 230V.
Märkte "felet" först av att torktumlaren startade om sig varje gång kompressorn skulle starta.
Trodde först att tumlaren hade gått sönder.
Lite senare när jag skulle laga mat märkte jag att ugnen inte gav någon värme.
Det var inte förrän då jag mätte mellan faserna och upptäckte att mellan L1-L2 var det närmare 0V, L1-L3 400V och mellan L2-L3 var det lite lägre än 400V.
 
A
B bajengurra skrev:
Hej!

vår Ikeaspis från 2015 har fyra plattor varav två har plötsligt lagt av.

alla säkringar hela och ström kommer till hällen som det ska.

finns det några glassäkringar eller vad kan problemet vara?

PNC: 949 594 397 00
vilka två?
 
electroluxaren skrev:
vilka två?
]

de två högra!
 
A
INDUKTIONSMODUL,TIGER 330 03 62-60/9

ca-pris: 2100.-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.