Har just firat påsk genom att ta ut min gamla oljetank och panna, och passat på att sätta mig in lite i hur värmesystemet är uppbyggt och stötte då på en ledning som jag skulle vilja ha hjälp med att identifiera.

Här syns resterna av oljepannan Norrahammar 2000. Överst i bild finns fram- och återledning till värmesystemet. Dessa två var anslutna till pannans ovansida.

I botten av pannan finns en annan anslutning, där returen/återledningen från elpannan går in. Framledningen från elpannan är kopplad på överdelen av pannan, på samma anslutning som expansionskärlet.

Parallellt med återledningen till elpannan går en annan ledning ut (märkt med ? i bilden nedan).

Äldre, korroderad varmvattenberedare i mörkt, slitet utrymme med synliga rör och indikationer märkta med färgade pilar.

Denna ledning går igenom väggen och delar sig där i två varav bägge ledningar går ned i golvet. Att döma av den grova dimensionen är det ju inte fråga av någon avtappningsledning eller liknande (finns även avtappning på annat ställe) utan någon slags värmeledning. Men varför går den ned i källargolvet?

Vad jag kan se har det inte funnits någon ventil på dessa ledningar.

Hörn i rum med hink, sopar och mopp, sladdar, damm och otydliga blå markeringar. Försummelse och förfall innebär behov av städning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns en hel del rör som kommer upp i källargolvet på andra ställen, varav vissa är pluggade, men inget som kommer upp ur källargolvet och går vidare någon annanstans, typ till en radiator eller upp på bottenplan etc.

Uppenbart har dock dessa rör varit anslutna till systemet och vattenfyllda, så det jag undrar är alltså, vad kan det vara för något?

Med tanke på de andra rör som kommer upp ur källargolvet på andra ställen så kan det ju ev ha varit tänkt att dra vidare på ett annat sätt eller sätta radiatorer i källaren, och att bara återledningen blev gjord och att den förblev inkopplad trots att den inte användes.
 
Man drog ibland grova returrör till ved/oljepanna under betongen i gamla källargolv. Hade ett sådant, två tum, som rostade sönder, så nu är de borta.
 
Ja, det skulle det definitivt kunna vara. Det som är mystiskt är dock att jag inte kan hitta nån fortsättning på dem, och att det finns en annan återledning också. Men det kan såklart vara en rest från något gammalt, och att man tyckt det var enklare att plugga dem där de kommer upp ur golvet än att såga av den och koppla ur dem ur pannan.
 
Förr fanns det inga circpumpar och rören var grova för att möjliggöra fricirculation i systemet. Jag hade också detta som var i bruk fram tills nyligen. Huset eldades från början med koks och nu sitter det en modern luft/vatten istället.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Jo, det stämmer och det har varit självcirkulation här också. Det jag inte förstår är varför rören går under golvet i källaren — när det inte finns några radiatorer där, och det går ju också redan en massa rör i taket, så det är ju knappast för att dölja dem. Skulle ju kunna vara någon slags golvvärme, men det känns långsökt tycker jag då källaren troligen varit verkstad och tvättstuga.
 
Alla rör i gammla och då menar jag gammla hus som hade en panna i källaren och självcirk för värmen. Dom rören lades alltid under golvnivå och kopplades till pannans botten. Det gällde att få så lång sträcka som möjligt mellan rören ut och in i meter sett för att cirken skulle gå runt bra. Sen att rören under golvet rostade upp och blev små hål i är en annan sak. Finns alltid fukt under ett källargolv som fräter på stålrör som lades förr.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Dom rören lades alltid under golvnivå och kopplades till pannans botten.
Ok, det var ju jätteintressant att höra. Det hade varit självcirkulation på ett ställe där jag bodde tidigare, men där fanns inga rör i golvet på detta sätt, så jag har inte sett det innan.
 
Rör i golvet eller på vägg vid golv behöver det vara om det finns element i källaren. Annars ingen självcirk i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.