Hej,

Vi har vitvaror som är runt 15 år gamla i huset. Jag har läst att det är torktumlaren som är den största el-boven som man bör kolla över. Har en gammal Cylinda T 23 men jag hittar inte mycket alls om den på nätet.

Kommer en modern, dyrare torktumlare drar betydande mindre och göra stor skillnad på räkningen om man använder den flera gånger i vecka ?

Sen finns det också kombination torktumlare och tvättmaskin. Av energimärkningen som finns så ser det olika ut. Kombinationen av tvätt och tork verkar alltid ha sämre energimärkning, stämmer det i verkligheten?

Tack på förhand
 
Attitudeswe
Om den inte är av kondensmodell utan en som torkar med värme så kan du se fram emot att 8kg 1600 varvs tvätt sjunker från 4.5 till 1.3 kWh

Så det hänger väl på elpris och antal körningar per vecka...

Du får iaf mindre fukttilskott med en värmepumpsmodell...

Kombi maskin bör undvikas om man har plats för 2 i tvättstugan. Den tumlar bara 4-5kg och har aldrig värmepump. Går ena delen sönder får man ju dessutom köpa en ny kombimaskin.
 
A
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om den inte är av kondensmodell utan en som torkar med värme så kan du se fram emot att 8kg 1600 varvs tvätt sjunker från 4.5 till 1.3 kWh

Så det hänger väl på elpris och antal körningar per vecka...

Du får iaf mindre fukttilskott med en värmepumpsmodell...

Kombi maskin bör undvikas om man har plats för 2 i tvättstugan. Den tumlar bara 4-5kg och har aldrig värmepump. Går ena delen sönder får man ju dessutom köpa en ny kombimaskin.
En cylinda heter antingen TK eller TF,beroende på om den kondenserad fukten eller bara skickar ut den.
fördelen med TF är att det går mycket snabbt att torka tvättgodset,nackdelen är att den här släng för avluften som oftast måste ut ur huset och man tappar lite värmeenergi då.
TK kondenserar fukten ur luften med en tvärströmsväxlare. Den hjälper till att värma upp utrymmet, men kräver att detta inte blir för varmt då kondenseringen försämras.
En värmepumps torktumlare kondenserar oxå luftens fuktighet men Mha ett kylsystem. iom att luften ej blir varm tar det längre tid att torka samtidigt som den kan stå i ett ventilerat utrymme iom att den inte värmer upp omgivningen, sämst driftsäkerhet har värmepump torktumlaren ,det är bara att titta här å forumet, samt dyr i inköp och får bytas oftare än de andra så om den i ett totalekonomisk perspektiv är billigare beror nog på vem som brukar den. frånluftstorken håller i all evighet och är väldigt billig i inköp.

De flesta kombimaskiner tvätt/tork , torkar samma mängd tvätt som den tvättar, använder oftast vatten som kylning så den kostnaden tillkommer, En del kombimaskiner blå Husqvarna har en värmepump inbyggd, trång som f-n och går troligen inte att reparera för något rimligt pris då kylsystemet är byggt runt tvätten
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
O
Leafbranch Leafbranch skrev:
Hej,

Vi har vitvaror som är runt 15 år gamla i huset. Jag har läst att det är torktumlaren som är den största el-boven som man bör kolla över. Har en gammal Cylinda T 23 men jag hittar inte mycket alls om den på nätet.

Kommer en modern, dyrare torktumlare drar betydande mindre och göra stor skillnad på räkningen om man använder den flera gånger i vecka ?

Sen finns det också kombination torktumlare och tvättmaskin. Av energimärkningen som finns så ser det olika ut. Kombinationen av tvätt och tork verkar alltid ha sämre energimärkning, stämmer det i verkligheten?

Tack på förhand
Hemma bytte vi från en äldre Cylinda kondenstorktummlare som gick sönder efter ca 7 år till en Miele värmepumpstorktummlare. En vanlig torkning drar nu 1,5 kWh ist för 4-5.

https://www.miele.se/e/t1-varmepumpstumlare-tec235wp-8kg-lotusvit-11876140-p

Om vi tjänar in pengarna rent ekonomiskt tror jag inte. Men fördelen att ”slippa snåla” med antalet torktumlingarna känns bra då vi annars måste torka kläderna i en kall och dålig ventilerad tvättstuga. När man ser mängden vatten som blir efter en torkning är jag glad att det vattnet hamnar i avloppet och inte i väggarna.
 
A
O Ossian K Olsson skrev:
Hemma bytte vi från en äldre Cylinda kondenstorktummlare som gick sönder efter ca 7 år till en Miele värmepumpstorktummlare. En vanlig torkning drar nu 1,5 kWh ist för 4-5.

[länk]

Om vi tjänar in pengarna rent ekonomiskt tror jag inte. Men fördelen att ”slippa snåla” med antalet torktumlingarna känns bra då vi annars måste torka kläderna i en kall och dålig ventilerad tvättstuga. När man ser mängden vatten som blir efter en torkning är jag glad att det vattnet hamnar i avloppet och inte i väggarna.
en kondenstumlare är en kondenstumlare oavsett metod, fördelen med den utan kompressor är att den dessutom värmde upp utrymmet "gratis"
 
O
electroluxaren skrev:
en kondenstumlare är en kondenstumlare oavsett metod, fördelen med den utan kompressor är att den dessutom värmde upp utrymmet "gratis"
Fast det ”gratis” kostade då 15 kr per gång. Det går att värma bra mycket billigare. Dessutom så blir den ”gratisvärmen” onödig 2/3 av året.
 
A
O Ossian K Olsson skrev:
Fast det ”gratis” kostade då 15 kr per gång. Det går att värma bra mycket billigare. Dessutom så blir den ”gratisvärmen” onödig 2/3 av året.
Ja det där vet ju bara du om!
En kall källare brukar ju iofs vara kall året runt men...
Sen är ju frågan om du vill värma upp den och med vilken metod du väljer. el-radiator, vattenburen fjärrvärme eller värmepump?

För ordnings skull skulle Vi vilja veta om du mätt energiförbrukningen dels för den gamla och dels för den nya?

Den gamla tar mindre energi ju kallare det är och den nya tvärt om.
 
Tack för alla svar och åsikter.

Jag är fortfarande lite inne på en kombinerad tvätt/tork pga platsbrist men bara om effektiviteten är liknande.

Taget från Elgigantens "guide":
Förutom att det tar längre tid att få tvätten torr förbrukar en kombinerad maskin mer vatten. Det beror på att fukten vid torkning behöver kylas i kondensorn, vilket sker med vatten. Däremot finns det kombinerade tvättmaskiner där kondensorn istället kyls med värmepump, vilket minskar vattenförbrukningen väsentligt.

Verkar inte stå utskrivet vad specifik maskin har, hur kan jag urskilja att jag köper en maskin som kyls med värmepump för att slippa att den drar vatten som står i text ovan?


Tack på förhand

https://www.elgiganten.se/magazine/vitvaror/tvattmaskin/guide-kombinerad-tvattmaskin-med-torktumlare
 
Attitudeswe
Leafbranch Leafbranch skrev:
Tack för alla svar och åsikter.

Jag är fortfarande lite inne på en kombinerad tvätt/tork pga platsbrist men bara om effektiviteten är liknande.

Taget från Elgigantens "guide":
Förutom att det tar längre tid att få tvätten torr förbrukar en kombinerad maskin mer vatten. Det beror på att fukten vid torkning behöver kylas i kondensorn, vilket sker med vatten. Däremot finns det kombinerade tvättmaskiner där kondensorn istället kyls med värmepump, vilket minskar vattenförbrukningen väsentligt.

Verkar inte stå utskrivet vad specifik maskin har, hur kan jag urskilja att jag köper en maskin som kyls med värmepump för att slippa att den drar vatten som står i text ovan?


Tack på förhand
Vatten är billigt i sverige och finns i goda mängder (föruom på öland kanske)

En vanlig tvättmaskin använder 10 kubik/år. Kostar väl 300kr om man har kommunalt vatten...
 
  • Gilla
Leafbranch
  • Laddar…
A
Leafbranch Leafbranch skrev:
Tack för alla svar och åsikter.

Jag är fortfarande lite inne på en kombinerad tvätt/tork pga platsbrist men bara om effektiviteten är liknande.

Taget från Elgigantens "guide":
Förutom att det tar längre tid att få tvätten torr förbrukar en kombinerad maskin mer vatten. Det beror på att fukten vid torkning behöver kylas i kondensorn, vilket sker med vatten. Däremot finns det kombinerade tvättmaskiner där kondensorn istället kyls med värmepump, vilket minskar vattenförbrukningen väsentligt.

Verkar inte stå utskrivet vad specifik maskin har, hur kan jag urskilja att jag köper en maskin som kyls med värmepump för att slippa att den drar vatten som står i text ovan?


Tack på förhand
priset!!!
mycket dyrare
https://www.elon.se/husqvarna-qwc16...uBjDnlGGoeaBhWUD-0mmHqtjaMYJ1hYEaAtTBEALw_wcB
 
Attitudeswe
electroluxaren skrev:
priset!!!
mycket dyrare
[länk]
Den där har väl ingen VP?

3.56 kWh för tvätt+ tork

Tvättar 10kg men torkar bara 6kg

16500 är ju mer än vad två separata maskiner av god kvalitet kostar
 
O
Leafbranch Leafbranch skrev:
Den är kostar 6500 mindre och verkar ha liknande egenskaper men inget om VP.

[länk]
Hade jag haft platsbrist och valt mellan bara köpa en tvättmaskin eller köpa en kombinerad tvätt- och torkmaskin hade jag också valt den kombinerade.
 
Attitudeswe
electroluxaren skrev:
i electroluxtappning men same the same (billigare)
[länk]
Electroluxen var 1400rpm medan huskvarna var 1550
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.