Storsockret
Tänkte ut och påskhandla då min gamla Bosch blivit trött, och jag inbillar mig att jag riktat in mig på en av dessa maskiner, så tänkte se om jag kan få några snabba åsikter.

Makita DDF484RTJ (paketet med 2st 5Ah-batterier)
Pris: 3500kr

Ryobi RDD18X-0 (inga batterier, men har ett 4Ah One+ batteri hemma)
Pris: 1700kr
https://se.ryobitools.eu/elverktyg/borrning-skruvdragning/borrskruvdragare/rdd18x/rdd18x-0/

Makita är ju Makita, modellen har fått massor av bra recensioner, bäst i test osv och de flesta verkar överens om att det är en bra maskin. Eftersom jag inte har något behov av att köpa batteri till Ryobin direkt så är den dock dubbelt så dyr just idag. Däremot om jag ska köpa ett extra batteri till Ryobin senare så är det en tusenlapp till (om man inte köper kopior). Med en adapter för ett par hundra går Makita-batterierna att använda med mina övriga Ryobi One+ aparater.

Ryobin är dock intressant, enligt specen så låter det ju som en mer kraftfull maskin (upp till 90nm om det inte är glädjesiffror, 53mm kontra 38mm specad kapacitet trä), men jag har svårt att hitta några faktiska recensioner. Däremot omdömmen från privatpersoner, diverse fixare på Youtube osv verkar genomgående strålande.

Jag kan inte riktigt lita på min magkänsla för den säger både att Ryobin är billigare och förmodligen kommer funka galant, och att jag borde punga ut dom extra pengarna för Makitan nu och bli väldigt nöjd.

Skruvdragaren som jag harvat runt med hittils är en Bosch GSR 12V från 2007 och den har funkat hjälpligt, även om den fick kämpa rätt hårt när jag hålsågade för LED-spottar genom 22mm virke :D
 
Storsockret
Sova är onödigt när man letar info om skruvdragare. Ryobi specar inte mjuk/hård vridmoment någonstans vad det verkar, men efter lite letande så verkar andra verktyg från dem med liknande spec mätas upp till ca 25nm mjuk, vilket skulle innebära att Makitan är kraftigare om den håller sin spec. Så det kanske får bli en sån ändå.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Jag kan inte Ryobi så bra men det känns inte som att det är samma nivå..?

Jag köpte Makita med slagskurvdragaren och 5Ah X 2 för några år sedan. Har inte ångrat mig en sekund.

Tänk på att det inte bara handlar om kraften (som aldrig tar slut med slagskruvdragaren, typ) men även på hur viktbalansen är när man jobbar med det och hur dom ligger i handen osv..

Nöjd med Makita.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Man kan generellt säga att makita är maskiner för yrkesmässig användning och Ryobi för hemmafix. Det betyder inte att Ryobi är nödvändigtvis dålig men jag har framförallt upplevt deras verktyg som lite klumpiga. Vi kör genomgående DDF484 till alla våra montörer, dom brukar hålla mellan 1-3 år ungefär, vilket är många timmas skruvande och kanske så mycket som ett par decennier för en privatperson. Kan dock rekommendera att även skaffa en slagmaskin, är grymt vid montage av kraftiga skruv men även klenare dimensioner när man vant sig vid slaget.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Byggt ett helt hus med ryobi, dock inte den borstlösa serien ska sägas. Först när jag var klar investerade jag i Makitan du nämner och det är verkligen en helt annan grej. Upplever att viktbalansen i maskinen är mycket bättre vilket gör den bekvämare att jobba med och smidigare när man är i ’stå på ett ben i en konstig vinkel och ska fiska upp maskinen för att skruva upp en vindskiva situationer’ som man ibland hamnar i som hemmafixare. Jag upplever verkligen att känslan i maskinen är mer exklusiv och jag förstår varför proffsen gärna väljer den.

Så mitt råd är att investera i Makitan även om den är dyrare. Man lever bara en gång och ingen har väl legat på dödsbädden och beklagat sig över att man köpt för dyra skruvdragare i livet?
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Makitan hittade för under 1000 lappen från Tyskland. Och tvåpack batteri dök upp för samma på amazon.

med det sagt så är. Det makitan du ska ha. Men om du kan ha lite is i magen så kan du få tag i den bra mkt billigare.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Eftersom priset verkar samma så är det en nobrainer. Makita är ett proffsverktyg och Ryobi för hobbybruk. Prisskillnaden beror på att två 5ah batterier och laddare inte är billigt. En naken DDF484 kostar väl runt 150-160€, alltså samma som Ryobin.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
Har du Hornbach i närheten så är det nästan alltid möjligt att prismatcha 484rtj hos dem...

Speciellt bra om Amazon kör en drive... :D
 
Storsockret
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du Hornbach i närheten så är det nästan alltid möjligt att prismatcha 484rtj hos dem...

Speciellt bra om Amazon kör en drive... :D
Nej det är dessvärre inget vi har, vi har precis fått hit Bauhaus :crysmile:
 
Är ju alltid ett gissel med batterimaskiner då man lätt blir låst till ett batterisystem, det här är ju ett mindre problem för yrkeshantverkare som kan ha flera då dom nyttjas så pass frekvent att det kan vara motiverat. Skulle jag dock välja ett system att vara låst till så är det nog ändå makitas 18v för det är tämligen komplett med både dyrare och billigare maskiner
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
Det blev som det blev och så var det med det :crysmile:

Ett blått Makita-verktygsväska på ett grått bord, typsnitt med modellinformation, robust konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 3 till
  • Laddar…
Om det är första maskinen så var bered på att nu är du i träsket och snart ska det vara en maskin till :crysmile:
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Storsockret
HogeN HogeN skrev:
Om det är första maskinen så var bered på att nu är du i träsket och snart ska det vara en maskin till :crysmile:
Hehe ja jag har en liten backlog av maskiner att köpa och nu finns det väl en risk att det blir Makita framöver också då :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.