Hej, jag tänkte bygga garderob i plywood, två stycken ungefär 2400x1000. Hyllplanen inne blir alltså ca 1 meter och jag ville därför ha 21 mm plywood för att det skulle hålla, men det behöver vara fin kvalite bb/x tänkte jag minst. Räknat på att jag behöver ungefär 9 skivor med alla hyllor osv.

Det verkar vara otroligt svårt att få ta på? Bor i stockholm och det jag hittar verkar vara Beijer som har 18 mm, kostar ca 2000 kr styck och säljs bara i obruten förpackning om 20 st… Ouff!

Hela poängen att bygga själv var att göra det för att trät ska komma fram. Någon som har annan idé än att bara köra 18 mm limfog istället?

Tror ni det håller på 1 m breda hyllor? Hyllorna behöver inte vara svävande eller nåt tänkte att det kan vila på småreglar i sidorna och i garderobens vägg.
 
A
Kolla med calexico.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Spana in calexico om du inte redan gjort det.

Ska själv bygga en relativt stor (2,2x4x0,6m) garderob i närtid och pga priset är jag just nu inne på vanlig stavlimmad furupanel.

Men hela min garderob ska också målas, vilket öppnar upp för fler material.
 
Man kan också beställa från fredricssons sortiment på Beijer, om man ber lite snällt. Dom har mycket snickerivaror annars är nog calexiowood bästa lösningen.

21mm borde absolut hålla sig stabilt om det bara är kläder som ska förvaras.

Ett alternativ är ju någon typ av fanerad skiva på mdfbas tex som ett lite billigare alternativ. Annars är riktiga lamellskivor helt otroligt styva i förhållande till sin tjocklek.
https://calexicowood.se/lamellskivor
 
Redigerat:
  • Gilla
Simon Rose
  • Laddar…
Okej, tack för alla svar och hjälp!

Jag hickade till lite över priset, men det verkar gå att få fram om man verkligen vill. Ska konsultera sambon om det är okej med limfog istället, med plywood som bakstycke och fronter på lådor så blir det nog fint.
 
Förresten en fråga till - tror ni 15 mm plywood håller för hyllor som är ca 1x0,6 meter? Tänkte stabilisera med små träreglar i sidorna på garderoben och en längre i garderobens bakre vägg. Det ska väl inte vara några supertunga saker på, kläder eller lite allmän hallgarderobsförvaring som kanske hjälmar, skridskor, osv.
 
Redigerat:
Har egentligen ingen aning. Men skulle gissa att det funkar. Råspont är 20mm. Det är cc 60 och ska kunna hålla att nån står på det. Plywood borde i teorin vara snäppet starkare. Om det bara är en garderob så hade jag varit lugn.
 
  • Gilla
Simon Rose
  • Laddar…
S
Att bygga garderobsstommar i plywood är väldigt udda/ exklusivt.
Speciellt nu efter ukrainakriget eftersom i princip all björkplywood tillverkades i Ryssland.

Fanerad spånskiva eller fanerad mdf om du inte vill använda limfog. Hyllplan för lite kläder funkar det med spånskiva. Annars för tyngre saker är det bra med limfog eller lamell.
 
  • Gilla
Simon Rose
  • Laddar…
Oj, såg inte så lite sent svar. Ja, björkplywood tänkte jag inte ha från början. Vi ville ha furu för att få fram ådringen fint. Det var bara att tjocklekarna inte fanns som jag trodde, hittade bara upp till 12 mm på vanliga bygghandlar. Men nu har jag hittat 15 mm furuplywood till rimligt pris. Tack för all hjälp!
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
A
Många hamnar här genom t.ex. google, även om flera år. Kan vara hyggligt att dela vart du hittade plyfan. :)
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
S
S Simon Rose skrev:
Oj, såg inte så lite sent svar. Ja, björkplywood tänkte jag inte ha från början. Vi ville ha furu för att få fram ådringen fint. Det var bara att tjocklekarna inte fanns som jag trodde, hittade bara upp till 12 mm på vanliga bygghandlar. Men nu har jag hittat 15 mm furuplywood till rimligt pris. Tack för all hjälp!
Kolla hur många skikt det är innan du beställer. Billigare plywood har bara några enstaka tjocka skikt.
 
S Simon Rose skrev:
Ja, självklart - visar sig att Beijer hade inne interiörplywood. Man kan beställa hem men jag hämtar dem i Häggvik i stockholm. A/C, 15 mm tjockt, 5 skikt. Sju skikt kanske hade varit att föredra (?), men fem borde funka.

Länken: [länk]
Beställde du skivorna? Hur var kvalitén? Jag står inför samma dilemma och var förbi beijer för att diskutera virkeskvalité och beställningsmöjligheter men fick snabbt beskedet att på alla beställningar tillkommer 1500kr. Riktigt så verkar det ju inte vara när man kollar runt på hemsidan men orkade inte diskutera och körde hem igen.
 
C Chokladmonster skrev:
Beställde du skivorna? Hur var kvalitén? Jag står inför samma dilemma och var förbi beijer för att diskutera virkeskvalité och beställningsmöjligheter men fick snabbt beskedet att på alla beställningar tillkommer 1500kr. Riktigt så verkar det ju inte vara när man kollar runt på hemsidan men orkade inte diskutera och körde hem igen.
Jag behövde inte beställa för när jag kollade fanns det inne i Häggvik. Ringde butiken samma dag och de bokade upp dem, så åkte jag och hämtade dem på eftermiddagen. De sågade också till dem för mig.

Kvaliten var bra på själva trät. Ytan på A-sidan som förväntat och fin. C-sidan var lite sämre än jag hade trott, lite väl stora sprickor och kvisthål tyckte jag för hyllplan. Jag hade ju dock ingen superkoll på vad märkningen betydde från början så det kan ju ha att göra med mina förväntningar att göra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.