Jag har en tomt på 900 m2 med en del löv, dock inte enorma mängder. Letar efter en lövsug som primärt ska användas för att suga upp löv från plattor och i rabatter med dekorsten. Det kommer alltså snarare bli många 5-minuterskörningar än heldagsanvändande.

Har gott om eluttag runt huset så tänker att en som går på 220 V är att föredra. Men vilken av nedanstående modeller passar bäst? Att ha säcken på ryggen är ju smidigt men eftersom jag använder den så lite i taget kanske den andra modellen där säcken hänger vid lövsugen också fungerar, eller blir det tungt och oergonomiskt tror ni? Någon annan feedback kring lövsugar?

1611859.jpg
Gardena ErgoJet 3000
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1611859

5068178.jpgBEBLV301_A1.jpg
Black & Decker BEBLV301
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5068178
 
Efter att ha studerat min granne gått runt med sin lövsug i rabatterna så valde jag att köpa en lövblås istället.

Verkade vara lättare att blåsabort löven än gå som små dutta med sugen lite här och där.
 
G Greger_08 skrev:
Efter att ha studerat min granne gått runt med sin lövsug i rabatterna så valde jag att köpa en lövblås istället.

Verkade vara lättare att blåsabort löven än gå som små dutta med sugen lite här och där.
Låter sunt. Känns som om man fyller den där säcken på nolltid annars. Lite som att köra uppsamlare till vertikalskäraren.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vad blev det till slut?
Går i tankarna på en sug men som långa skriver verkar påsens kapacitet ställa till det.
Bättre att köpa en lövblås?
 
Har en 25 år gammal B&D, kombinerad blås och sug (man byter munstycke och hänger på en påse)
Den fungerar sanslöst bra, men jag blåser alltid upp löven innan jag suger upp de. Luftiga löv i en hög är mycket enklare att suga, och de tuggas sönder bättre, så påsen rymmer mer.
Sönder tuggade om de är torra blir mängden motsvarande en överfull skottkärra, typ en ICA påse.
 
B bjorsi skrev:
Vad blev det till slut?
Går i tankarna på en sug men som långa skriver verkar påsens kapacitet ställa till det.
Bättre att köpa en lövblås?
Köpte en billig men ändå ganska kraftfull på Clas Ohlson. valde att inte köra på batteri. Är ganska nöjd med där jag primärt vill blåsa löv har vi ganska stora dekorationsstenar (5-8 cm) och ofta kilar löven fast sig mellan stenarna och då orkar inte lövsugen få loss dem.

Annars är det bra drag och på uppfart och gräsmatta funegrar det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.