Vet inte om du kollat på hemnet, men det är annars ett tips. Sen kan man kolla på hustillverkarnas hemsidor där de har egna tomter. Då är förvisso tomten bunden till husleverantören men det behöver ju inte vara något problem. Sist men inte minst, gå in på kommunens hemsida och kolla vad de har för tomter.

Lycka till
 
Tror jag har koll på det mesta som annonseras ut (både hemnet och hustillverkarnas sidor), men ingen lycka än så länge. Börjar bli liiiite jobbigt måste jag säga! Marknaden har varit stendöd hela våren, och verkar inte ha kommit igång riktigt än. Tack ändå för tipsen...
 
Nog finns det tomter i Stockholm! Vi har själva köpt tomt i ett område där det finns några kvar. Var någonstans söker ni?

:)
 
Visst far man frispel av att leta och aldrig hitta nagot... :-/

Far val trosta med att vi letade som tokar utan framgang, och snubblade sedan av ren slump in pa den basta tomten vi sett och fick kopa den utan budgivning :D - kontentan ar val att inte ge upp?

Tips att leta bredare an bara tomt - sok aven pa hus i de omraden ni letar, rivning av ett gammalt hus kostar inte sa varst mycket mer an anslutningsavgifter pa en ny tomt, och tomten kraver oftast mindre kostnader, det kan finnas garage, staket, hackar etc

Kanske ocksa leta efter ett dyrare hus med stor tomt, stycka sjalv och bygg pa den avstyckade delen och salj sedan det andra?
 
Det finns ju också varianten att åka runt i områden man gillar och spana lämplig obebyggd mark.
Sedan kollar man upp hur det står till med marken man sett. Vissa kommuner t ex Huddinge lägger ut kartan med fastigheters gränser och beteckningar på nätet, annars får man kontakta kommunen och beställa den.
Om marken visat sig vara en egen tomt eller en bit av en större fastighet som kanske skulle kunna styckas av, så ringer man lantmäteriet och frågar efter ägaren. Sen kontaktar man ägaren och kollar om det finns intresse för att sälja...

När vi letade tomter och hus förra våren hittade vi ett antal obebyggda tomter i Stuvsta på det här sättet. Vi hann aldrig kontakta någon ägare eftersom vi hittade ett befintligt hus som vi gillade i samma veva. Men man får nog räkna med en hel del nitlotter - de som sitter på obebyggd mark i så populära områden har nog ofta en anledning att sitta på den och har antagligen blivit kontaktade förr. Men till sist har man väl tur.

Man kan också kolla mäklarfirmornas hemsidor. Jag märkte när vi letade att just tomter ofta kom upp där ett bra tag innan de dök upp på Hemnet.

Ang tipset om hustillverkare så ger en del möjligheten att registrera sig som intresserade och därigenom få mejl när nya tomter dyker upp. Och det rekommenderas eftersom hos dem är det ofta fast pris på själva tomten och först till kvarn som gäller.

Verkar förresten vara en del djungel på tomtmarknaden i 08...tomter saluförs ibland på flera håll. Rekordet var en avstyckning som dök upp på två mäklares och ett husföretags hemsidor och på själva markplätten satt en skylt med telefonnummer till en tredje mäklare. Och alla inblandade företag blev upprörda och påstod sig inte känna till de andra annonseringarna när man påtalade det!
 
Vi letar hus i Herrängen/Älvsjöområdet så jag blev lite nyfiken när jag såg ditt inlägg. Vet du om den finns kvar och vem som är ansvarig säljare i så fall?

/Sara
 
En bekant till mig fick tag på en tomt i ett bebyggt område genom att vara asgam. När ett hus i det området de ville bygga i brann ner till grunden ringde hon till försäkringsbolaget och frågade huruvida de tidigare ägarna skulle bygga nytt hus på samma plats eller ej. När de inte skulle det så erbjöd hon försäkringsbolaget att köpa tomten. De nappade och så fick hon tag på en tomt i Täby. ;)

Det kan kanske löna sig att testa den metoden också?
 
Tack för tipset Charlie, jag ska definitivt kolla upp tomten!

/Sara
 
Hej Charlie!

Nu har vi varit förbi och tittat på tomten/berget och jag förstår vad du menar med örnnäste! Jag tror dessvärre att den tomten är helt hopplös att bygga på. Bara kostnden för att frakta upp allt på berget... Jag kollade om det skulle gå att göra en infart från gatan som ligger ovanför berget men husen på den gatan ligger så till att jag tror det blir svårt.

Tack för tipset men jag tror vi får leta vidare helt enkelt!

/Sara
 
Här i 08-området byggs det ju en del på krystade tomter av det där slaget men jag tror att man ska passa sig för det. För en tid sen var det en villa i en förortskommun som låg ute osåld på Hemnet väldigt länge; nybyggd, inte helt färdigställd men väldigt fräsch med en otroligt häftig öppen planlösning.

Begärt pris var inte i vår liga men av en händelse fick vi syn på det här huset några månader senare när vi åkte och tittade på andra objekt. Och vi förstod genast varför det fortfarande var till salu. Det låg på en brant bergknalle många meter över vägen intill...parkering nere vid vägen och bara en brant, vindlande trappa för att ta sig upp till huset. Helt omöjligt för t ex en barnvagn eller att bo kvar i när man börjar gå litet knackigt...
Det är sånt som kan göra ett husbygge till en riskabel investering t o m i Stockholm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.