Hej, skulle vilja höra vad ni har att säga om tomtval av dessa två markerade. Den yttersta tomten kmr ha tre våningshus andra sidan ån. Den innersta enligt mig är bättre för placering och sol medans den yttersta har space bakom tomt en bit innan tre plan bostadsrätt husen som skall byggas. Vad tycker ni, tankar uppskattas!
 
  • Flygbild över slingrande vägar och kringliggande landskap med träd i höstfärger och byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Det är en kartbild med markområden, gatunamn och numrerade fastigheter, delvis täckt av svarta markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild till…
 
  • Skärmdump av satellitkarta på hitta.se med sökfält, navigationsknappar och platsmarkör. Soluppgång och solnedgångstider visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur lutar det?
Den som ligger högst, '"ovanför" gatan kan vara att föredra.
 
  • Gilla
Beskow93
  • Laddar…
Det är rakt vart just tomterna är, efter den yttre tomten börjar det lita uppåt på vänstra sidan
 
Unikt namn
Jag hade valt den med mark mot allmänning. Helt klart skysstare att ha åyminstonde en fri gräns jämfört med att vara inboxad mellan väg och granntomter/thujor.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Finns många aspekter att beakta. Bor själv på en tomt i ”ytterkurva” och kan konstatera att det är orättvist vid snöplogning; all snö från plogbladet kasar av mot ytterkurvan så jag får en enorm snövall och grannen mittemot knappt någon alls.

Som tur är snöar det inte så ofta i Stockholm.
 
Redigerat:
B b8q skrev:
Finns många aspekter att beakta. Bor själv på en tomt i ”ytterkurva” och kan konstatera att det är orättvist vid snöplogning; all snö från plogbladet kasar av mot ytterkurvan så jag får en enorm snövall och grannen mittemot knappt någon alls.

Som tur är snöar det inte så ofta i Stockholm.
Beror ju på om plogbilen kör med eller motsols?
 
J Jaggatagga skrev:
Beror ju på om plogbilen kör med eller motsols?
Fast man kan väl anta att den kör på högersidan? ;)
 
Jag säger som Unkikt namn , välj den som gränsar till allmänningen din tomt kommer kännas större när du inte blir instängd mellan husen

sen när det pratas om snö
nu vet jag inte hur det är i stockholm men i Göteborg skall är man skyldig att hålla gång/cykelbana halkfria utefter tomtgräns, Kan vara ett argument till att ta den tomten som har minst yta att snöröja om man tror det blir mycket snö och halka och inte har lust att hålla efter komunens trottoarer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.