P paralun skrev:
Låt naturen ha sin gång och det behövs att värmen kommer tillbaka och mer än 10 grader med sol för att se om gräset kommer tillbaka eller ej. Sen kan man bedöma vad som behöver göras.
Tack för tipset
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
C Crippe_Crull skrev:
Helt kört snömögel. Jag har dragits med det fläckvis där barnen leker som mest och där snön gärna blir stora isblock.

Har aldrig fått gräset att gro på egen hand där. Har därför börjat förgro gräs i garaget i ett par större plastbackar med lock för att sedan hälla ut sådden för att täcka dessa fläckar. Den metoden blir kanske svår på ditt område.

Jag har även testat räfsa hårt, lufta fläckar och dressa fläckarna. Jorden är stendöd och ogräs vill knappt växa där.
Tack för tipset
 
Håller med de som redan skrivit ser ut som grannens mossa är grön och gräset hos dem är lika kass som ditt men det kommer tillbaka och då har du gräs och de har mossa. Men lite komplettering med frön gör ju inget.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Det stämmer att grannen har mycket mossa, den andra lite mindre, men jag har inte haft mossa överhuvudtaget.
 
  • Skugga av en person och träd på gräs, soligt, utomhus, hjulbarrow syns till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Ingemar D skrev:
Tack för svaret. Vi har precist skaffat en liten hund,har haft den exakt ett år väger 6 kilo , den och hundkompisen som väger 7 kilo har varit där lekt på snön , ibland har vi ståt där och tittat på, så kanske är det våra småbovar som är skyldiga:)
Rastar sig hundarna på gräsmattan så dör den.

inte ovanligt med runda döda fläckar där hundar kissat.
 
hsd
Det brukar hämta sig med tiden, bara att bryta hundarnas pissvanor
 
Mikmag Mikmag skrev:
Rastar sig hundarna på gräsmattan så dör den.

inte ovanligt med runda döda fläckar där hundar kissat.
Tack för svaret.
Vi går mest på hundpromenader, men klart har dom även pissat på gräsmattan, men jag ej uppfattat några döda fläckar på gräsmattan. Men ska vara mer uppmärksam på det nu.
 
hsd hsd skrev:
Det brukar hämta sig med tiden, bara att bryta hundarnas pissvanor
Tack för svaret. Vi ska vara mera observant på det.
 
Chr3
I Ingemar D skrev:
Tack för svaret. Vi har precist skaffat en liten hund,har haft den exakt ett år väger 6 kilo , den och hundkompisen som väger 7 kilo har varit där lekt på snön , ibland har vi ståt där och tittat på, så kanske är det våra småbovar som är skyldiga:)
vår gräsmatta ser död ut varje vår, jag jublar, behöver kanske inte klippa så mycket i år!:geek: -sedan börjar den växa, mycket, när temperaturen ökar lite. :surprised:

hundar som kissar på snön är bra för gräsmattan. Syns tydligt här där jag delar av med kompostgaller på vintern så de inte kan springa i hela trädgården, enklare att plocka och kratta ett mindre område, utanför kompostgallret växer det inte alls lika fint sedan på sommaren. (Hagen flyttas lite inför varje vinter till annan del av gården)

Hundar som kissar (koncentrerat på samma fläck) på gräsmattan på sommaren kan ge en del skador på gräset, men gräs växer alltid upp igen förr eller senare.

här har vi allt mellan 2 och 5 stora hundar som rasar runt på gräsmattan, sommar som vinter. Bara en liten fläck har blivit riktigt gul av ena stora hanhundens konstanta kissande på en och samma plats, när jag testade att vattna lite just där med vattenkannan blev det tydligen tillräckligt utspätt för att gräset istället skulle få extra fart av gödningen
 
Inte oväntat har jag en annan teori.
Håller man gräset för kort och gödsla det så bildar gräset grunda rötter och gräsklipp bryts inte ner då jorden har dåligt med djurliv. "Lösningen" blir att vertikalskära vilket gör jorden mer kompakt och trycker ner omultat material under ytan som tillfälligt kan skapa kvävebrist.
Gräs är ett av de tåligare ogräset som finns och det är nästan omöjligt att döda en gräsmatta utan kemikalier och även om man får helt rent från växtlighet finns fröna i jorden och väntar på väta och värme.
Klipp inte så kort då grässtrånas uppgift är att få ner energi till rötterna. Har man lite längre gräs blir rötterna också mycket djupare och dränerar jorden, vid varje klippning dör också mer rötter och blir till mat åt djurlivet som då kan bryta ner gräsklippet. Gräsklipp har högt innehåll av kväve men eftersom det bryts ner över tid får inte gräset "kvävechock".
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Inte oväntat har jag en annan teori.
Håller man gräset för kort och gödsla det så bildar gräset grunda rötter och gräsklipp bryts inte ner då jorden har dåligt med djurliv. "Lösningen" blir att vertikalskära vilket gör jorden mer kompakt och trycker ner omultat material under ytan som tillfälligt kan skapa kvävebrist.
Gräs är ett av de tåligare ogräset som finns och det är nästan omöjligt att döda en gräsmatta utan kemikalier och även om man får helt rent från växtlighet finns fröna i jorden och väntar på väta och värme.
Klipp inte så kort då grässtrånas uppgift är att få ner energi till rötterna. Har man lite längre gräs blir rötterna också mycket djupare och dränerar jorden, vid varje klippning dör också mer rötter och blir till mat åt djurlivet som då kan bryta ner gräsklippet. Gräsklipp har högt innehåll av kväve men eftersom det bryts ner över tid får inte gräset "kvävechock".
jag har funderat på att införskaffa en vertikalskärare, men blir inte jorden mer porös av den, och är inte det inte lite av vitsen med den, och tack för svaret:)
 
O
I Ingemar D skrev:
jag har funderat på att införskaffa en vertikalskärare, men blir inte jorden mer porös av den, och är inte det inte lite av vitsen med den, och tack för svaret:)
Trädgårdsarbete, soligt, vertikalskärare, gräsmatta, vårstädning, gräsavfall, sladd, häck, trädet, staket, bostadshus, släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vertikalskärare eller inte är lite av en religion. Jag är mer Team elkratta. Alltså samma maskin som en vertikalskärare, fast ist för stumma blad på en axel sitter det ”piggar” som uppnår samma effekt som en räfsa.

Jag kör med den för att få bort den både för att få bort mossa men främst för att ”kratta upp” gammalt dött gräs som ligger som en 1 cm tjock hinna över hela gräsmattan och gör att gräset inte kan ta sig bra.
 
Ta lite bilder o berätta hur du gjorde med gräsmattan- kan ju bli en kul historia.
 
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Vertikalskärare eller inte är lite av en religion. Jag är mer Team elkratta. Alltså samma maskin som en vertikalskärare, fast ist för stumma blad på en axel sitter det ”piggar” som uppnår samma effekt som en räfsa.

Jag kör med den för att få bort den både för att få bort mossa men främst för att ”kratta upp” gammalt dött gräs som ligger som en 1 cm tjock hinna över hela gräsmattan och gör att gräset inte kan ta sig bra.
Det verkar vara en utmärkt idé , tack för bra tips:)
 
trähandtag trähandtag skrev:
Ta lite bilder o berätta hur du gjorde med gräsmattan- kan ju bli en kul historia.
Jag ska försöka tänka på det , och ta lite bilder och skicka in :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.