Hej! Vi har haft en takläggare som la om vårt tak och bytte vindskivorna. Nu är arbetet klart (enligt takläggaren) men vindskivorna är bara grundmålade och så skarvade han vindskivorna på olika sätt. På övre skivan gjorde han en snickarvinkel och på den som ligger under en vanlig skarv. Ska det vara så? Det ser lite konstigt ut och är det normalt att takläggare inte målar klart vindskivorna?
Tacksam för råd!
Christiane
 
En bild skulle hjälpa mycket
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
En bild skulle hjälpa mycket
Rött hus med vit knut och fönster, växt slingrar sig ned från taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trävägg med horisontella paneler, rosa och röda element synliga, äldre, sliten yta, vertikalt perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Liniane skrev:
[bild] [bild]
Hej!
Här kommer bilder! Upptäckte också att spikarna kom igenom på insidan av taket. Nu har vi en spikmatta hela vägen upp till nock.
 
A
återigen, vad har ni avtalat?

avtalat att det ska vara "snickarvinkel" eller inte, avtalat att det ska målas eller inte?

finns ju ingen som kan svara på det om vi inte vet förutsättningarna.
 
Har aldrig sett den övre, den undre är det enda jag sett i nock på vindskivor och som jag gör själv.
Ser mycket märkligt ut!
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
A Aunty skrev:
återigen, vad har ni avtalat?

avtalat att det ska vara "snickarvinkel" eller inte, avtalat att det ska målas eller inte?

finns ju ingen som kan svara på det om vi inte vet förutsättningarna.
Det finns inget tydligt skriven i avtalet och snickaren frågade inte heller. Vi som inte är proffsar utgår ifrån att det ser ut som förut efter att arbetet är klart och att snickaren frågar om han ska göra annorlunda. I alla fall hade vi ingen spikmatta under taket förut!
 
Undertill brukar jag sätta en läkt eller 45 regel som det spikas i. Aldrig spikar som sticket ut på det sätt synligt.
 
  • Gilla
Aunty
  • Laddar…
Att spikarna går igenom när man spikar ribben är väl normalt men en sådan vinkel är väl aldrig o.k så gör aldrig en riktig snickare
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Har aldrig sett den övre, den undre är det enda jag sett i nock på vindskivor och som jag gör själv.
Ser mycket märkligt ut!
njä det stämmer inte riktigt.

den övre är en standard lösning som används väldigt ofta framförallt av småhustillverkare.
dock brukar man inte blanda.

men att gera vindskivor enligt den översta skivan är inget fel överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Bessess
  • Laddar…
A
L Liniane skrev:
Det finns inget tydligt skriven i avtalet och snickaren frågade inte heller. Vi som inte är proffsar utgår ifrån att det ser ut som förut efter att arbetet är klart och att snickaren frågar om han ska göra annorlunda. I alla fall hade vi ingen spikmatta under taket förut!
men vad har ni frågat efter då?
vad har ni avtalat om?

svårt att veta om det ska målas eller ej om vi inte vet om ni avtalat om målning?
 
A
Bo arnold Bo arnold skrev:
Att spikarna går igenom när man spikar ribben är väl normalt men en sådan vinkel är väl aldrig o.k så gör aldrig en riktig snickare
jo att gera så är helt okej, det gör de mesta småhustillverkarna.
bara googla vindskivor så ser du att det är en vedertagen lösning i branschen.

varför skulle det inte vara okej?
 
Jag skulle aldrig göra så har byggarna verkligen blivit så slarviga idag låter otroligt
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Att spikarna går igenom när man spikar ribben är väl normalt men en sådan vinkel är väl aldrig o.k så gör aldrig en riktig snickare
Jag accepterar spikar på vind där de inte syns, inte i takfoten synligt.;)
Nödlösning är att de böjs mot underlaget t.ex. råspont.
 
A
Bo arnold Bo arnold skrev:
Jag skulle aldrig göra så har byggarna verkligen blivit så slarviga idag låter otroligt
men vad är det som är fel med det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.