Vi har funderingar på att bygga hus och har bläddrat i otaliga huskataloger samt besökt husknuten. Känns som vi hamnat i en snårig djungel... hur ska vi kunna välja husmodell, planlösning och framförallt husleverantör? Någon som har tips på hur vi ska/kan tänka kring valet av leverantör? Då man kan lägga till och/eller ta bort det mesta på de fletsa hus känns det som alla hus hos alla tillverkare i slutändan kan bli snarlika. Så, vad skiljer egentligen tillverkarna åt? Vill även ha tips om i vilken prisklass olika tillverkare ligger. Ex Myresjöhus, Eksjöhus, Vårgårdahus, Mjöbäcksvillan, Trivselhus, Borohus, A-hus, Hjältevadshus.
Blir snurrig av alla fina hus och möjligheter i alla kataloger... :confused:
 
Ja det är inte lätt.
Det mesta är tycke och smak som skiljer vad det gäller utformning och kvalité. Det som en del anser mer kvalité anser andra att det inte är viktigt osv. Börja att ställa frågor till er själva, t ex:
Vet ni vad ert hus får kosta? Vad är er budget? Hur många rum har ni behov? Vill ni ha allt på ett plan? Puts, tegel eller trä? Platta på mark eller ok med torpargrund? Ska ni göra något av jobbet själva? Vil ni ha Totalentrepenad eller delad entrepenad? Gillar ni öppen planlösning?
Ja det är många frågor man måste ställa sig för då är det lättare att hitta rätt. :) Sen är det mycket ens egen känsla som man får gå på.

Mitt tips är att välja 2-3 leverantörer som ni sen fastnar för och pratar med.
Välj en husleverantör som är känd och ta reda på allt om säljaren och hans tidigare objekt med köpare - hur det har fungerat.

Det finns massor av trådar här på forumet som ni kan läsa, använd sökfunktionen.
 
Precis, det är inte lätt! Men tack för lite tips på vägen...
Vet du, eller någon annan, något om vilka leverantörer som anses göra ett bra jobb utan att vara svindyra? Känner någon till någon av de leverantörer jag nämnt ovan?
 
Hej Lovely,

Vi startade med att ta reda på vad vi egentligen ville ha, antal rum, braskamin, osv och utgick från det när vi talade med olika husleverantörer. Prisbilden blir ju annorlunda nu eftersom de tar olika mycket betalt för avsteg från kataloghusen och den standard som tillhandahålls där. Har ni en helt platt tomt och nöjer er med det som erbjuds räcker det ju med katalogen, men nu har ni ju hittat in på detta forum ...
Efter att ha konstaterat att det blir ganska dyrt med några specialare som, skorsten i väggen istället för fritt i rummet, andra fönster, annan klädsel än den z-panel som erbjöds så beslöt vi att gå till en arkitekt för att ha an diskussion där om vad som var möjligt och som var praktiskt och snyggt. De säljare vi talade med ville ju givetvis styra projektet i riktning mot vad just deras företag kunde erbjuda, och nu var vi ju ifrån det.
När vi så hade en skiss på ett hus som var skräddarsytt efter våra önskemål och vår tomt fixade vi bygglovet. Därefter gick vi ett varv till bland husleverantörerna. Nu var ju situationen den rakt motsatta, vi hade något som var beskrivet och som de eventuellt kunde leverera. Vi hittade så en leverantör som trodde att de kunde bygga vårt hus efter en förutbestämd tidplan, detta visde ju sig vara ett felaktigt antagende, men det är en annan historia. Huset bebos nu av oss och är nu nästan klart.

Att få en skiss kostade oss under 50.000:- men då fick vi också hjälp med materialval samt stöd i diskussionen med stadsbyggnadskontoret för att få godkänt bygglov.

Lycka till
/MF
 
Vårat första val var att vi skulle ha platta med golvvärme, där försvann snabbt några hustillverkare
Sedan satt vi med en massa olika kataloger och tittade på planlösningar och hur bra de passade oss, det var inget lätt jobb men det slutade med att vi valde LB-hus då vi gillade planlösningen och det är inget val vi har ångrat, har bott i huset sedan i december och allt har funkat bra. Vi valde att bygga en pärluggla som idag har bytt namn till Ugglan159 med diverse modifieringar
 
  • Gilla
landan81
  • Laddar…
Mitt tips är att ni gör följande:

- Fundera igenom vad ni vill ha. Nu menar jag de större sakerna som antal våningar, antal sovrum etc. Glöm vitvaror, golv, kakel och andra saker i detta läge. Tänk också igenom budgeten. Räkna i runda tal med en kostnad på 13 - 16 kkr per m2 + tomt + 150 kkr i kommunala anslutningsavgifter + kostnad för garage (ca 5-7 kkr per m2) + anläggning av trädgård.

- Läs, läs och läs på detta forum. Det finns mycket nyttigt. Gå t.ex. igenom alla inläggen det senaste året under "Referenser hustillverkare". Förutom att ni lär er mycket här, kommer ni att hitta ett gäng med personer som byggt hus och delar med sig sina erfarenheter via bloggar och hemsidor.

När ni gjort detta kommer ni att ha "bra på fötterna" och kan bemöta, ifrågasätta och ha en dialog med hussäljar. Det kan skilja en hel del i pris mellan olika tillverkare, men ofta får man ungefär det man betalar för. Dels när det gäller konstruktion, materialval och tillverkarnas flexibilitet att bygga just huset ni vill ha. Lycka till!
 
Lovely76 skrev:
Precis, det är inte lätt! Men tack för lite tips på vägen...
Vet du, eller någon annan, något om vilka leverantörer som anses göra ett bra jobb utan att vara svindyra? Känner någon till någon av de leverantörer jag nämnt ovan?
Om du vill ha tips på bra säljare/huslevarantörer så är det bra att veta på vilken ort ni tänkt bygga.
Därför ett hus blir inte bättre än vad säljaren utför av vad han lovat. Även om det finns kontrakt så kan det bli strul, särskilt med delad entrepenad då leverantörerna kan skylla på varandra.
Därför är det jättebra att få tips på säljare/leverantörer som skött sig.

Tala om var ska ni bygga så kan vi som läser detta och byggt på orten tipsa om bra husleverantörer till dig.
 
Tack för alla bra tips!
Är ju verkligen nybörjare på detta område så alla tips och råd tas tacksamt emot.
Om vi bygger så blir det i Vårgårda. Därför funderar vi ju en hel del på VårgårdaHus, någon som har goda/dåliga erfarenheter av dem? Har hört att det kan vara lättre att anlita någon på orten... dels prismässigt men även om något skulle strula... stämmer det?
Någon som kan lite om hur olika leverantörer ligger prismässigt? Förstår ju att man får vad man betalar för men om vi tex vill ha en 1-plans villa i vinkel, ca 150 kvm med 4 sovrum, liggande panel, valmtak etc så skiljer väl priset en hel del mellan olika leverantörer? Vilka anses vara "dyra" resp "billiga" tillverkare på marknaden?
 
Kan vara bra att anlita någon på orten om ni vet att de är duktiga. (Kolla tidigare köpare osv)

"Billiga" är t ex Älvsbyhus, Smålandsvillan och Hjältevadshus, alla med torpargrund. Andra tillverkare som t ex A-hus, Eksjöhus, Myresjöhus, LB-hus mfl har budget serier med hus som man inte får ändra i alls, eller mycket lite i. De sistnämnda har enligt mitt tycke en bättre standard än de förstnämnda men är oftast lite dyrare.
"Man får vad man betalar för" - stämmer rätt bra.
Hur mycket har ni tänkt att lägga på ett hus? Behöver ni garage också? Vad kostar tomten? Hur mycket får allt totalt kosta?
 
Jag håller med mfransso. Hade vi fått börja om hade jag absolut gått till en arkitekt från början! Vi bygger med en hustillverkare och är i stort sett nöjda men med en arkitekt hade vi från början kunnat få ett hus helt enligt våra egna önskemål med hjälp av någon som är expert på funktion, färg & form.
 
Efter att ha träffat den andra hustillverkaren så lutar det åt ett beslut innom kort. Har hört att det är en djungel där ute. Jo, kanske det men med lite magkänsla då allt känns rätt så... Ingen idé att avverka alla femtielva hustillverkarna. Först Myresjöhus som kändes bra, nu ikväll var vi på Husknuten i Gbg och träffade Vårgårdahus. Vi blev helt sålda! (Säljaren snackade omkull oss... hehe, nej då!) Kanske träffar vi en till, eller inte. Möjligtvis Onsalavillan. Med Vårgårdahus sänkte vi prislappen med minst 250 000 och vann 10 m2 och golvvärme plus en massa annat. Var är haken? Det finns ingen, o totalentreprenad är ju som att slänga 80 000 i den nya kaminen. Dumt med andra ord. Men du bodde i Vårgårda sa du? De vill nog föreslå totalentreprenad. Då huvudkontoret ligger där så... I fallet Vårgårdahus är det mest en administrativ avgift. Som kund hos dem kommer det inte att vara någon skillnad. Så fick vi det förklarat på Husknuten. Kör på Vårgårdahus så är vi i alla fall två!
God natt, nu ska jag drömma om mitt nya vårgårdahus... som ska stå klart hösten 2008
 
DET snacket om bortkastade pengar osv. med totalentrepenad tycker jag låter olycksbådande, ungefär som en mäklare som argumenterar för att man inte skall besiktiga ett hus innan man köper det.

Det finns för o nackdelar med totalentrepenad, men den beskrivningen som Vårgådasäljaren tydligen försöker tuta i er är inte seriös.

När det gäller säljare och hussäljare specifikt: Lita ALDRIG på en säljare, om ni hittar en säljare som ni börjar tro på och lita på, det är då ni håller på att bli lurade. Dubbelkolla och trippelkolla precis allt vad en säljare säger (åtminstonde om det gäller något så dyrt som ett hus). När ni börjar bli färdiga att skriva kontrakt, fundera på vad ni verkligen VET om affären, bortse helt från sådant som säljaren sagt eller skrivit (såvida det inte är i ett bindande kontrakt), acceptera inte en enda detalj fakta som ni inte har minst 2 källor på som säger samma sak. Då är det läge att bestämma om det man verkligen vet är tillräckligt för att våga skriva på.

Tänk på att många (inte alla) säljare hos husföretagen är före detta fastighetsmäklare som inte klarat de moderna kunskaps reglerna för fastighetsmäklare. Där finns alltså en anrikning av de mest oseriösa som någonsin sysslat med fastigheter.
 
L Lovely76 skrev:
Vi har funderingar på att bygga hus och har bläddrat i otaliga huskataloger samt besökt husknuten. Känns som vi hamnat i en snårig djungel... hur ska vi kunna välja husmodell, planlösning och framförallt husleverantör? Någon som har tips på hur vi ska/kan tänka kring valet av leverantör? Då man kan lägga till och/eller ta bort det mesta på de fletsa hus känns det som alla hus hos alla tillverkare i slutändan kan bli snarlika. Så, vad skiljer egentligen tillverkarna åt? Vill även ha tips om i vilken prisklass olika tillverkare ligger. Ex Myresjöhus, Eksjöhus, Vårgårdahus, Mjöbäcksvillan, Trivselhus, Borohus, A-hus, Hjältevadshus.
Blir snurrig av alla fina hus och möjligheter i alla kataloger... :confused:

Hej! Jag och min sambo har verkligen sämsta möjliga erfarenhet av småhusbyggnation. Efter påbörjat markarbete i december 2017 med planerad inflytt juni 2018 står vi idag i början av oktober med två grundläggningar (plattor för hus och garage) som måste rivas (vilket vi själva vetat sedan februari när gjutningen utfördes - den var dömd att misslyckas). För ett par veckor sedan gick entreprenören i konkurs och överlämnar allt i vår famn. Såväl arbete, samordning och en väldig massa kostnader. Vi står nu med en rimlig tidplan som innebär försenad inflyttning med 18 månader....10% av tiden vi kanske skulle bott i huset är borta innan vi ens fått flytta in. En skandal såklart och fullständig tragedi för min familj o mig själv som varit nära utbrändhet på kuppen.

Husleverantören visar inget större intresse av att hjälpa ekonomiskt. Försäkringsbolagets färdigställandeförsäkring är i det närmaste löjeväckande i sammanhanget och de fjuttiga 10% av entr.kontraktet som "erbjuds" räcker inte ens för oss att komma tillbaka till ruta noll.

Jag är själv geotekniker och har jobbat i anläggningsbranschen i 15 år. Tack vare det här jag kunnat sätta entreprenören på plats och påtalat brister i processen. Utan den vetskap/kompetens jag besitter är jag fullständigt övertygad om att vi bott i ett hus med enorma brister i grunden.

Jag har material till en bok som jag faktiskt planerar att skriva var det lider ( måste samla energi o tid bara) men jag kan bjuda på ett förhandstips: skriv ETT kontrakt med EN byggare som uppför ETT hus. Uppläggen som de flesta större leverantörer har med säljagenter som paketerar entreprenader med flera kontrakt o separat med byggsats sätter konsumenten som gisslan i sitt egna byggprojekt. Går det snett vilket det såklart inte alltid gör - så är det som gjort för att alla andra parter kan skylla på varandra och ingen vill ta ansvar. ALLT landar på dig som konsument vilket egentligen är helt horribelt!

Ett tips till: anlita en jurist som ser över avtalet innan ni krigar på. Lätt värt det.

Lycka till !
 
  • Gilla
Masses och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.