Hej,
behöver lite råd!
Ska byta golvbrunn, monterad i träbjälklag. Har sågat upp golvspånskivan, ca 60x100 cm, runt golvbrunn.
Tänkte först förbereda för rörmokare men när jag nu ser brunnen, hur den är monterad mm, så tycker jag själv att det ser relativt enkelt ut. Anser inte mig själv vara ngt proffs, men har flertalet år bakom mig som hantverkare. Tänkte köpa purus brunn med sidoutlopp (ODEN) och montera med purus plattan. Ev förhöjningsring. Ska sedan få flytspacklat och klinkrat.

Är montaget av brunn enkelt eller ska jag anlita rörmokare?

Ifall jag gör det själv: kan man montera purusplattan förhöjd 10-15 mm från bjälklaget, så att man slipper förhöjningsring på brunnen?
Ifall jag gör det själv: limmas brunnsutlopp mot avloppsrör, eller finns där en gummipackning?

Andra råd mottages tacksamt!

//WSP
 
Visst kan du göra det själv, det är inga problem. Plattan kan monteras förhöjd, men jag anser att förhöjningsring är att föredra. På så vis får man spackel över skarven mellan monteringsplattan och golvspånet, och detta minskar då risken för att rörelser mellan de båda orsakar sprickor direkt under tätskiktet. Att höja plattan är också godkänt och fungerar säkert utmärkt, men jag föredrar alltså förhöjningsring.

Du bör ju ha en muff på avloppsröret, som du trär på brunnens utlopp.
 
om du går in på https://www.rinkabyror.se/ och kollar på avlop och sedan på underrubriken HTP-rör och delar för inomhusavlopp så hittar du det du behöver ha och kom ihåg att använda Glidmedel på avlopsdelarna det fins en oring eller vad man nu ska kalla det för och den är det bra att smörja och om du smörjer så går det lättare att säta ihop delarna du kan pm mig om du har flera frågor
//oavvs
 
Ett tips - efter brunnen, använd två stycken 45 gr-vinklar så är det enkelt att sätta brunnen i våg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.