Kan värmepumpen visa någon långtidsstatistik på hur mycket den har kört och hur mycket den har använt eltillskott under olika perioder? När det är så stor ökning är det ju den jag skulle misstänka först. Om tex kompressorn börjar bli trött kan den dra mer el och slå över på eltillskott oftare.

Har ni sänkt temperaturen genom att skruva på termostaterna på radiatorerna eller genom att ändra kurvan i värmepumpen? Det sistnämnda är effektivare, och det kan till och med vara kontraproduktivt att bara strypa radiatorerna. De ska vara helt öppna för att en värmepump ska kunna jobba effektivt.

Vi har själva råkat ut för trött kompressor som titt som tätt larmade hög hetgas och slog över på eltillskott utan att vi märkte det på en gång (bara en lite röd varningslampa på värmepumpen). Det var innan jag följde elförbrukningen så noga, men jag gissar att det påverkade förbrukningen en hel del.

Sen råkade vi ut för kärvande växelventil som gjorde att den läckte ut värme till radiatorkretsen när den värmde varmvatten. Växelventilen är lurig att upptäcka om den bara kärvar litegrann, speciellt om man har termostater på radiatorerna så att det inte blir varmare inne. Förbrukningen sjönk dramatiskt efter att växelventilen byttes.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Robert78-1 Robert78-1 skrev:
Vår elanvändning stiger år efter år och jag förstår inte varför..
Visst, vi har inte tänkt så mycket på detta tidigare år men har väl som de flesta börjat tänka på detta ordentligt senaste året då vi gör så mkt som vi kan här hemma utan några stora insatser, sänka temperaturen, sluta torktumla, stängt av handduksvärmare, el-golv mm men ändå går elanvändningen upp utan att vi gjort några större förändringar här hemma.

Villa från 1939
3 plan, 250 kvm
Luft/vatten uppvärmning

Nu till min fråga, hur tusan kan jag börja mäta detta för att hitta energitjuven?

Bytte vår elmätare just 2019, kan nåt ha blivit galet med den?
Om du loggar in hos din nätägare så kan du välja andra tidsupplösningar. (brukar de flesta nätägare ha idag)
Nu har du nog inte en "smart" elmätare men minst timvärden ska du se.
Som vädret varit senaste veckorna så bör man enkelt se hur förbrukningen förändras under ett dygn.
LVVP, golvvärme eller elelement är troliga orsaker.
 
Mats-S
J jonaserik skrev:
Datorer som står på 24/7
Kraftfulla tower speldatorer med stora snabba skärmar drar faktiskt en hel del ström.
Tro mig jag vet :) Min speldator värmer med lätthet hela min mancave när jag spelar några timmar, speciellt när det är intensiva actionspel som kräver mycket kraft från CPU och GPU :p
 
Tillökning i familjen? typiskt mer tvätt och efterhand som barnaskaran ökar, ökar också elförbrukningen
 
A ArneTW skrev:
vilka bor hemma?

min gissning längre och längre duschar för yngre förmågor?

/ATW
Tror inte det är en så stor bov, 4 pers, två vuxna och två barn 6 och 9 och barnen har inte kommit till stadiet ännu då de uppskattar långa varma duschar :)
Samt att de är rätt ”övervakade” av oss vuxna att inte duscha länge
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Dramatisk ökning ser det ut som, inte bra. Har det tillkommit några objekt, elbil/värmekabel som inte slår ifrån etc. Datorer som står på 24/7 . Utebelysning med vanliga eller jodlampor i. Det blir till att leta vad som tillkommit under årens lopp. Barnen växt upp, mer VV för dom, allra helst för damer i ungdomsåren som ska duscha mycket. Kostnad för VV kan öka dramatiskt. Värmer ni med värmepump, kanske den vill spetsa med EL lite ofta, tex kör en legionella varje dygn etc. Många bäckar små blir till en stor Å
Tack för kloka tankar.
En stor sak är ju båda vuxna jobbade hemma under typ två års tid under pandemin och de drar ju såklart upp elanvändningen.
Annars har inga förändringar skett.
Värmepumpen är rätt gammal och strulat en del så möjligt att den sjunger på sista versen. Får ta dit en servicetekniker som får mäta lita
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Möss som käkar upp vindsisoleringen? Äldre fönster som blir allt dragigare? Värmepump som håller på att ge upp?
Ändrade brukarmönster på dusch, kök etc?

Svårt att mäta sig till, men nånstans får du börja. Jag skulle börja med att hämta timdata från din nätägare och kolla tid på året/dygnet. Sommarmånadena bör i princip etablera hushållsförbrukningen, tittar du på skillnaden mot vinter så bör det vara uppvärmning och extrabelysning. Är hushållsbiten hög, kolla in på vad belysning, datorer, varmvatten etc drar.
Tack, ska gå igenom isolering och fönster, tror dock dessa är rätt schyssta men helt klart värt att kolla upp.

Ska också fixa lite bättre data över allt och göra en djupare analys
 
J Josth skrev:
Med så stor ökning av elförbrukningen borde problemet rimligen vara något fel med husets uppvärmningssystem. Skulle boka en servicetekniker som mäter upp status på värmepumpen.
Tack, får ta hem en tekniker som får gå igenom systemet då detta börjar bli rätt gammalt
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Finns det hönshus i närheten??
Haha, nej tyvärr inte
 
  • Gilla
Rasmus Edvardsson
  • Laddar…
D Digvis skrev:
Har lagt märke till samma fenomen. Elförbrukningen enligt eon ökar med en 2500 kw stadigt varje år utan synbar anledning förutom några byte av sk smarta elmätare. Något är skumt.
Intressant, har du grävt mer i detta?
 
L lnorlin skrev:
Hej,
Ett par möjliga orsaker.
1. Det är fel på er nya elmätare. Det finns fall där mätaren varit trasig och mätt fel.
2. Kontrollera mätarnumret på räkningen mot nummret på er elmätare. Det har hänt att nätägarens tekniker förväxlat nummren på mätaren med en annan instaltion. Dvs ni betalar elförbrukningen som någon annan har.
En bekant till mig råkade ut för detta.
3. Någon har tjuvkopplat sig på er ledning.
/Lars
Tack, ska kollas upp
 
Alti Alti skrev:
Ett känsligt ämne, men tala förtroligt med era fruar om detta innan innan ni bränner mig på bål eller portar mig från forumet. Kanske det finns kvinnliga medlemmar på forumet som kan bidra med erfarenheter mot eller för min fundering?

Ett par av mina tidigare flickvänner har i förtroende berättat att duchande kan vara mycket tillfresdställande för flickor. Av egen erfarenhet vet jag att pojkar har andra, lite torrare, metoder för att bli tillfredsställda.

Därefter, om ni orkar ta fighten, föreslå att flickorna skaffar t.ex. stavmassageapparater i stället för att använda duschen.
Hahaha, bra tips. Dock är barnen lite väl små än så länge…
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
S Sevape skrev:
Skaffa Tibber Pulse om mätaren är kompatibel. Då kan ni följa förbrukningen i realtid och enkelt stänga av pumpen för att se hur mycket förbrukningen minskar eller hur mycket den ökar vid olika tillfällen.
Tack, ska kollas upp
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ingen avfuktare som står och tuggar? Eller värme i garage?
Min sorbtionsavfuktare på vinden har dragit 200KWh under mars.

Utökad duschning borde synas på vattenräkningen. Speciellt om du duschar bort 10000KWh på ett år. Det borde ju bli över en timmes konstant duschade per dag i snitt.
Tack, Nope avfuktare har vi inte och uppvärmningen av garaget stängde vi av för 5-6 år sedan.
Duschande är vi ganska snåla med
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Kontrollera om LVVP:n har en elpatron som går när den inte borde.
Den har en elpatron men jag TROR inte att den används så ofta. Detta får kommande tekniker undersöka
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.