Jesperka
K knightjocke skrev:
Logga in på datorn istället för i appen. Där kan man oftast plocka fram mer siffror. Kan inte Godwes system. Men om du kan hitta grafer på både dc1 och dc2.

Efterfråga ritningar på slingorna, hur de är dragna. Kablarna går från växelriktaren till panel till panel och efter x antal paneler till växelriktaren igen. Du har tre slingor, vilket har räknats ut här i tråden som onödigt. Lagom är bäst och hälften av panelerna i två slingor. Då växelriktaren har ett visst arbetsområde där den är som effektivast.

Tycker överspänningsskyddet på ac-sidan är rätt meningslöst. Om åskan slår i panelerna så dör växelriktaren men husets övriga utrustning skyddas. Slår åskan utanför huset skyddas växelriktaren men inte husets övriga el.

Bättre med ett fullgott skydd på dc-sidan. Typ 3 inbyggd och typ 2 tillval enligt databladet. Och ac-skydd på inkommande El. Slår åskan utanför huset tar inkommande ac-skydd och skyddar allt i huset inklusive sol-anläggning. Slår det i taket skyddar dc-skydden både hus och växelriktaren.

Uppdateringen: Det är på pv2 det går in två slingor. Det är på dc2 du har låg spänning. Ingångarna är parallellkopplade. Det kan inte vara så enkelt att taklaget tänkte att elektrikern skulle sammankopplat de två slingorna nere vid växelriktaren så de blir en hel slinga? Medan elektrikern gjorde det enkelt för sig
Dessa hittade jag via hemsidans portal, om det ger dig mer information, var det vad du efterfrågade?

Graf som visar voltmätningar över tid med flera spikar och fall. Graf över elektrisk spänning över tid, med fluktuationer och ett plötsligt fall nära slutet.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Uppdateringen: Det är på pv2 det går in två slingor. Det är på dc2 du har låg spänning. Ingångarna är parallellkopplade. Det kan inte vara så enkelt att taklaget tänkte att elektrikern skulle sammankopplat de två slingorna nere vid växelriktaren så de blir en hel slinga? Medan elektrikern gjorde det enkelt för sig
Ja det kan nog vara så att det ligger två olika långa slingor på 6 + 22 st eller något liknande på DC2. Isåfall skulle kanske tanken vara att den korta slingan skulle ligga i serie med panelerna på DC1. Alla paneler som inte nu ligger på DC1 kan dock inte seriekopplas på DC2, då blir spänningen för hög.

Jag tänkte först att spänningen borde bli den långa strängens spänning om man seriekopplat två olika långa slingor, men det är nog inte helt otänkbart att MPPT trackern i växelriktaren styr ner spänningen till den punkt där båda slingorna ger ström.

Inser att jag var lite otydlig igår, man kan såklart mäta spänningen på urkopplade strängar utan DC brytare, då får man koppla ur DC kablarna ur växelriktaren, det bör du dock inte ge dig på att göra själv om du inte känner dig trygg att arbeta med starkström. Frågan om DC brytare har inte att göra med ditt huvudsakliga problem.
 
  • Gilla
Per-No
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Du ser väl på bilden att spänningen ökar när belastningen sjunker?
Du drar fel slutsatser. Att spänningen är högre på morgon och kväll beror på temperaturen. När cellerna blir varma så sjunker spänningen.
 
F
Jesperka Jesperka skrev:
Dessa hittade jag via hemsidans portal, om det ger dig mer information, var det vad du efterfrågade?

[bild] [bild]
Det är helt uppenbart att du har nåt fel på MPPT 2. Var i Göteborg är detta? Jag har knappt 17kW i en riktning som är långt ifrån optimal i nordvästra Gbg och under de soliga dagarna i April har jag producerat 85-85kWh/dag på en några år gammal anläggning. Du bör rimligtvis ligga minst där men troligtvis +10%.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är helt uppenbart att du har nåt fel på MPPT 2. Var i Göteborg är detta? Jag har knappt 17kW i en riktning som är långt ifrån optimal i nordvästra Gbg och under de soliga dagarna i April har jag producerat 85-85kWh/dag på en några år gammal anläggning. Du bör rimligtvis ligga minst där men troligtvis +10%.
Tittar du på de inledande bilderna i tråden så ser du vart anläggningen finns.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
F
M mortimer skrev:
Tittar du på de inledande bilderna i tråden så ser du vart anläggningen finns.
Ahh. Och installerade i syd-ostlig riktning. Stämmer rätt bra med min anläggning då. Spontant så levererar denna strax under 50% skulle jag säga.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Får hoppas att TS inte betalt anläggningen ännu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Du drar fel slutsatser. Att spänningen är högre på morgon och kväll beror på temperaturen. När cellerna blir varma så sjunker spänningen.
Och vad orsakar temperaturen att stiga då tror du?
 
  • Gilla
stefandersson
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Och vad orsakar temperaturen att stiga då tror du?
Solen
 
  • Haha
helrob och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Solen
Du tror inte det är resistansen i ledningarna då som påverkar detta när strömmen ökar?
Är det solen som värmer de nedgrävda kablarna också när strömmen flödar i dom? Eller är det kanske resistansen?
 
Den minskning av spänning som du ser på bilden beror på att spänningen i själva cellerna blir lägre på grund av att dom blir varma.
 
F Finndjävel skrev:
Den minskning av spänning som du ser på bilden beror på att spänningen i själva cellerna blir lägre på grund av att dom blir varma.
Jo, men jag försöker förklara för dig att grundanledningen är att strömmen ökar och då genereras värme.
Så spänningen sjunker för att strömmen ökar.
 
  • Gilla
scanmar
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jo, men jag försöker förklara för dig att grundanledningen är att strömmen ökar och då genereras värme.
Så spänningen sjunker för att strömmen ökar.
Det är inte vad spänningsfallet på bilden beror på, den beror på att cellerna blir varma av solen. Du kommer att producera betydligt mera en kall solig dag i april än vad du gör i juli trots att solinstrålningen då är högre. Spänningsfallet i 6mm2 ledare vid de höga spänningar som kommer från en slinga paneler påverkar minimalt.

Lägg ner med felaktigheterna nu, men du är en sån som tydligen inte kan så jag svarar inte dig mer.
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Hoppar in lite här.
Någon som är bra på Goodwe växelriktaren? På höger sida sitter en anslutning för jordning. På TS anläggning är denna inkopplad, men på min anläggning är den inte det. Vet ni om det är något krav på att denna ska kopplas in?

Är det krav på jordfelsbrytare för växelriktaren? Det har jag ingen..
 
K
Jesperka Jesperka skrev:
Dessa hittade jag via hemsidans portal, om det ger dig mer information, var det vad du efterfrågade?

[bild] [bild]
Bra det var de jag efterfrågade. Där ser man att spänningen på tvåan är likadan hela dagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.