Som rubriken lyder, hur får man en väldigt bra ventilation i badrum? Speciellt när det gäller lukter vilket jag får migränanfall av. Alltså snabb bortforsling av luften. Ska man behöva ha en svetsutsug för att överleva i 5 minuter? Hur går man bäst tillväga? Ska jag flytta "insuget" till ett annat ställe? Nu har jag en Intellivent Fresh fläkt som går konstant och drar igång extra om man har lyset tänt lägre tid men jag vet inte om det gör så mycket nytta. Det är ett gammalt 50-talshus med självdrag. Det är ganska högt i tak, ca 2,4 m.
X - bifogar liten skiss
Ritning av badrum, innehåller dusch, handfat, toalett, med måttangivelser, etiketterad 'fläkt', skala på rutnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Din fläkt är inte placerad optimalt, det blir förmodligen "kortslutning" då luften tas in genom dörren och går upp i fläkten utan att ventilera resten av badrummet. Helst ska fläkten sitta så långt ifrån dörren som möjligt. Har du träfasad går det hyfsat enkelt att sätta den genom ytterväggen som jag tolkar det är motsatt dörren. Då får dessutom fläkten lättare att flytta luften pga kortare kanal.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Huset är byggt för att man ska öppna fönstret en stund när extra ventilation behövs.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Huset är byggt för att man ska öppna fönstret en stund när extra ventilation behövs.
Fläktens tryck är minimala 33 Pa (3,3 mm vattenpelare) enl. Fresh hemsida. Det trycket försvinner i första böjen och inget kvar för ökad lufthastighet i självdragskanalen..
Axialfläktar (propellerfläktar som skall gå tyst är så. Tyvärr hittar jag inga rumsanpassade radial- eller halvradialfläktar som ger större tryck.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Huset är byggt för att man ska öppna fönstret en stund när extra ventilation behövs.
Där har du en poäng faktiskt :thinking:
 
M Maalkl skrev:
Din fläkt är inte placerad optimalt, det blir förmodligen "kortslutning" då luften tas in genom dörren och går upp i fläkten utan att ventilera resten av badrummet. Helst ska fläkten sitta så långt ifrån dörren som möjligt. Har du träfasad går det hyfsat enkelt att sätta den genom ytterväggen som jag tolkar det är motsatt dörren. Då får dessutom fläkten lättare att flytta luften pga kortare kanal.
Det stämmer nog bra. Dessutom har dörren inga lufthål när jag tänker efter, ingen tilluft alltså. Det skulle vara smidigt att skicka ut luften genom väggen men lite genant då entrédörren är alldeles intill :poop:
 
Skulle det vara helt galet att sätta fläkten med ett långt ventilationsrör (se skiss) Ritning av badrum med mått, fläkt, ventrör, dusch, toalett och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

som suger luften från väggen vid badkaret och fönstret? Då skulle luften gå "rätt väg" från dörren (som jag måste fixa ventilationshål i) och bort genom hela badrummet. eller är det för stort jobb för den lilla fläkten? Det är självdrag genom kanal i skorstenen i utgående hål där fläkten sitter nu.
 
S sallad skrev:
Som rubriken lyder, hur får man en väldigt bra ventilation i badrum? Speciellt när det gäller lukter vilket jag får migränanfall av. Alltså snabb bortforsling av luften. Ska man behöva ha en svetsutsug för att överleva i 5 minuter? Hur går man bäst tillväga? Ska jag flytta "insuget" till ett annat ställe? Nu har jag en Intellivent Fresh fläkt som går konstant och drar igång extra om man har lyset tänt lägre tid men jag vet inte om det gör så mycket nytta. Det är ett gammalt 50-talshus med självdrag. Det är ganska högt i tak, ca 2,4 m.
X - bifogar liten skiss
[bild]
*
Fresh-fläkten är meningslös med sitt låga tryck.
Välj en fläkt med centrifugalhjul från Östberg. Kolla upp måtten om du kan välja en med plåt för väggmontage. Anslut gärna på sugsidan en rörljuddämpare.
https://fsp.ostberg.com/products/download_pdf/kvfu-100-a1_20230408081647
 
  • Wow
sallad
  • Laddar…
Det börjar nästan att luta åt en modernisering av hela badrummet. :surprised: Det finns gott om utrymme att sänka taket och bygga in grejer där om man ändå ska. Poängen med den lilla fläkten var att hjälpa till med husets ventilation så den går konstant plus att den reagerar på ökad luftfuktighet vid dusch och bad.
 
J Jochi skrev:
*
Fresh-fläkten är meningslös med sitt låga tryck.
Välj en fläkt med centrifugalhjul från Östberg. Kolla upp måtten om du kan välja en med plåt för väggmontage. Anslut gärna på sugsidan en rörljuddämpare.
[länk]
*
Förvånad, kanske skrämd?
Visst kan freshfläkten göra lite nytta om kanalmotstånd och motvind inte är stort.
Ett gammalt hus har vanligtvis liten luftomsättning så att fukthalten ökar. Det leder till mögel på kalla ytor som fönsterbågar. Om en badrumsfläkt är enda ventilationen behöver den gå för fullt dygnet om och det är ändå för lite för hela husets behov. Minsta luftomsättning som rekommenderas är att halva bostadsvolymen byts varje timme, kallat en halv omsättning. Envar får välja att blåsa ut uppvärmd rumsluft eller betala för utrustning som delvis kan återvinna den.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jochi skrev:
*
Förvånad, kanske skrämd?
Visst kan freshfläkten göra lite nytta om kanalmotstånd och motvind inte är stort.
Ett gammalt hus har vanligtvis liten luftomsättning så att fukthalten ökar. Det leder till mögel på kalla ytor som fönsterbågar. Om en badrumsfläkt är enda ventilationen behöver den gå för fullt dygnet om och det är ändå för lite för hela husets behov. Minsta luftomsättning som rekommenderas är att halva bostadsvolymen byts varje timme, kallat en halv omsättning. Envar får välja att blåsa ut uppvärmd rumsluft eller betala för utrustning som delvis kan återvinna den.
Så lättskrämd är jag inte. Det finns gammaldags passiva ventiler i de flesta rummen så lulla fläkten var mer som ett komplement. Det är bra drag i skorstenskanalen, så bra att vid stark vind går lilla fläkten upp i varv.
Det är egentligen två olika saker som det handlar om; problemet med skithuslukten och bortforsling av fuktig luft. Filter med aktivt kol känns desperat men varför inte?
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
BirgitS
Ett sånt filter kommer ju bara att ta bort lukter från det som går upp i skorstenen och hjälper ju inte mot luften som finns i rummet. Du får nog börja använda fönstret ;)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ett sånt filter kommer ju bara att ta bort lukter från det som går upp i skorstenen och hjälper ju inte mot luften som finns i rummet. Du får nog börja använda fönstret ;)
Du tänker så ja. Jag var lite otydlig där. Tänkte på en separat filterbox som cirkulerar luften vid speciella tillfällen. Vet inte om det är att överdriva men kostar inget att testa.
 
BirgitS
Har inte stött på någon som har det vare sig bland vänner eller i forumet utan folk ser till att ha tillräckligt med frånluft eller öppnar fönstret.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har inte stött på någon som har det vare sig bland vänner eller i forumet utan folk ser till att ha tillräckligt med frånluft eller öppnar fönstret.
Hmm, tja. Men nu är det så att det inte riktigt när upp till min standard på en helst luktfri badrum. Överkänslighet mot lukter är inte roligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.