Hej,

Håller på att förbereda inför renovering av vindsbjälklag ovanför ett rum. Huset har timmerstomme och kallvind som är isolerad med spån som har legat där sedan 1950 eller tidigare.
Ett dammigt vindutrymme med träbjälkar, isolering, och sparsam belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under spånen sitter:

  1. Någon slags Vindpapp (bara över halva rummet)
  2. Råspont
  3. Spänntak (två ”lager”)

Anledningen är läckage från ett gammalt (numera urkopplat) expansionskärl på vinden ovanför vårt allrum. Detta har orsakat röta/mögel i råsponten under.

Rum under renovering med borttaget tak, skräp, dammsugare och renoveringsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälkar i taket med vattenskador och mögel, delar av färg skalar av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spänntaket har jag redan tagit ner. Min plan är att riva ut råsponten och spån-isoleringen ovanför allrummet. Istället lägger jag cellulosa-lösull och sedan gips som inre takbeklädnad.


Min fråga är ifall jag ska sätta dit ångbroms eller endast vindväv? Ångspärr är såklart uteslutet.


Alltså byter jag (sett ovanifrån) från
  1. Kutterspån (ca 20 cm)
  2. Vindpapp (på vissa ställen)
  3. Råspont
  4. Spänntak (2 lager)

till
  1. Cellulosa lösull (20 cm till att börja med)
  2. Ångbroms eller vindväv
  3. Gles
  4. Gips

(Detta alltså endast över allrummet)


Ångbroms är ju bra, speciellt om cellulosan isolerat effektivare än spånet. Men om jag bara sätter den över ett rum kanske det gör mer skada än nytta? Jag tänker att det leder till att det blir en ökad fuktbelastning vid kanterna på ångbromsen? Vad rekommenderar ni - ångbroms eller vindväv?

Lägenhetsplan med mått, tre sovrum, allrum, kök, badrum, och balkong markerad med gul linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Wind stopper? What for? Unless you can justify it.
 
Syftet med vindväven skulle vara att hindra varm inomhusluft att ta sig upp på vinden och ge upphov till kondens.

Både vindväv och ångbroms har denna viktiga egenskap, däremot har de ju olika grad av diffusionsskydd
 

Bästa svaret

Vet inte varför ångspärr är uteslutet, men ångbroms funkar också. Vindväv fungerar inte som diffusionsspärr.
 
  • Gilla
palmaz och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Vet inte varför ångspärr är uteslutet, men ångbroms funkar också. Vindväv fungerar inte som diffusionsspärr.
Ångspärr är uteslutet för att man inte ska ha det med cellulosa-isolering, och huset i övrigt är diffusionsöppet. Det blir ångbroms då. Tack!
 
Jag tror det ofta finns hål här och där i gamla hus, så att få det helt tätt är omöjligt. Jag har kört med papp, som väl räknas som ångbroms, när jag byggt om inifrån.

Jag har kvar jobbet på vinden, idag är det gullfiber med en slumpmässigt utplacerad plast högst upp. Men det finns så mkt hål i plasten att den nog inte fyller sitt syfte, tur det eftersom den ju ska sitta så nära den varma sidan som möjligt, inte som här på den kalla sidan . :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.