Hej!
Har försökt söka men vet inte riktigt vad jag ska söka efter så jag ber om ursäkt för min oförmåga att söka om det tagits upp förut.

Jag och min sambo byggde nytt hus 2018 (inflytt 2019) på generalentrepenad eller vad det kallas. Vi gjorde alltså ingenting själva. Sedan ca 6mån tillbaka började vi få problem med belysningen i huset. KNX system som styrs via Control4. När vi tröttnat ringde vi firman som installerat allt och nu kom fakturan.

Skulle naturligtvis pratat med firman innan men det gjorde jag helt enkelt inte. Men vad gäller vid nybyggt hus? Nu visade det sig vara en dimmer som gett upp och gav konstiga symptom på alla belysningsbrytare i huset. Att saker kan gå sönder har jag full förståelse för men att behöva betala nästan 7000kr för ett fel i ett i stort sett nytt hus känns bara fel.

Skulle det visa sig att det inte finns någon garanti så är ändå fakturan, enligt mig, på tok för hög. Han har fakturerat 6h arbetstid och han var här mellan 09-12. Firman ligger ca 40min från mig.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Problemet är väl mer att du anlitat firman utan att ta reda på kostnaden är innan de utför jobbet.
Du borde kollat med firman om garantier mm.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Har ni ingen nybyggnationsförsäkring? Vi byggde nytt, färdigställt 2021 och då ingick en nybyggnationsförsäkring i 10 år. Garantitiden är ju bara tre år.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
J JakeK skrev:
Har ni ingen nybyggnationsförsäkring? Vi byggde nytt, färdigställt 2021 och då ingick en nybyggnationsförsäkring i 10 år. Garantitiden är ju bara tre år.
Självrisken överstiger sannolikt kostnaden för reparationen.
Då är nog hemförsäkringen en mer framkomlig väg.
 
H
S S2tompa skrev:
Hej!
Har försökt söka men vet inte riktigt vad jag ska söka efter så jag ber om ursäkt för min oförmåga att söka om det tagits upp förut.

Jag och min sambo byggde nytt hus 2018 (inflytt 2019) på generalentrepenad eller vad det kallas. Vi gjorde alltså ingenting själva. Sedan ca 6mån tillbaka började vi få problem med belysningen i huset. KNX system som styrs via Control4. När vi tröttnat ringde vi firman som installerat allt och nu kom fakturan.

Skulle naturligtvis pratat med firman innan men det gjorde jag helt enkelt inte. Men vad gäller vid nybyggt hus? Nu visade det sig vara en dimmer som gett upp och gav konstiga symptom på alla belysningsbrytare i huset. Att saker kan gå sönder har jag full förståelse för men att behöva betala nästan 7000kr för ett fel i ett i stort sett nytt hus känns bara fel.

Skulle det visa sig att det inte finns någon garanti så är ändå fakturan, enligt mig, på tok för hög. Han har fakturerat 6h arbetstid och han var här mellan 09-12. Firman ligger ca 40min från mig.
P Pappa1986 skrev:
Problemet är väl mer att du anlitat firman utan att ta reda på kostnaden är innan de utför jobbet.
Du borde kollat med firman om garantier mm.
Läs igenom kontraktet och se om det finns tilläggsförsäkring. Kontakta husföretaget, det är något som du skulle ha gjort ifrån början egentligen men de kanske kan ta på sig detta ändå. När man renoverar så är det 10 års garanti vet dock inte om detta gäller nya hus.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Inget svar gällande garantiärendet, men mer en kommentar gällande att du tyckte fakturan var för hög.

6h arbetstid låter väl inte konstigt alls om han var där mellan 9-12 och har 40 min enkel väg.
40 min dörr till dörr är ju en timme i faktisk tid. Sen ska saker inköpas, registreras och faktureras. En timme administrativ tid låter inte orimligt.
Problemet med små projekt är väl egentligen att den administrativa tiden och restid blir en väldigt stor del, då de inte bryr sig om huruvida hantverkaren var på plats 8h eller 3h.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 10 till
  • Laddar…
MrJay
KNX… kanske @jbr kan hjälpa till? Han verkar ha koll :)
 
Problemet är att du hörde av dig till firman och inte hus-tillverkaren.

Av ren goodwill kan kanske hus-tillverkaren tillsammans med elfirman göra de till ett garantiärende men det låter som ett dött lopp

Vi fick 1 års garanti på de flesta saker och 10 år på badrum och byggnad men då ska allt godkännas via hus-tillverkaren
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Ännu en tråd där husägare vill att andra ska betala ens prylar... det kostar att ha hus.. nytt lr gammalt och om de blir för dyrt får man lära sig själv hur ens hus fungerar och lösa sina problem själv.
 
  • Gilla
  • Arg
Mazdarune och 9 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Självrisken överstiger sannolikt kostnaden för reparationen.
Då är nog hemförsäkringen en mer framkomlig väg.
Så kan det säkert vara. Menade mer att det är svårt att hävda garanti efter fem år, om inte tillverkaren utställt det särskilt.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Ännu en tråd där husägare vill att andra ska betala ens prylar... det kostar att ha hus.. nytt lr gammalt och om de blir för dyrt får man lära sig själv hur ens hus fungerar och lösa sina problem själv.

Ännu ett svar som inte tillför någonting alls till det aktuella ämnet! Självklart vet jag att saker kostar. Jag har ju betalat för det innan. Detta handlar mer om att jag tycker det är surt att behöva betala flera tusen för något som bör hålla i årtionden.

Jag har vart i kontakt med hustillverkaren och tyvärr, för min del, verkar det inte finnas någon garanti där ifrån men ska kontakta försäkringsbolag också.

Tack för alla svar och input hittills!
 
  • Gilla
  • Haha
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
A
S S2tompa skrev:
Ännu ett svar som inte tillför någonting alls till det aktuella ämnet! Självklart vet jag att saker kostar. Jag har ju betalat för det innan. Detta handlar mer om att jag tycker det är surt att behöva betala flera tusen för något som bör hålla i årtionden.

Jag har vart i kontakt med hustillverkaren och tyvärr, för min del, verkar det inte finnas någon garanti där ifrån men ska kontakta försäkringsbolag också.

Tack för alla svar och input hittills!
jo men han har ju rätt.

du gör fel och går förbi totalentreprenören (inte generalentreprenör) och kontaktar elbolag direkt.
Då kan du ju självklart inte kräva totalentreprenören på pengar det säger ju sig självt.

Dessutom har garantitiden löpt ut redan ju?
 
  • Gilla
  • Älska
JockeÅgren och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
jo men han har ju rätt.

du gör fel och går förbi totalentreprenören (inte generalentreprenör) och kontaktar elbolag direkt.
Då kan du ju självklart inte kräva totalentreprenören på pengar det säger ju sig självt.

Dessutom har garantitiden löpt ut redan ju?
Jag säger inte att han har fel! Svaret tillförde liksom ingenting till tråden bara, därav onödigt!
Kanske var det fel av mig att gå direkt till elektrikern men oavsett så verkar det som att i mitt fall hade det inte spelat någon roll då det gått för lång tid. Jag kommer att kontakta elektrikern och diskutera fakturan ändå då jag fortfarande känner att det inte är rätt men lyckas han övertyga mig om att det är som det ska vara så betalar jag utan problem. Att det skulle ta flera timmar med administration köper jag inte. Är i ett liknande yrke själv, dock inte elektriker såklart och tacksamt nog inte mot privatpersoner.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
V
S S2tompa skrev:
Hej!
Har försökt söka men vet inte riktigt vad jag ska söka efter så jag ber om ursäkt för min oförmåga att söka om det tagits upp förut.

Jag och min sambo byggde nytt hus 2018 (inflytt 2019) på generalentrepenad eller vad det kallas. Vi gjorde alltså ingenting själva. Sedan ca 6mån tillbaka började vi få problem med belysningen i huset. KNX system som styrs via Control4. När vi tröttnat ringde vi firman som installerat allt och nu kom fakturan.

Skulle naturligtvis pratat med firman innan men det gjorde jag helt enkelt inte. Men vad gäller vid nybyggt hus? Nu visade det sig vara en dimmer som gett upp och gav konstiga symptom på alla belysningsbrytare i huset. Att saker kan gå sönder har jag full förståelse för men att behöva betala nästan 7000kr för ett fel i ett i stort sett nytt hus känns bara fel.

Skulle det visa sig att det inte finns någon garanti så är ändå fakturan, enligt mig, på tok för hög. Han har fakturerat 6h arbetstid och han var här mellan 09-12. Firman ligger ca 40min från mig.
Tiden är inge o tjafsa om

40 min dit
3 tim på plats
40 min hem
Införskaffning o övrig nedlagd tid.
Låter helt rimligt.

Sen varför nämnde du inte ordet "garanti" när du ringde dem?
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.