E ErikAdolfsson skrev:
Sålänge panelerna är inkopplade är de aldrig obelastade, växelriktaren försöker ju så gott det går att optimera spänning vs ström. Så här såg det ut hos oss igår:
[bild]
Det kan absolut vara så att 200v är ”rätt” spänning, men jag skulle inte vara så säker på det. Dessutom skulle det vara intressant att se vilken ström som de båda kanalerna ger vid produktion.
Ja, det KAN vara så att han har tagit skärmdumpen på precis rätt/fel tillfälle, finns ett litet fönster där spänningen sänks för att gå mot 0V.
Men vad jag menade var att om du slår ut grafen på längre tid /från soluppgång till solnedgång så ser man att en (i princip) obelastad sträng har högre spänning (när det är ljust ute) än en som är belastad.
Voc är alltid högre än Vmpp.
 
Jesperka Jesperka skrev:
gissar att det är detta du efterfrågar?
Verkar som det saknas lite klisterlappar i ditt fasamätarskåp, eller så sitter dom utanför bild :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Verkar som det saknas lite klisterlappar i ditt fasamätarskåp, eller så sitter dom utanför bild :)
Besiktningsman säger jag bara...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jesperka
X xLnT skrev:
Verkar som det saknas lite klisterlappar i ditt fasamätarskåp, eller så sitter dom utanför bild :)
Eftersom jag är okunnig får du gärna förklara vad som saknas. Absolut kommer vi ta in besiktningsman.

Det är inget ytterligare utanför bild.
 
Jesperka Jesperka skrev:
Eftersom jag är okunnig får du gärna förklara vad som saknas. Absolut kommer vi ta in besiktningsman.

Det är inget ytterligare utanför bild.
Det ska finnas dekaler som hänvisar vart man frånskiljer produktionsanläggning och vart man frånskiljer inkommande nät.
Att det finns bakspänning ska också finnas tror jag.

Svensk text, gula fält, varningsskyltar, säkerhetsinstruktioner för elproduktionsanläggningar, blixtpil, "Elkopplare för produktionsanläggning".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
De dekaler som saknas vid mätarskåpet bör nätägaren inte ens godkänna start av anläggningen. Har nätägarens elektriker ens varit ute och godkänt anläggningen för start?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
De dekaler som saknas vid mätarskåpet bör nätägaren inte ens godkänna start av anläggningen. Har nätägarens elektriker ens varit ute och godkänt anläggningen för start?
Den frågan ställde jag mig själv också :)
 
Inget ont på något sätt till TS, men man blir mer ofta och ofta mörkrädd över hur dålig totalleverans som solcellsföretagen gör. De som dyker upp här på BH är ju bara en bråkdel av alla dåliga och undermåliga installationer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jesperka
E ErikAdolfsson skrev:
Lägg gärna upp en ny skärmdump på dessa värden när det är ljusare ute, du hade trots allt endast 24W i produktion när du tog den.
solen leta sig fram, såhär ser det ut idag med lite produktion
 
  • Skärmdump av energiövervakningssystem som visar realtidsdata, effektgenerering och systemstatistik för förnybar energikälla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ErikAdolfsson
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ja, det KAN vara så att han har tagit skärmdumpen på precis rätt/fel tillfälle, finns ett litet fönster där spänningen sänks för att gå mot 0V.
Men vad jag menade var att om du slår ut grafen på längre tid /från soluppgång till solnedgång så ser man att en (i princip) obelastad sträng har högre spänning (när det är ljust ute) än en som är belastad.
Voc är alltid högre än Vmpp.
Vid normal drift kommer inte växelriktaren att lämna kretsen öppen (oc = open circuit) den kommer försöka hitta det förhållandet mellan ström och spänning som ger högst effekt, spänningen blir då i närheten av Vmpp. När menar du att växelriktaren inte belastar solcellerna utan istället låter spänningen stiga till Voc?
 
E ErikAdolfsson skrev:
Vid normal drift kommer inte växelriktaren att lämna kretsen öppen (oc = open circuit) den kommer försöka hitta det förhållandet mellan ström och spänning som ger högst effekt, spänningen blir då i närheten av Vmpp. När menar du att växelriktaren inte belastar solcellerna utan istället låter spänningen stiga till Voc?
Försöker du missförstå mig eller? Ser du något samband mellan spänning och ström i bilden?

Tre diagram visar spänning och ström för solcellsladdare över tid.
 
  • Gilla
Kårsavagge
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Försöker du missförstå mig eller? Ser du något samband mellan spänning och ström i bilden?

[bild]
Jag försöker absolut inte att missförstå.
Du har lite högre spänning på morgonen, när strömmen är låg, men inte på kvällen. Små variationer och sannolikt en bra bit under Voc hela tiden. Du kan ju räkna själv om du inte tror mig.
 
E ErikAdolfsson skrev:
Jag försöker absolut inte att missförstå.
Du har lite högre spänning på morgonen, när strömmen är låg, men inte på kvällen. Små variationer och sannolikt en bra bit under Voc hela tiden. Du kan ju räkna själv om du inte tror mig.
Du ser väl på bilden att spänningen ökar när belastningen sjunker? Du verkar ha hängt upp dig på ordet obelastat.
Men du verkar säga samma sak som jag gör. Är det något mer du vill ha sagt eller ska vi gå tillbaka och försöka hjälpa @Jesperka
 
Jesperka Jesperka skrev:
solen leta sig fram, såhär ser det ut idag med lite produktion
Du hade 47 paneler som ger 35Vmpp (Spänning vid belastning).

Med 651v och en slinga på DC1 har du sannolikt 19 paneler i serie här.

På DC2 skulle det då rimligtvis ligga två parallellkopplade slingor 14+14 paneler, här borde du ha ungefär dubbelt så hög ström som på DC1 (vilket du har) givet att panelerna sitter i samma väderstreck, och ca 490v (Istf ca 200v).

Jag har, likt tidigare skribenter, svårt att se framför mig hur man har kopplat för att få detta resultatet, 200v är vad 6 paneler i serie skulle ge.

Tänker att nästa steg skulle vara att bryta DC brytaren (efter AC brytaren) när det är dagsljus och mäta spänningen på de tre slingorna var för sig obelastat. Ser dock inte ut som att det finns någon brytare på DC sidan? Jag kan ha fel, men tror att det är ett krav. Sen får man nog även följa kablarna på taket för att reda ut hur det egentligen är kopplat.

Jag håller med föregående att du bör göra en besiktning av anläggningen, även om din leverantör hjälper dig med detta problem.
 
  • Gilla
BTott och 1 till
  • Laddar…
K
Jesperka Jesperka skrev:
Osäker på vad mppt innebär men bifogar ett par bilder på växelriktaren och hur det är kopplat.

Tror detta är solcellen
[länk]

25amp huvudräkning

ingen smartmätare installerad vad jag känner till
Logga in på datorn istället för i appen. Där kan man oftast plocka fram mer siffror. Kan inte Godwes system. Men om du kan hitta grafer på både dc1 och dc2.

Efterfråga ritningar på slingorna, hur de är dragna. Kablarna går från växelriktaren till panel till panel och efter x antal paneler till växelriktaren igen. Du har tre slingor, vilket har räknats ut här i tråden som onödigt. Lagom är bäst och hälften av panelerna i två slingor. Då växelriktaren har ett visst arbetsområde där den är som effektivast.

Tycker överspänningsskyddet på ac-sidan är rätt meningslöst. Om åskan slår i panelerna så dör växelriktaren men husets övriga utrustning skyddas. Slår åskan utanför huset skyddas växelriktaren men inte husets övriga el.

Bättre med ett fullgott skydd på dc-sidan. Typ 3 inbyggd och typ 2 tillval enligt databladet. Och ac-skydd på inkommande El. Slår åskan utanför huset tar inkommande ac-skydd och skyddar allt i huset inklusive sol-anläggning. Slår det i taket skyddar dc-skydden både hus och växelriktaren.

Uppdateringen: Det är på pv2 det går in två slingor. Det är på dc2 du har låg spänning. Ingångarna är parallellkopplade. Det kan inte vara så enkelt att taklaget tänkte att elektrikern skulle sammankopplat de två slingorna nere vid växelriktaren så de blir en hel slinga? Medan elektrikern gjorde det enkelt för sig
 
Redigerat:
  • Gilla
Stejoh85 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.