Här kommer ett exempel.
Fåtöljen nedan är ritad av Le Corbusier den heter LC2. Den kostar över 60.000 på fina gatan men ca 7-10.000 på sidorna ovan. finns det någon som känner till dessa nätbutiker eller vet om något annat forum där jag kan hitta info?
 
  • Fauteuil20grand20confort20-20LC21.jpg
Jag är tveksam... :-?

Kopiorna kostar förhållandevis mkt pengar ändå, men de lär tappa i värde eftersom de inte är "äkta vara". Jag kollade på sjuanstolar på en av sidorna, och de gick på närmare 2000:-. Mina original helt nya kostade 2500:-/st (rabatterade men ändå!).

Det är också svårt att uttala sig om kvalité. Kanske lite köpa grisen i säcken? Å andra sidan - vill man ha en viss möbel och inte bryr sig om andrahandsvärdet eller om den är original så varför inte. Själv skulle jag dock varken vilja eller våga ge mig på en sådan affär. Tänk om man får hem en möbel som ser ut som en plastig efterapning...

/Lena
 
Bra inlägg i en kul tråd...

Det visar sig faktiskt när allt kommer omkring...
Folk som satsar på riktigt bra möbler vill fortfarande ha ett värde
på sina investeringar långt fram i tiden..


/ M



 
Gillar man FORMEN, går det lika bra med en kopia. Gillar man PENNINGVÄRDET, köp original!

Sedan kan jag tycka att plagiering är ett förkastligt sätt att kringgå kostnaderna för produktutveckling och design.
 
Rätta mig om jag har fel, men designer som är över 75 år gamla som exemplet ovan tillverkas enligt originalutseende, någon "original" tillverkare förekommer inte längre om man avser att köpa nytt. Därför vore det intressant att veta vart en LC2 kostar 60.000 kr som fabriksny och vem som är tillverkaren av den?

Har samma fråga själv egentligen...: Hur veta var man skall köpa för att verkligen få kvalité på 20-tals designermöbler som LC etc eftersom dom säljs under samma "original"-namn men genom olika kanaler och således från olika källor. Även om man vill betala - hur vet man vad som är kvalité och inte? En annan parameter som skiljer rätt mycket är helt enkelt vilket skinn man väljer/får, gör mycket på priset!

Tips/kommentarer någon? OLHA??
 
Priset på 60.000 är från nordiska galeriet, en butik i Stockholm. Se länk http://www.nordiskagalleriet.se/p/p...&submit=true&group=Fåtöljer&rec=2

Jag håller med vad är ett original egentligen? Det som skiljer idag är kvalitet och pris. Det jag försöker ta reda på är om man får det man betalar för eller om det är så att vissa ställen tar ut överpriser och försöker inbilla oss att just deras nytillverkade möbel är ett "original".
 
Vi funderar på att köpa en sådan här (LE3 Corbusier):
LE3%20corbusier%20soffa.jpg
Finns att få som 3-sits för strax under 8000 kr. Vi gillar designen och struntar fullkomligt i om butiken ligger på fina gatan. Har heller inget behov av att berätta för folk att vi spenderat 60 000 kr på en soffa, varför idiotförklara sig själv? :)

Så, vi som annars kommer att köpa en soffa på IKEA, EM, MIO eller liknande. Kommer vi bli nöjda?

Vill så klart helst höra ett utlåtande från någon som köpt en sådan här "fejk-soffa" till ett lågt pris. Var köpte ni den och hur upplever ni den?
 
Har nu besökt 24sevenliving.se och deras showroom. De hade inte LE3 som tresits inne men väl LE2 som tvåsits.

Var orolig för att stålramen skulle se konstig ut i skarvarna men det var helt ok. Kan inte säga att det är perfekta skarvar men jag är väldigt petig och för 7 k såg det helt ok ut. Dock kändes modellen väldigt liten så det är nog LE3 som fortfarande är mest intressant trots att LE2 ser så mycket läckrare ut på bild.

Är det verkligen ingen här som köpt en och kan ge ett utlåtande?
 
W
Har en kolega som är i den branschen, han har iförsig årecis sålt kedjan men lite vet jag. Kvaliten på det han hade var extremt bra och de hade fantastiskt bra priser mot orginalen. Tillverkningen skedde mycket i kina men även mycket från italien. Lädret var av absolut topp kvalite, Stämmningarna haglar ofta från de som äger orginaltillverkningen etc men detta undveks med att ofta ändra så små saker så det inte syntes. Tex så gjordes dynorna mjukar (vilket gav mycket skönare möbler än orginal).
Har mängder med kompisar som har dessa möbler och de är riktigt riktigt bra. Hur värdet e i framtiden vet ju ingen men antagligen som en ikea soffa men de kostar ju inte mycket mer heller så det e ju bara att skicka av skiten och skaffat något nytt.
 
Jag har haft att göra med Modernaklassiker, kvaliteten där var det absolut inget fel på.

Tycker man kan se skillnad på de dyrare och de billigare möblerna - ibland, men inte på bild utan på riktigt.
 
ejoakim skrev:
Kan tipsa om en annan leverantör: [länk]
Tack!

Fast nu blev det en helt annan soffa, en Hollywood XL från Mio :)
 
Det hela är väl en fråga om att prioritera, och köper man ett orginal så stiger i regel värdet samtidigt som föremålet kan användas under tiden man har det.
Nyproduktion är oftast en billigare lösning för den som gillar designen och som kanske byter möblemang ofta.

Det finns dock fina och billigare alternativ, och det är att hitta begagnade, lite slitna orginal.
Sök på allehanda ställen, second hand butiker, nätet eller genom annonser och sedan renovera både själv och genom snickare,målare och möbeltapetsörer. Resultatet blir oftast mycket ekonomiskt och ger en lite härlig känsla, där jag själv har hittat möbeln efter visst letande och med lite eget arbete fått något som jag kan leva med under lång tid.

Dessa renoverade klassiker kan sedan få gå i arv eller säljas med högt värde när det så är dax, och vi hjälper också till att bevara vår fina design och möbelkunnande vi har här i Skandinavien.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.