Jag har ingen direkt kommentar hur det ska hanteras... MEN en betongtrappa på vårt jobb hade skador av nåt slag i stegen som lagades, frös sönder, lagades osv ungefär en gång per år. Jag vet inte vad som föranleder att det blir så, kanske var den konstruktionen sådan att vatten rann in och frostsprängde och din trapp är bättre konstruerad. Men om risken finns att en lagning bara håller nåt enstaka år så vore det ju tråkigt.

Att någon kosmetiskt kan laga detta så att det blir good-enough tror jag nog... Man kan troligen inte begära att det ska vara 100% onsynligt. Ungefär samma som om nån repar din bil så kommer det kunna synas att tex en dörr är omlackad. Det blir aldrig lika bra som nytt...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fast sen kan man ju fråga sig vad det är för slags trapp och hur i hela friden man kan borra igenom för vad jag antar är nå skruv som fäster något på undersidan. Är den bara nå cm tjock eller vad? Då kan det ju rimligen inte vara nån platsgjuten.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast det faller väl ändå inte under allmänna åtal så då ska ju vederbörande anmäla en också och det ska nog till nåt väldigt extremt innan ett sådant åtal leder till nånting.........Att namnge ett företag eller dess anställda och spy galla över ett dåligt arbete anses nog knappast som förtal......
Säer bara vad jag hittat på nätet hos flera firmor som bör veta vad de pratar om. Att följa råd i olika forum kan riskera att man får mer istället för mindre problem.
 
Mats-S
S Stefan1972 skrev:
hur i hela friden man kan borra igenom för vad jag antar är nå skruv som fäster något på undersidan
Instämmer, hade precis samma tanke.
Har man inte koll på tjockleken på materialet man ska borra i utan att genomborra så är det ju bara att mäta vilket djup man behöver och sedan mäta det på borren och tejpa på en markering på borren. Tar typ 1 minut extra, problem solved. :cool: Och är betongplattan för tunn för att borra i så får man väl lösa problemet utan att borra i plattan.

Den elektriker som gjorde det här jobbet har noll koll om han inte kan göra så, utan istället lyckas borra igenom 4 ggr utan att inse att han borrar igenom (vilket man ju känner direkt) :mad:
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
P Perry39 skrev:
Hej, har ett problem som jag skulle behöva hjälp med. Vet inte riktigt vad jag skall göra.

2022 januari så installerade jag solceller på huset, en elektriker var här för att installera växelriktare och dra kablaget. När elektrikern borrar upp kabelkanalen så borrar han igenom vår entrétrapp som är i betong och detta göra han 4 gånger. Jag påtalar detta för honom och han tar sitt ansvar och säger att han återkommer när han pratat med sin chef.

Jag får tag i chefen och meddelar att jag vill ha trappan återställd och inte lappad. Han går med på detta. Tar med sig en snickare och kommer ut och kikar på vad som skall göras. Jag går mer på att bygga om en trapp i trä om det är lättare men ser helst att dom använder material så som naturstenbeläggning Duratrapp eller liknande. Snickaren säger då att han inte har erfarenheten att göra det arbetet men skall ringa runt och kolla på detta.

Efter detta är det helt tyst. Jag har försökt ringa och maila VD och alla andra kontaktuppgifter jag kan få tag i när det gäller detta bolaget.

Kan jag på något sätt dra iväg en faktura eller liknande? Eftersom jag blir behandlad på detta sättet så vill jag verkligen att trappan återställs till sin forna glans. dvs. lyfta bort trappen med kranbil och dit med en ny betongtrapp. Detta kommer att kosta X antal tusenkronor.


Börjar tappa tålamodet efter mer än 1 års väntande...
Känns som att grunda med betong i hålet, låt allt torka, i med epoxy och toppa med rätt sorts grus, så torde hela jobbet ta max 8h, inräknat 2 resor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Betvivlar starkt att du kan få en ny trappa på hans bekostnad! Du kan få den lagad men det kommer att synas om man tittar noga! Anledningen är att det handlar om ett funktionsobjekt och inte om ett konstverk som gått sönder! Tror inte att någon domare kommer ge dig rätt att låta installera en ny trappa pga av ett hål som kan repareras!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M Martin72 skrev:
Grattis, hur länge kommer den att hålla i fukten under trappan? Fantastiskt dålig placering av en elektrisk komponent....
Det är helt öppet under trappen, dvs. = att den sitter väderskyddat ute under ett skärmtak.
 
Update; efter att recenserat, jagat och mailat flertalet addresser på bolager. Så fick jag svar att dom kan komma ut nästa vecka med en "tänkt entreprenör" och kolla om dom kan använda sig av DuraTrapp Naturstensbeläggning.

Så efter mer än ett år fick jag lite hopp om detta. Tack för alla svar och diskussioner.

Fortsättning följer!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L louii skrev:
Det kostar typ 350kr att laga det du visar på bild, uppenbart troll med den kommentaren.
Absolut "laga" den kostar säkert 350kr men det ser inte bra ut. Trolla kan du göra på eget håll tack.
 
B Byggahus48 skrev:
• Så bra med bilder som man kan zooma in. Det är inte måttligt hur värdefull denna gamla trappa är. För 15kkr antar jag att det även ingår att byta ut den handmålade dörren med sprickor. Samt tröskeln där det spillts färg. För det är väl hantverkaren som ställt till även dessa saker. (Med tanke på beräknade återställandekostnaden :cool:
• Har du hävdat att det kommer att kosta firman 15kkr att få ordning på din ”eminenta trappavsats” så förstår jag om de slutar att diskutera med dig. Nyansera sig och sina krav, är aldrig fel. Trappavsatsen, dörr, foder, tröskel, sprickor i putsen var väl knappast nytt. Det du max kan begära är en okej-lagning.

kolla upp kostnader innan du börja grilla vissa svar.
https://www.byggmax.se/duratrapp-mörkgrå-p690323#1224=52207&1250=54897
 
Skumpe
S Simsgrodan skrev:
Var försiktig med att tala om namnet, kan räknas som förtal innan det finns domstolsutslag på att du har rätt. De som inte är serösa är som gamla tiders bilhandlare - de kan alla knepen.
Spelar ingen roll om du har rätt eller inte eller om det finns dom eller inte. Förtal tar ingen hänsyn till det.
 
Skumpe
F Fula ankungen skrev:
Betvivlar starkt att du kan få en ny trappa på hans bekostnad! Du kan få den lagad men det kommer att synas om man tittar noga! Anledningen är att det handlar om ett funktionsobjekt och inte om ett konstverk som gått sönder! Tror inte att någon domare kommer ge dig rätt att låta installera en ny trappa pga av ett hål som kan repareras!
Är det lugnt om jag kommer hem till dig och hugger lite i din parkett eller trappa? Jag lagar efteråt såklart. Det kommer inte synas så mycket.
 
  • Gilla
Perry39
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Är det lugnt om jag kommer hem till dig och hugger lite i din parkett eller trappa? Jag lagar efteråt såklart. Det kommer inte synas så mycket.
Fast det blir inte samma sak, då har du ett uppsåt att åsamka skada....
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B
P Perry39 skrev:
kolla upp kostnader innan du börja grilla vissa svar.
[länk]
• Kollade sidan du hänvisade till och förstår inte vad du menar. Din trappa är väl knappast 15 kvm? Kan vara bra om du klickar på länken och anpassar dig till måttet på DIN TRAPPLATÅ som du anser bör bytas ut. Vad pratar vi om då? 1-1,5 kvm?
• Sedan är din trappa inte ny! Hur gammal är den? Åldersavdrag?
• Om du hoppas få en NY TRAPPA betald av firman så önskar jag dig lycka till! Följer gärna de turerna här i forumet. Skev faktiskt att du måste vara REALISTISK för att kunna nå framgång.
• Förstår att du är förbannad att de lämnade trapplatån på detta sätt, men om du är realistisk i dina krav, så kanske du når framgång. Annars kan detta landa i ett läge ”där du kör pannan i väggen gång på gång och det enda du får är en blodig panna, huvudvärk, sömnlöshet, magsår och en knuten näve i fickan av vanmakt”.
• Sök upp firmans ansvarige. Visa dem bilder på skadorna och diskutera med dem (inte oss här) om nivån på ev skadestånd. Klart de ska ta sitt ansvar, men räkna inte med en fullständigt renoverad/ny trappa. Det får du inte och det ska du inte heller ha. Alla kan göra fel, men med sansad diskussion bör mi komma fram till en lösning för båda.
GLAD PÅSK
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.