useless useless skrev:
Om dörrarna är original så är dom väl tidsenliga som dom är? Så att sätta masonit för att göra dom mer tidsenliga blir lite konstigt. Eller har jag missat något?

Sen kan det såklart finnas andra skäl till att man inte vill ha spegeldörrar...
Jag tänker så här, om man har tex ett sekelskifteshus som är "hårt" ombyggt ca 1950 där alla profilerade lister bytts till släta, alla spegeldörrar spikats över osv kanske man vill ha ett "tidsdokument" från 1950. Hemmet kanske såg ut så när man själv var barn. Många hus har ju ändrats över tiderna. Så ett hus från 1700-talet kan mycket väl ha fönster och dörrar från sekelskiftet. Kanske vill man nöja sig med att pricka in en tidsepok och då väljer en senare renovering än husets byggår.

Vårt hus verkar vara ombyggt ganska rejält ca 1940, sen lite på 1960 och på 70-80 talet. Det som är gjort på 40-talet är rätt OK både i utförande och utseende och jag skulle absolut kunna tänka mig att bevara nåt rum med den standarden. Det som gjordes på 60-70-80-talet är dåligt gjort med dåliga material, där har jag ingen som helst ambition att bevara något utan där jag gjort om så har jag återställt så nära byggåret 1909 som jag kan.

I TS fall skulle jag nog valt att ha kvar masonit i ett par rum som är tidsenliga med 50-talet men återställt till byggår där man gör ett mer omfattande jobb. Att "återställa" tillbaka till 50-talet om det aldrig blev renoverat eller någon återställt till 20-tal förut tycker jag är att gå över ån efter vatten... Jag sörjer när folk bygger bort tidsenliga detaljer och försöker få det att se ut som det är byggt 2023. Om 20-30 år kommer ett ursprungsutseende vara otroligt mycket mindre daterat än en "modernisering". Plus materialen idag ofta är sämre än vad man byggde med på 1920-30-40-talen...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Att jag är avig till masonit är uppväxt i 50-60 tals hus, bor i ett från -60.
Idag tillåter jag endast det materialet som luftspalt mot yttertak och enkla av nöd/tvång konstruktioner.
Så jag har inga känslomässiga band utifrån uppväxt;)
 
A AndersS skrev:
Att jag är avig till masonit är uppväxt i 50-60 tals hus, bor i ett från -60.
Idag tillåter jag endast det materialet som luftspalt mot yttertak och enkla av nöd/tvång konstruktioner.
Så jag har inga känslomässiga band utifrån uppväxt;)
Jag gillar heller inte det som byggts med masonit, möjligen garderober och skåp som faktiskt kunde vara riktigt bra byggda... Men som material för tex sätta på en dörr är det dugligt. Jag river dock bort det från mina dörrar och även där man satt masonit på väggar etc... Fast det blir väl en masonitskiva varje år, så jag lär väl få hålla på till pension. Kanske kan man spara till en kista i masonit när det är dags för masonitfracken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.