Ska snart börja med en lite ingångs altan som blir ca 9kvm, taket blir max 12kvm så jag slipper bygglov.
Hur många plintar ska jag gjuta? och ska dom armeras eller?

MVH Anders
 
Det beror på. Sitter altanen fast i huset? Vilka mått har du på altanen, bredd, djup? Ska du ha en trappa?

Om det är är höga plintar så ska de alltid armeras, om det är mer klumpar du gjuter så är det inte säkert att de behöver armeras.

Ett generellt mått på hur många plintar du behöver är att det aldrig ska vara mer än 2 meter från en plint till en annan. Dock beror det hela på hur formen på altanen är.
 
Jag vet inte än om jag ska fästa altanen i hus väggen eller om jag ska ha plintar efter husväggen, vad rekomenderas?
Ja det blir en trappa upp på altanen.
Höjden på plintarna blir väll ca 1m, är inte säker hur djupt dom ska vara för att slippa problem men tjälen på vindern.

MVH Anders
 
Om du kan fästa altanen mot huset utan större åverkan, så tycker jag att du ska göra det.

Om höjden på plintarna är 1 m så ska du definitivt slänga i ett armeringsjärn. Djupet bör vara 70 -120 cm beroende på var i landet du bor. Djupare längre norrut. Tänk på att plintarna endast tar upp vertikala krafter.

Om du har en trappa upp till altanen så kan det ibland krävas extra plintar till altanen för att göra denna stabil när någon går på trappan. Dessa plintar hamnar då förslagsvis vid kopplingen trappan - altanen.

Vad har du tänkt för mått?
 
Tackar så mycket för ditt svar.
Räcker det med ett armerings järn i varje plint.
Måtten på altanen blir 4.4m lång och 2m bred, är inte riktigt bestämt än.

MVH Anders
 
Ja det räcker med ett armeringsjärn.
 
efterson längden på altanen blir 4,4m så hade jag tänkt att ha 3 plintar på längden, men då blir det ju 2,2m mellan plintarna, läste här att det skulle vara max 2m, gör det något eller ska jag satsa på 4 plintar i stället?

MVH Anders
 
Jag tror inte att 2,2 meter är någon fara. Om du bygger ett kraftigt ramverk under o sedan ett ovan med cc 600 så kommer det att klara sig fint.
 
2.2 meter går bra bara du har kraftigt virke till bärlinan, minst 45x195
 
Lite annat angående 1 meter höga plintar...
Var inte för snål när du väljer dimension på rören som du skall gjuta i, minst 20 cm gärna 25 om de är så höga som en meter.

Hur blir det med bygglov om du har en så hög altan?
Eller spelar det ingen roll om man håller sig under 10 m2?
 
ska inte söka bygglov, man får ju bygga en altan intill huset med takyta på max 12kvm utan bygglov.
Nu kommer ju inte plintarna riktigt sticka upp 1m, jag menade ju hela längden både nere i backen och över.

MVH Anders
 
I de flesta kommuner ska du ha bygglov om du bygger en altan som är högre än 0,5 meter. Dock tror jag de flesta skiter i det o bygger ändå.
 
Ok, då är det ju inga problem alls.
Då räcker det nog med 15 cm rör också.
Blandar du egen betong spelar det väl mindre roll men köper du halvfabrikat (alltså den som bara blandas med vatten) så blir det ju en viss prisskillnad på 15 cm och 25 cm rör...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.