Hej! Har en utanpå monterad vägghängd toalett och vill istället göra en inbyggd. ”Utbyggnaden” som toan nu hänger på ska alltså bort och den ska hänga direkt på (och inuti) väggen istället. Är detta möjligt eller kommer jag behöva riva precis hela badrummet?
 
  • Ett stängt toalettlock framför vita kakelväggar på ett badrum med mörkt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum, fristående badkar, vita och svarta kakelväggar, fönster, spegel och sanitetsprodukter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Malinesse skrev:
Hej! Har en utanpå monterad vägghängd toalett och vill istället göra en inbyggd. ”Utbyggnaden” som toan nu hänger på ska alltså bort och den ska hänga direkt på (och inuti) väggen istället. Är detta möjligt eller kommer jag behöva riva precis hela badrummet?
Ja du kommer behöva göra om hela badrummet.
Det som finns i "utbyggnaden" måste i så fall byggas in i själva väggen. Finns det möjlighet för det? Vatten och avlopp måste även dras in i väggen.
Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
finns det något som kan stoppa att bygga in det som finns i utbyggnaden i väggen? Om avloppet är i golvet kanske jag kan sätta in en vanlig golvstående toa istället? Jag utgick från att röret för avloppet var i väggen på något vis… Annars, räcker det med att riva just den väggen eller måste man alltså göra om varenda vägg och hela golvet?

T Tompafix skrev:
Ja du kommer behöva göra om hela badrummet.
Det som finns i "utbyggnaden" måste i så fall byggas in i själva väggen. Finns det möjlighet för det? Vatten och avlopp måste även dras in i väggen.
Välkommen till forumet!
 
U
Beroende på hur det är byggt så kanske det inte finns kakel bakom.
Att bygga in i vägg går ju bara om det är regel-vägg. Murad vägg går ju inte.

varför vill du ta bort den? Att ställa dit en vanlig golvstående blir ju bara jobbigare att städa
 
Nej precis jag är beredd på att då sätta kakel bakom. Åh jag vet inte vad är för vägg… =( Tack för infon.

U Utsliten och utdömd skrev:
Beroende på hur det är byggt så kanske det inte finns kakel bakom.
Att bygga in i vägg går ju bara om det är regel-vägg. Murad vägg går ju inte.

varför vill du ta bort den? Att ställa dit en vanlig golvstående blir ju bara jobbigare att städa
 
L Malinesse skrev:
Nej precis jag är beredd på att då sätta kakel bakom. Åh jag vet inte vad är för vägg… =( Tack för infon.
Sedan vet man inte hur tätskiktet bakom toaletten är gjort. Om tätskiktet är brutet så måste det göras om.
 
Ja självklart kommer det krävas arbete bakom själva toan men tänkte jag kanske kan behålla resten av badrummet..? En golvstående toa kanske blir lättare att byta till?

T Tompafix skrev:
Sedan vet man inte hur tätskiktet bakom toaletten är gjort. Om tätskiktet är brutet så måste det göras om.
Skulle
T Tompafix skrev:
Sedan vet man inte hur tätskiktet bakom toaletten är gjort. Om tätskiktet är brutet så måste det göras om.
 
L Malinesse skrev:
finns det något som kan stoppa att bygga in det som finns i utbyggnaden i väggen? Om avloppet är i golvet kanske jag kan sätta in en vanlig golvstående toa istället? Jag utgick från att röret för avloppet var i väggen på något vis… Annars, räcker det med att riva just den väggen eller måste man alltså göra om varenda vägg och hela golvet?
Ja det kan finnas saker som hindrar. Just att man från början valde denna lösning kan ju vara en indikation på att det var olämpligt att bygga in armaturen där. Eller så var det bara krångligt så man valde denna lösning som en lättare väg?
Vad finns på andra sidan väggen? En anledning kan vara att det är en ganska tunn vägg och att man inte ville offra yta/volym genom att bygga på väggen till den tjocklek som krävs.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.