Vår närmsta granne planerar att glasa in sin altan. Han tror inte att han behöver bygglov för detta men jag undrar. Vi bor båda mitt i en radhuslänga. Ingen annan i vårt område har glasat in sin altan så det finns ingen direkt att fråga. Total golvyta är 18 kvm men grannen planerar att dra ut bygget en halvmeter till, alltså totalt 21 kvm (huset är 6 m brett). Nu ligger 9 av dessa metrar under övervåningens inbyggda balkong. Kan man räkna bort dom metrarna och på så sätt slippa bygglov?

En annan femma är att han kommer att ta en stor del av middagssolen för oss. I stället för sol kl 12 får vi då sol kl 14 sommartid. Har det någon betydelse i sammanhanget? Jag vill inte bli ovän med min granne men jag är å andra sidan inte förtjust i planerna på utbyggnad.
 
Jag är ganska säker på att det kommer att behövas bygglov. Tillbyggnader som skärmtak etc över 12 m2 måste det sökas bygglov för. Jag har därför svårt att tänka mig att inglasning av en altan inte skulle vara bygglovspliktigt. Dessutom måste väl grannarna ge sitt godkännande om byggnaden är närmare än 4,5 m från tomtgräns, vilket jag misstänker det kommer att bli på en radhustomt.

Men, ring kolla med kommunen!
 
Din granne måste ha bygglov och du måste ge ditt medgivande eftersom altanen hamnar närmare din tomt än 4,5m. Jag hoppas och tror att kommunen tar stor hänsyn till din åsikt eftersom en altan i tomtgräns stjäl mycket ljus. Ring kommunen och fråga, be att få detaljplanen som gäller för området. Där kan du själv se vad man får göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.