Vi bor i ett egnahemhus med källare. För två år sen gjorde vi en tillbyggnad med källare och källardelen har vi behållit oisolerad och använder som förråd. Det finns en tilluftsventil.

Förra sommaren uppstod väldigt mycket mögel, framförallt på hyllplan av papp, vissa kläder etc. Vi rensade då ut allt organiskt material (eller la det i lufttäta boxar) och satte in en luftfuktare.

Luftfuktare är "dum", men styrs av en aqarasensor med tillhörande eluttag som slår av/på när luftfuktigheten når en viss nivå. Det funkar överraskande bra, men man måste ändå hålla koll och tömma på vatten etc.

Nu undrar jag hur jag enklast kommer tillrätta med problemet med luftfuktigheten, på ett någorlunda billigt sätt. Alla jag talat med säger olika.

Någon säger: Sätt in en paxfläkt, det löser problemet. En annan säger att jag måste också sätta in ett element (vattenrör finns framdraget). Den tredje säger att båda delarna behövs.

Känns mig lite rådvill och tänkte fråga om någon har erfarenhet av liknande problem.
 
Du har redan det enklaste och billigaste sättet med luftavfuktare.
Alternativet är värme + ventilation. Känns dumt iom att källaren är oisolerad.
 
  • Gilla
thom1983
  • Laddar…
S
Stäng tilluften på sommaren. Varm luft bär mer fukt än kall så då kondenserar den varma luften när den kyls av.

Är källaren byggd med kapillärbrytande skikt och isolering under mark? Om inte så kan markfukten öka på problemen.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Du har redan det enklaste och billigaste sättet med luftavfuktare.
Alternativet är värme + ventilation. Känns dumt iom att källaren är oisolerad.
Det är ju framförallt sommaren/hösten som luftfuktigheten sticker iväg ordentligt. Hjälper värme då? Skulle det hjälpa något med bara en fläkt tror du?
 
S sinuslinus skrev:
Stäng tilluften på sommaren. Varm luft bär mer fukt än kall så då kondenserar den varma luften när den kyls av.

Är källaren byggd med kapillärbrytande skikt och isolering under mark? Om inte så kan markfukten öka på problemen.
Tack för svar! Bra tips med tilluften, den var öppen förra sommaren. Ja, denna del av källaren är byggd med isolering under.
 
Uppvärmning minskar fukten, men sommartid när det är som fuktigast värmer man ju sällan huset. Trist att behöva dra upp värmen bara för ett enda rum i källaren. Luftavfuktare och luft/fukttäta förvaringslådor är nog den enklaste och effektivaste lösningen. Och stäng som sagt ventilationen på sommaren. Det kan bli väldigt fuktigt vid marknivå på nätterna sommartid.

En oisolerad ouppvärmd källare med fuktvandring genom vägg och/eller golv är tyvärr helt enkelt inte optimal för förvaring av saker som kan mögla :( En del har tur med markförhållandena och har en torr källare, men det är inget man kan räkna med.
 
  • Gilla
thom1983
  • Laddar…
thom1983 thom1983 skrev:
Det är ju framförallt sommaren/hösten som luftfuktigheten sticker iväg ordentligt. Hjälper värme då? Skulle det hjälpa något med bara en fläkt tror du?
Det är då avfuktaren gör som mest nytta.
Nej, varken fläkt eller värme är särskilt effektiva var för sig.
Om du med fläkt menar en utsugsfläkt så hjälper det, men då måste den nya luften som kommer in vara torr, vilket brukar vara svårt att åstadkomma.
 
  • Gilla
thom1983
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.