Hej,
Vet inte om jag skriver i rätt forum, ni får flytta eller ta bort mitt inlägg om jag är fel ute.

Vi hade ett badrum med våtrumsmatta som höjt sig (ej vattenskada) och kakel på väggarna.
Jag undrar helt sonika: Har vi blivit lurade av golvfirman?

Vi var tydliga med att vi bara hade 120.000:-, vi ville göra man kunde för den pengen. Vi siktade in oss på att våtrumsmatta och våtrumsvägg, men vi fick ett jättebra pris på kakel och säljaren lovade att fixa det bra pris för hela arbetet.

Vi fick ett pris (se offert på 84.000:) efter rot. Men med snickeriarbete som löpande. (Rivningsarbetet är ej med på offerten, jag skulle prova göra själv, vilket jag inte klarade, den låg på 8000:- på slutfakturan, vilket är ok. Ändring av pris på kakel är ok.). Slutfakturan (se nedan) blev på drygt 180.000:-. El och vvs faktura för sig.

Badrummet är på ca. 7Kvm. Huset är från 1983, badrummet på andra våningen. Golvföretaget var väl bekant med huset och vad som behövdes göra.

BIfogar med mail-konfersation, offert och faktura. Är företagarens faktura saltad och vi blivit lurade? Vi var tydliga med vad var budget låg på, genom tal och skrift

Efter pratat med konsumentvägledaren i vår stad, skrev jag till företagaren att vi kan betala 140.000:- och bestrider resten. Företagaren skriver bara att hen kommer att dra oss till kronofogden då företagaren anser vi godkänt allt.

Sista fråga, golvläggarna och rivarna har gjort skador genom taket rummet som ligger under badrummet som renoverades. De har fortfarande inte fixat det, trots jag skicka sms om det 14 februari, byggaren sa det skulle fixa det. Jag tycker det är konstigt att skicka en slutfaktura utan att man lagat de skadorna? Eller det kanske är normalt.

Lite bilagor nedan.

Tack för du läste hela meddelandet!
 
  • E-postkorrespondens med bilaga, namn och personuppgifter anonymiserade, diskussion om offert och lån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offert eller faktura på byggarbeten och material med kvantitet, enhetspris och totala summor på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Det är en faktura på svenska med posteringar, momsberäkning och totalbelopp att betala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk offertdokument med material- och kostnadsförslag, totalpris inklusive moms, giltig 30 dagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Oerhört tråkigt att höra. Min erfarenhet är dock att just de löpande arbetena tenderar att bli betydligt dyrare än man först föreställer sig. Framgår rätt tydligt att offerten inte innefattar El & VVS samt t.ex. snickeriarbeten. Tyvärr.

Lider verkligen med er och ska bli intressant vad de som är mer juridiskt bevandrade säger.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Första frågan är väl om det skett något utöver offerten. Sedan har du redan fått svar från konsumentombudsmannen som säger att du bara skall betala 140.000 och bestrida resten. Det är väldigt svårt att hjälpa dig på distans. Jag tolkade ditt inlägg som ni redan hade haft en dialog men hur motiverade företaget skillnaden mellan offerten och fakturan?
 
Hej,
Ja, VVS och el är på egna fakturor. De är på 30.000:- respektive 12.000:-. Så totalt 220.000:- för badrummet, inga möbler, bara 4 spotlights som är nytt.

Inga överaskningar i bygget under processen som jag föstod det. Vi har bott i huset under tiden så de skulle sagt eller vi märkt om något var "fel" som gjorde att det skulle dra iväg i arbetstid.

Företagaren menade att jag eftersom jag under arbetet tackade nej till att göra snickeriarbetet själv får jag skylla mig själv. Men har aldrig varit tal om att göra snickeriarbete själv, skulle aldrig någonsin klarar av det.
Jag sa bara jag skulle prova riva själv, så den extra kostnaden är helt ok!
 
Tack för era svar föresten! (y)(y)
 
Tråkigt, men tyvärr har ni blivit lurade att acceptera deras offert med deras vetskap att det kommer kosta långt mer än 120',eller så har ni missförstått varandra. Att snickarens arbete skall kunna landa på mindre än 10 000 (ni har i mail uppgett max 120' och fått offert på 111') är helt omöjligt, dessutom exklusive el och vvs. Jag förstår faktiskt att man som oinvigd kan tolka offerten som att allt utom el och vvs faktiskt ingår i dessa 111 750 SEK!

Två saker jag noterar dock:
1. Ni har valt dyrare kakel/klinker än offerten, dessa 9000 (ink) moms måste ni betala.
2. Jag får inte ihop ROT, varken på offert "Rot drages på fakturan med 27 750 kr" (menar de att de skall dra 27 750 på fakturan, eller 30% av 27 750?) eller på fakturan "Skattered. 58 312". Alla andra fakturor jag fått har haft ROT-informationen mycket bättre presenterat.

Dra en fuling, betala 140' och bestrid resten (men notera att detta inkluderar 9000 för dyrare kakel och klinker). Om de skickar fakturan till inkasso, skicka tillbaka den med stor röd text på "BESTRIDS". Samma sak om den kommer från Kronofogden, skicka tillbaka och bestrid, då gör varken inkasso eller Kronofogden något med fakturorna.

Företagets enda väg då är att gå till Tingsrätt, och eftersom det handlar om under ett prisbasbelopp som bestrids blir det enkelt förfarande med minimalt med advokatkostnader osv. Ni riskerar i princip bara de 40' plus lite avgifter.
 
Herrejösses säger en snål å gniden jag.

70 000 kr / kvm i renoveringskostnader.

Ja, det kanske kostar så att få nåt gjort nu för tiden.

Tur att det inte var större yta.

Med bara pension att leva på, så blir det att kavla upp ärmarna och göra det mesta själv, när badrummet ska renoveras.
 
Vår tanke var att det antagligen kommer dra iväg lite och alltsomallt kanske landa på ca 140.000:- för allt. Det etabelarade firmorna/ kedjorna gav oss offert på drygt 160.000:-. Vilket vi tackade nej till då eftersom det var för dyrt för oss, ironiskt nog skulle de antagligen blivit billigare.

Vi förstod att El och VVS inte ingick in offerten. Deras fakturor tycker vi är rimliga, de har vi inget att säga om. Det är golvläggaren som vi endast har åsikter om.

Vi fick först offert utan texten med rot, då sa jag till honom att vi inte har råd med detta. Då svarade han med ny offert att han skulle dra 27 750 kr. Vilket förstod det som att det var på summan, annars borde han skrivit "dras på arbetskostnad" tänker jag.

VI sa så otroligt många gånger att vi har inte mer under processen. Det var snack från golvläggaren att detta skulle golvläggaren endast göra så bra deal till oss, vi fick inte visa offert till grannar eller liknande för han skulle knappt tjäna några pengar på detta jobbet, utan gör det billigt pga gemensamma vänner osv.

Tack Gunnar för ditt svar och tips, vi får betala 140.000:- och bestrida resten.







G Gunnar Johansson69 skrev:
Tråkigt, men tyvärr har ni blivit lurade att acceptera deras offert med deras vetskap att det kommer kosta mer än 120',eller så har ni missförstått varandra. Att snickarens arbete skall kunna landa på mindre än 10 000 (ni har i mail uppgett max 120' och fått offert på 111') är helt omöjligt, dessutom exklusive el och vvs. Jag förstår faktiskt att man som oinvigd kan tolka offerten som att allt utom el och vvs faktiskt ingår i dessa 111 750 SEK!

Två saker jag noterar dock:
1. Ni har valt dyrare kakel/klinker är offerten, dessa 9000 (ink) moms måste ni betala.
2. Jag får inte ihop ROT, varken på offert "Rot drages på fakturan med 27 750 kr" (menar de att de skall dra 27 750 på fakturan, eller 30% av 27 750?) eller på fakturan "Skattered. 58 312". Alla andra fakturor jag fått har haft ROT-informationen mycket bättre presenterat.

Dra en fuling, betala 140' och bestrid resten. Om de skickar fakturan till inkasso, skicka tillbaka den med stor röd text på "BESTRIDS". Samma sak om den kommer från Kronofogden, skicka tillbaka och bestrid, då gör varken inkasso eller Kronofogden något med fakturorna.

Företagets enda väg då är att gå till Tingsrätt, och eftersom det handlar om under ett prisbasbelopp som bestrids blir det enkelt förfarande med minimalt med advokatkostnader osv. Ni riskerar i princip bara de 40' plus lite avgifter.
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
Tråkigt, men tyvärr har ni blivit lurade att acceptera deras offert med deras vetskap att det kommer kosta långt mer än 120',eller så har ni missförstått varandra. Att snickarens arbete skall kunna landa på mindre än 10 000 (ni har i mail uppgett max 120' och fått offert på 111') är helt omöjligt, dessutom exklusive el och vvs. Jag förstår faktiskt att man som oinvigd kan tolka offerten som att allt utom el och vvs faktiskt ingår i dessa 111 750 SEK!

Två saker jag noterar dock:
1. Ni har valt dyrare kakel/klinker än offerten, dessa 9000 (ink) moms måste ni betala.
2. Jag får inte ihop ROT, varken på offert "Rot drages på fakturan med 27 750 kr" (menar de att de skall dra 27 750 på fakturan, eller 30% av 27 750?) eller på fakturan "Skattered. 58 312". Alla andra fakturor jag fått har haft ROT-informationen mycket bättre presenterat.

Dra en fuling, betala 140' och bestrid resten (men notera att detta inkluderar 9000 för dyrare kakel och klinker). Om de skickar fakturan till inkasso, skicka tillbaka den med stor röd text på "BESTRIDS". Samma sak om den kommer från Kronofogden, skicka tillbaka och bestrid, då gör varken inkasso eller Kronofogden något med fakturorna.

Företagets enda väg då är att gå till Tingsrätt, och eftersom det handlar om under ett prisbasbelopp som bestrids blir det enkelt förfarande med minimalt med advokatkostnader osv. Ni riskerar i princip bara de 40' plus lite avgifter.
Några tillägg. Vad du skriver i mailet som du klippt in i första inlägget är att du fått låna 120’, inte att det får kosta max 120’ totalt. Du kanske har 300’ i madrassen? Lite underligt dock att summan till plattsättaren/kakelbutiken landar på nästan exakt 120’ efter dyrare kakel/klinker…

Att sedan med tajt budget välja plattor för 625 kr/m2 och acceptera en offert där snickaren kostar hutlösa 937,5 kr/tim är tyvärr lite naivt.

Vad fick du för svar på din fråga i mail-tråden angående uppskattad totalkostnad?
 
Tyvärr så att jag svarar att vi kommer inom butiken, så pratade vi pris i butiken.Inget i text om totalpris.

Naivt och miss av oss ta dyr timkostnad kanske, vi hade ingen kunskap utan litade helt på golvläggaren tyvärr. Men han har lagt golv i många år, visste ju säkert att allt skulle kosta mycket mer än vad han sa till oss. Tyvärr hittat andra som klagat på samma golvläggare att han kommer med jättebra offerer och sen saltar fakturan, men det hjälper ju inte oss ändå.




H Hybro skrev:
Herrejösses säger en snål å gniden jag.

70 000 kr / kvm i renoveringskostnader.

Ja, det kanske kostar så att få nåt gjort nu för tiden.

Tur att det inte var större yta.

Med bara pension att leva på, så blir det att kavla upp ärmarna och göra det mesta själv, när badrummet ska renoveras.
 
Jag skulle säga att ni främst lurat er själva genom att acceptera offert på det vis ni gjort med de begränsningar ni haft och förmodligen nu även vill lura någon annan.

Om ni fått prissatta offerter från andra som varit för dyra och nu efteråt tycker att en slutfaktura från ett löpande avtal blev för dyr och vill betala mindre – vad gjorde då att ni trodde att ni med säkerhet skulle komma så billigt undan som 25 % under de fasta buden?

Jag tycker ni verkar gjort en fuling. Om ni kommer undan med den eller ej låter jag vara osagt.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag reagerar mest på att dom har lagt 94 timmar på löpande snickararbeten. Det låter väldigt mycket. Riva ut ett badrum max 16h. Kottla, plyfa, gips, tröskel, foder osv. max 40h. Har själva renoverat två stycken badrum det senaste året och det kräves verkligen inte 100 timmar för en snickare. Om ni har varit hemma under renoveringen så kanske ni själva har en uppfattning om hur mycket snickaren varit på plats?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tr8
750kr ex moms i timmen Om man kunde fakturera den summan skulle man må.
Väldigt tråkig situation för dig.. hoppas verkligen detta är ett missförstånd mellan dig och firma.

Annars borde denna firma svartlistas om detta är ett system för att vara ”billigare” än konkurenter i offerter.
Sen ha mage att ta ÄTA på 750kr ex moms. Låter sannerligen som scenario 2 nu i eftertanke.

edit: står ju å andra sidan klart o tydligt att snickararbeten går på löpande.. hoppas det löser sig för er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.