Vår elanvändning stiger år efter år och jag förstår inte varför..
Visst, vi har inte tänkt så mycket på detta tidigare år men har väl som de flesta börjat tänka på detta ordentligt senaste året då vi gör så mkt som vi kan här hemma utan några stora insatser, sänka temperaturen, sluta torktumla, stängt av handduksvärmare, el-golv mm men ändå går elanvändningen upp utan att vi gjort några större förändringar här hemma.

Villa från 1939
3 plan, 250 kvm
Luft/vatten uppvärmning

Nu till min fråga, hur tusan kan jag börja mäta detta för att hitta energitjuven?

Bytte vår elmätare just 2019, kan nåt ha blivit galet med den?
 
  • Mobilskärmdump visar elanvändningshistorik, ökning över år, med uppskattning för innevarande år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
vilka bor hemma?

min gissning längre och längre duschar för yngre förmågor?

/ATW
 
  • Gilla
Langos och 4 till
  • Laddar…
Dramatisk ökning ser det ut som, inte bra. Har det tillkommit några objekt, elbil/värmekabel som inte slår ifrån etc. Datorer som står på 24/7 . Utebelysning med vanliga eller jodlampor i. Det blir till att leta vad som tillkommit under årens lopp. Barnen växt upp, mer VV för dom, allra helst för damer i ungdomsåren som ska duscha mycket. Kostnad för VV kan öka dramatiskt. Värmer ni med värmepump, kanske den vill spetsa med EL lite ofta, tex kör en legionella varje dygn etc. Många bäckar små blir till en stor Å
 
  • Gilla
hummerknuck och 2 till
  • Laddar…
Karrock
Möss som käkar upp vindsisoleringen? Äldre fönster som blir allt dragigare? Värmepump som håller på att ge upp?
Ändrade brukarmönster på dusch, kök etc?

Svårt att mäta sig till, men nånstans får du börja. Jag skulle börja med att hämta timdata från din nätägare och kolla tid på året/dygnet. Sommarmånadena bör i princip etablera hushållsförbrukningen, tittar du på skillnaden mot vinter så bör det vara uppvärmning och extrabelysning. Är hushållsbiten hög, kolla in på vad belysning, datorer, varmvatten etc drar.
 
  • Gilla
Phynna och 1 till
  • Laddar…
Med så stor ökning av elförbrukningen borde problemet rimligen vara något fel med husets uppvärmningssystem. Skulle boka en servicetekniker som mäter upp status på värmepumpen.
 
  • Gilla
Langos och 6 till
  • Laddar…
Finns det hönshus i närheten??
 
  • Haha
  • Gilla
Ppet och 36 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Finns det hönshus i närheten??
Klassiker
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Håller med @Josth . Vad har ni för värmepump? Finns komponenter i pumpsystem som kan sjunga på sista versen och som gör livet tungt för pumpen och därmed dyrt för er. Vi har t.ex. en grundvatten-baserad lösning där filtret var igensatt vilket gjorde att vår pump fick jobba rö**n av sig, vilket i sin tur ledde till ökad elförbrukning och haveri. Med rensat filter gick förbrukningen ner väsentligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Har lagt märke till samma fenomen. Elförbrukningen enligt eon ökar med en 2500 kw stadigt varje år utan synbar anledning förutom några byte av sk smarta elmätare. Något är skumt.
 
  • Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Ett par möjliga orsaker.
1. Det är fel på er nya elmätare. Det finns fall där mätaren varit trasig och mätt fel.
2. Kontrollera mätarnumret på räkningen mot nummret på er elmätare. Det har hänt att nätägarens tekniker förväxlat nummren på mätaren med en annan instaltion. Dvs ni betalar elförbrukningen som någon annan har.
En bekant till mig råkade ut för detta.
3. Någon har tjuvkopplat sig på er ledning.
/Lars
 
  • Gilla
uribbhammar och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Barnen växt upp, mer VV för dom, allra helst för damer i ungdomsåren som ska duscha mycket.
Ett känsligt ämne, men tala förtroligt med era fruar om detta innan innan ni bränner mig på bål eller portar mig från forumet. Kanske det finns kvinnliga medlemmar på forumet som kan bidra med erfarenheter mot eller för min fundering?

Ett par av mina tidigare flickvänner har i förtroende berättat att duchande kan vara mycket tillfresdställande för flickor. Av egen erfarenhet vet jag att pojkar har andra, lite torrare, metoder för att bli tillfredsställda.

Därefter, om ni orkar ta fighten, föreslå att flickorna skaffar t.ex. stavmassageapparater i stället för att använda duschen.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
stefancrs och 11 till
  • Laddar…
Robert78-1 Robert78-1 skrev:
Vår elanvändning stiger år efter år och jag förstår inte varför..
Visst, vi har inte tänkt så mycket på detta tidigare år men har väl som de flesta börjat tänka på detta ordentligt senaste året då vi gör så mkt som vi kan här hemma utan några stora insatser, sänka temperaturen, sluta torktumla, stängt av handduksvärmare, el-golv mm men ändå går elanvändningen upp utan att vi gjort några större förändringar här hemma.

Villa från 1939
3 plan, 250 kvm
Luft/vatten uppvärmning

Nu till min fråga, hur tusan kan jag börja mäta detta för att hitta energitjuven?

Bytte vår elmätare just 2019, kan nåt ha blivit galet med den?
Skaffa Tibber Pulse om mätaren är kompatibel. Då kan ni följa förbrukningen i realtid och enkelt stänga av pumpen för att se hur mycket förbrukningen minskar eller hur mycket den ökar vid olika tillfällen.
 
  • Gilla
uribbhammar och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
En sak man kan göra, vilket kostar en del, är att installera elmätare på strategiska ställen. Det har jag gjort på min gård för att komma tillrätta med enorma elräkningar. Här jag dels installerat i undercentraler men också i portabla mätare som man sätter i eluttag. Har man endast en elcentral är det bökigare.
En annan sak man kan göra är att stänga av stora delar av elförbrukninge under en dryg timme och läsa av skillnaden i elförbrukningen (dvs slå av säkringar). Och sedan stänga av andra delar. Eller t o m stänga av huvudbrytaren och se resultatet. Själv har jag läst av timförbrukningen via Tibber.
 
Unikt namn
Ingen avfuktare som står och tuggar? Eller värme i garage?
Min sorbtionsavfuktare på vinden har dragit 200KWh under mars.

Utökad duschning borde synas på vattenräkningen. Speciellt om du duschar bort 10000KWh på ett år. Det borde ju bli över en timmes konstant duschade per dag i snitt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kontrollera om LVVP:n har en elpatron som går när den inte borde.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.