Hur plattar man bäst till gräsmattan? Jag hade tänkt köra med vält men läste detta.

"Det finns olika typer av vältar vilket vi går igenom nedan. Först ska vi dock höja ett varningens finger. En vanlig missuppfattning är att man med en vält kan platta ut och jämna till sin befintliga gräsmatta. Till exempel frost och tjäle kan skapa klumpar i jorden precis under gräsmattan vilket gör att det bildas upphöjningar. Dessa kan man till viss del krossa med en gräsvält, men man ska vara lite försiktig med detta. Anledningen är att bra jord innehåller 25% vatten och 25% luft, genom att packa ihop jorden minskar man mängden luft och vatten i den och därmed kan gräset komma att växa sämre."
 
Fylla på med jord i svackorna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fylla på med jord i svackorna.
Och gräsfrö under jorden? Eller bara jord och så växer befintligt gräs igenom?

Vilken månad är bäst att göra detta? (Boende i Skåne)

Tack!
 
Är det djupa svackor får man lägga på lite i taget, då växer befintligt gräs igenom, kanske 2 cm åt gången, inte mer.
Annars går det förstås också att lägga på ett tjockt lager och så gräsfrö på nytt, då beror det kanske på vilken typ av gräs man sår när det är bäst att göra.

Så gör du under våren eller tidigt på hösten.
Att jämna till i övrigt skulle jag säga mitten-slutet av augusti.

En annan metod man kan använda är också att skära ut grässvålen i bitar i det område man vill jämna till. Man kan då försiktigt lyfta upp dessa bitar, fylla på med jord under och sedan lägga tillbaka gräset igen.
Vilken av dessa tekniker som är bäst kan jag inte säga.
 
Jag jobbade några år som ansv för gräsmattan på fotbollsklubben. Novis som jag var frågade jag greenkeepern på golfklubben i närheten.
Och vips fick jag dressat hela planen med dressand, tror det var 2-4 mm. Det gjordes innan gräsmattan börjat växa men har sedan lärt att bäst är att vänta tills den är i kraftig tillväxt, klippa kort och dressa på.
Max 2 cm sand och göd gräsmattan ordentligt. Dra sen en pall över gräsmattan flera gånger så att sanden går ner mellan grässtråna.
Googla gärna "dressa gräsmatta". Finns många sköna videos på Youtube om saken.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
genom att packa ihop jorden minskar man mängden luft och vatten i den och därmed kan gräset komma att växa sämre.
Just detta skulle jag kunna se som en fördel då det borde betyda att gräsmattan inte behöver klippas lika ofta ;) Problemet är väl att få jämn effekt på hela gräsmattan.
 
klart överdriven rekommendation. Det är bara att välta på. har hyrt en vibra o farit fram med. Numera används greenklipparen som vält, de år när det är fuktigt/nästan blött i gräsytan för ta bort de värsta knöggliga. I år har det varit ett bra år att välta, då det regnat mycket i Skåne under mars. Förra året blev det inget då det var tort, soligt och minusgrader på nätterna - ytan blir så torr att vältning inte hjälper. De större hålorna måste tas med dressning av i första hand sand, om det nu är nödvändigt.
 
Jag lånade välten från vägbygget i närheten till min ojämna gräsmatta. Den gjorde groparna djupare och inte så mycket på resten av gräsmattan.
 
Ja, det är väl ett problem med att bara välta eller försöka trycka till gräsmattan jämn. Det finns en anledning till att det sjunker där det blir svackor, något ger med sig under. Och försvinner materialet underifrån hjälper det föga att trycka på ovanifrån om man inte också tillför material.
 
Brukar göra som tveksamt skrev, skära grässvålen och ta bort/eller lägga till jord. Börjar med ”kullarna” och tar jord därifrån i en skottkärra sen använder jag det i hålorna. Tillbaka med grässvålen. Fungerar bra i större ojämnheter.
Testade att ”dressa upp” men hade för dåligt tålamod och la på för mkt så sanden/jorden kvävde gräset. Har sett på youtube att de oftast sår ovanpå vid större gropar men har robotgräsklippare så det blir inte heller bra om man ska avgränsa småcirklar här och där. Tänkte att det vore bättre att spara på det gräs man har och justera nivån under svålen istället. Vill ha en grön matta och kunna använda den så mkt som möjligt. Har fungerat för mig.
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Funderade på Julas trädgårdsvält när den var på rea (kan kombineras med luftningspiggar med) men sen lånade jag en vält en regnig vecka när marken var så mättad att den nästan rörde sig när man gick på den. Fyllde den med vatten och slet nån timme. Resultatet var inte värt det eller ska väl säga så här, det var inte genvägen att ta bort större ojämnheten. Har man en jämn matta så är den nog perfekt vid dressning och stödsådd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.