Hej!

Vi har gjort en utbyggnad på vårt hus från '38 och har nu noterat att det uppstår kondens under golvet, som också agerar tak ovan uteplats i källarplan.

Jag TROR detta kan ha att göra med att huset nu är uppvärmt och att det börjar bli varmare utomhus. Är det virket som nu avger fukt som det band under hösten och vintern? Hur ska man få bort fukten?

Daggdroppar på spindelnät under träkonstruktion med isolering och flexibel rörledning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenkondens på en genomskinlig yta med suddig bakgrund som syns genom dropparna, underifrån perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kondensen ser ut att ligga ovanför plasten, då är det den varma fuktigare luften i utrymmet där som kondenserat eftersom den mötts av kallare luft undertill.
Jag har ingen erfarenhet av den typen av konstruktion, jag tror man brukar ha plasten på den varma sidan om isoleringen.
Har du tagit upp snittet i plasten för att bli av med kondensen?
 
X xLnT skrev:
Kondensen ser ut att ligga ovanför plasten, då är det den varma fuktigare luften i utrymmet där som kondenserat eftersom den mötts av kallare luft undertill.
Jag har ingen erfarenhet av den typen av konstruktion, jag tror man brukar ha plasten på den varma sidan om isoleringen.
Har du tagit upp snittet i plasten för att bli av med kondensen?
Ja precis, kondensen är på den isolerade sidan. Eventuellt ska det inte vara någon ångspärr alls i golvet och byggarna (som övergav projektet i december) har gjort fel. Får ringa lite samtal imorgon... Kul med projekt så sett!
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
Ångspärren sitter väl på fel sida av isoleringen? Först plast sedan isolering... Nu kan den fuktiga luften passera isoleringen och sedan "fastna" vid ångspärren där omgivande temp. är lägre och då kondenserar fukten i luften. (Med reservation för att jag är amatör på området).
 
Ja, de har byggt fel. I konstruktionsritningen ska det inte vara ångspärr utan isolering, gles, gips, panel.
 
Om det vi tittar på är taket sett från uteplatsen, tillika golvbjälklaget underifrån så är det precis som det antytts här. Plasten sitter på fel ställe.

Varm och fuktig luft tar sig ända från inomhus till isolersidan på plasten. Någonstans i isoleringen blir det så kallt att vattnet i luften kondenserar (luften når daggpunkten och vatten faller ut) och det vattnet fångar du upp på plasten.

Det korrekta sättet är att ha plasten på den varma sidan av isoleringen. Då begränsar man inflödet av varm fuktig luft in i isoleringen (stoppas av plasten) och den luft som rör sig kommer från utsidan där det är kallare - denna luft blir långsamt varmare ju längre in i konstruktionen du kommer och hamnar då allt längre bort från sin daggpunkt => ingen risk för kondensering.

Vid temperaturväxlingar kan man tänka sig att det ändå blir fuktigt och då kan det ventileras utåt.

....så denna plast är bara att skära bort och istället ska den monteras på insidan. På utsidan borde det monteras någon typ av vindduk.

Detta är ett grovt misstag från den som bygger - du borde fundera på hur resten av bygget är utfört. Kanske är det dags att ta hem någon som kan besiktiga arbetet innan det är klart/försent.
 
Ja, det är ett rätt allvarligt fel. Vi har nu öppnat upp så fukten kan vädras bort. Byggfirman i fråga övergav byggplatsen i december då huset var utan dörrar och fönster och det rådde utomhusklimat inne, så det hann nog bli en hel del byggfukt.

Huset är nu i princip färdigställt (utan byggfirman) och det var pga ändrat klimat (varmare) som problemet uppdagade sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.