U Uppner skrev:
Tack för alla svar hittills, uppskattas! :)

Det som ingen dock berört är rimligheten i dessa priser och hur mycket de "får ta ut" innan det anses vara oskäligt?
Jag skulle även vilja få tips på motargument emot dessa priser och svart på vitt hur mycket mer det egentligen skulle kosta utan alla prispåslag mm. denna firma tar.
Självklart tar de även mellanskillnaden på vad man som privatperson fått köpa kakel/klinker för och deras inköpspris. Men sedan hävdar de att priset ändå är butikspriset för lägenhetsinnehavaren.
Klassiskt hantverkarknep. :(

Saken är väl att det är kört, men det skadar aldrig att testa med ett par bra rejäla argument.

Återigen tack för er input!
Hej!
Att sätta 30x30 plattor tar betydligt längre tid då dom lär dubbell limmas,samt att de krävs mer precision. Annars skulle nog man se 60x120 plattor i många badrum. Dom tar nog ut kvalites plattor som kostar 1000kr/kvm eller mer då det är stor skillnad mot billiga plattor från ex Bauhaus. Som yrkesman hatar man när kunden har köpt billigt skit som man sedan ska få ihop på ett bra sätt..
 
H hempularen skrev:
Just det där är faktiskt en relevant fråga. Då när jag var ordf. och vi avbröt den dyra upphandlingen. Så blev det ett j...la liv. Förra styrelsen var definitivt oskyldiga, de gick på förslag från förvaltningsorganisationen.

Men efter att vi hade avbrutit, så fick vi en rätt läskig reaktion från diverse oväntade håll. Och besked (från ännu mer oväntat håll) att hoten skulle upphöra om vi återupptog den avbrutna upphandlingen. Och vi fick även en del indikationer från byggbranschen, de företag som bjöds in att lägga anbud, att den firma som hade varit på gång hade "barn på stan med förvaltningsorganisationen". Inget som gick att bevisa.

Det är fortfarande känsligt, så jag ger inga detaljer.
Även fulhanteringar i samband med stambyten i Brf pågår just nu i vår Hsb Brf, ex så har det under många år utförts stambyten hos vissa boende när de renoverat sina badrum, medans vissa boende har vägrats stambyte då de varit tvugna att renovera sina badrum,
och ex så har en tidigare styrelseordförande och även vice styrelseordförande utfört stambyte hos sig själv när han/de renoverade och samtidigt vägrat andra att få stambytt då de renoverat,
det är inte ok juridiskt enligt lag att göra den skillnaden för de boende.
Nu ska stambyte med badrumsrenovering med standard material utföras hos alla som ej fått stambytt,
så de som tidigare tvingats göra sina badrum utan att ha fått stambytt måste nu åter gå igenom en jobbig badrumsrenovering och dessutom få standardmaterial.
Styrelsen har också beslutat att de som redan har stambytt och som har gjort sina badrum på godkänt sätt också ska få en ersättning på 160 000 kr.
Alltså så ska nu den tidigare styrelseordförande (och den vice) som låtit göra stambyte hos sig själv i smyg nu även få 160 000 kr medans de han vägrade få stambytt när de gjorde sina badrum inte får några pengar och de behöver dessutom riva sina badrum och få stambytt och bara standardmaterial.
Ja så kan det gå till när man bor i bostadsrätt,
trots att det såklart inte är juridiskt ok.
Jag har lång negativ erfarenhet med det delade ansvaret för vissa bitar i Brf boendet, som blir väldigt negativt när man bor i en Brf som inte sköter och underhåller sina ansvarsbitar och när det blir skador så anlitar Hsb förvaltare och Brf folk som mörkar och tom genom det begår kriminella handlingar, och det bara fortgår.
Utifrån min dåliga erfarenhet av att bo i Hsb Brf så hade jag ,om jag haft råd, valt en annan boendeform för mig och min familj.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Är det verkligen tillåtet att göra en sådan utbetalning? 160kkr låter dessutom som ganska mycket om det ska motsvara vad en standardrenovering i bulkupphandling skulle kosta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det verkligen tillåtet att göra en sådan utbetalning? 160kkr låter dessutom som ganska mycket om det ska motsvara vad en standardrenovering i bulkupphandling skulle kosta.
Kanske värt att kolla
 
TRJBerg
H hempularen skrev:
Just det där är faktiskt en relevant fråga. Då när jag var ordf. och vi avbröt den dyra upphandlingen. Så blev det ett j...la liv. Förra styrelsen var definitivt oskyldiga, de gick på förslag från förvaltningsorganisationen.

Men efter att vi hade avbrutit, så fick vi en rätt läskig reaktion från diverse oväntade håll. Och besked (från ännu mer oväntat håll) att hoten skulle upphöra om vi återupptog den avbrutna upphandlingen. Och vi fick även en del indikationer från byggbranschen, de företag som bjöds in att lägga anbud, att den firma som hade varit på gång hade "barn på stan med förvaltningsorganisationen". Inget som gick att bevisa.

Det är fortfarande känsligt, så jag ger inga detaljer.
Känsligt efter 30 år?? Bor du kvar på samma ställe? :surprised::thinking:
 
D Denimhead skrev:
Det är väl helt enkelt så att företaget som föreningen gjort upphandlingen med inte tjänar så bra med standardvalen och då kryddar priserna på tillvalen. Det är vad jag har hört från olika företag. Dom tjänar skitbra på tillval.
Hej
Ligger en del idet du säger men om entreprenören lämnar ett anbud så ligger den förhoppningsvis på en acceptabel vinstnivå för företaget.
Tillval kan se dyrt ut i kronor, entreprenörer tjänar skitbra på tillval och liknande är ju relativt.
Att kunna utföra exakt samma arbete i 100 lägenheter ger en självkostnad. Att hantera 100 lägenheter med helt olika val av kakel, inredning osv är en helt annan sak..
I de projekten jag deltagit i så har det varit en heltidstjänst för kontakter med boende och en heltidstjänst för arbetsledning/samordning utöver ordinarie arbetsledare för att få allt rätt/ materiallogistik osv.
/ Björkskär
 
  • Gilla
Denimhead och 1 till
  • Laddar…
W
U Uppner skrev:
En släkting till mig bor i en BrF där ett stam och tappvattenbyte skall ske inom kort.
Styrelsen i föreningen har (tyvärr) förhandlat fram ett ovanligt tråkigt standardval på kakel, porslin och möbler mm.
Det enligt mig mest uppseendeväckande är det vita 15x15 kakel de satt som som grundval.
Jag trodde faktiskt inte att man sätter dessa ruggigt fula och framförallt tråkiga plattor ens i hyresrätter idag?

Styrelsen har även förhandlat fram ett "specialutbud", där BrF-innehavaren får betala en viss summa extra för detta.
Tyvärr är det även i detta fall nästan uteslutande bara fula plattor, men då i storleken 30x30.
Så även detta går bort.

Det finns även ett tredje alternativ, där BrF-innehavaren fritt får välja från ett par butikers utbud.
Avtalet stipulerar dock att firman som skall utföra jobbet köper in materialet, BrF-innehavaren får absolut inte under några omständigheter köpa in eget material som sedan står på-plats vid installationstillfället. ALLA inköp måste gå via detta företag.

Nu till mina frågor:

* Jag har förstått att detta är ett vanligt förfarande men är det rimligt att ta ut dessa överpriser?
* De vill ha ca 13 000:- mer för att sätta 30x30-plattorna jämfört med 15x15 (i ett litet badrum på 1,60x1,80), bara i arbetskostnad, plattkostnaden är ytterligare ca. 18 000:-.
* De vill ha ännu mer extrabetalt för andra storlekar på plattor. Min släkting vill ha 30x60 på både golv och vägg men har inte fått något pris på detta ännu. Hur mycket mer är rimligt att betala för en sådan uppsättning?
* Det går 4 st 15x15 på en 30x30 och 8 st på en 30x60. Man täcker alltså samma yta 4 resp. 8 gånger med en större platta jämfört med en 15x15. Men de vill fortfarande ha 10 000-tal(s) kronor mer för att sätta upp de större plattorna, kan någon förklara rimligheten i det?
* Jag vet..! - Plattor över 30x30 men framförallt laserskurna plattor är svårare att sätta. MEN är de verkligen 10 000-tal(s) kronor i ett knappt 3 kvm stort badrum mycket dyrare???
* Jag fattar även att de bara vill göra sitt jobb och sedan dra vidare till nästa jobb. Men va faan, har plattsättarna ingen yrkesstolthet och vill göra en snyggt badrum framför ett simpelt staplat 15x15-badrum.
* Firman påstår att de drar av priset för 15x15-uppsättningen så den summa min släkting fått är i realiteten ännu större. Jag är dock mycket tveksam till att detta verkligen görs.

För mig låter det detta som fantasipriser och ett rent utnyttjande av att de fått hela kontraktet för fastigheten.
Sedan åberopar de garantiåtaganden och andra omständigheter för att rättfärdiga fantasipriserna.
Är detta ens lagligt?
Oavsett är det förjävligt och borde vara reglerat på något sätt!

Innehavarna får inte ens be dem stanna efter tätskiktningen och sedan ta in en egen plattsättare som sätter upp plattorna och professionellt(!) avslutar arbetet.
Däremot är det okej att den firman först gör klart allt, innehavaren sedan direkt tar in en annan firma som river allt igen och gör om samma arbete en gång till fast då med eget inköpta plattor.
För då går det på deras försäkring.
Detta är förstås helt galet och dyrare för alla parter....men ändå.

Det finns bara en vinnare här, den firma som fick kontraktet på hela fastigheten - alla andra är förlorare.
Speciellt de som nyligen gjort om sina badrum med av dem valda (snygga) produkter.
Hur motiverar firman--som säkert har ett namn?--att inga andra än de själva får köpa in materielet? Hur motiveras det av er styrelse? Det här luktar skumraskmetoder/korruption lång väg! Räknar er styrelse med att få ansvarsfrihet vid ert nästa årsmöte?
 
W widheg skrev:
Hur motiverar firman--som säkert har ett namn?--att inga andra än de själva får köpa in materielet? Hur motiveras det av er styrelse? Det här luktar skumraskmetoder/korruption lång väg! Räknar er styrelse med att få ansvarsfrihet vid ert nästa årsmöte?
Man motiverar det med jobbiga gränsdragningar när något går fel och vem som ska betala eventuella fel, mertid när material ej är på plats, kanske lära sig montera ihop en ny möbel osv.
Många konsumenter ser ofta bara en badrumsmöbel men fattar inte att mycket billigt skit tar mer än dubbelt så lång tid att montera..
Det är inte mer mygel än att Lidl inte har en försäljning inne på Ica maxi även om en del kunder vill ha deras varor.
Totalentreprenad = Allt arbete som ingår i projektet.
Det som kanske sparar ett par kronor åt en enskild brf innehavare kan kosta föreningen mångdubbelt.
Det är oftast någon enstaka ”gnällspik” som tar orimligt mycket administrativ tid i ett liknande projekt.
Allt detta ingår i bostadsformen brf..
/ Björkskär
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Att man i ett stort projekt inte accepterar egenköpt material är inget konstigt. Det är komplicerad logistik, att då komma med specialare kostar mer än materialet för projektledningen. Plus risken att det rent tekniskt blir strul med materialet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Upplägget med utbetalning till vissa medlemmar är troligen olagligt. Kan bli oerhört dyrt för styrelsemedlemmarna.
Däremot att man byter stammar hos vissa i förväg kan bero på faktorer som är svårbedömt. Det är väldigt farligt att lova medlemmar att de slipper stamtenovering om det görs lokalt vid renovering. Det går inte att avgöra i förväg om den bef. placeringen av stammen är lämplig vid kommande stambyte.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Lägg på ett lager valfritt kakel utanpå standardkaklet efteråt? Tätskikt och allt finns ju bakom.
 
U Uppner skrev:
Personligen tycker jag och min släkting att 15x15 (vitt och gärna med mörk fog) är något man ser i offentliga badhallar, på gamla kontor och i skolor. Skitfult och omodernt helt enkelt.
Men jag respekterar att du gillar det! :)
Smaken är ju som baken. :p
15*15 i förband är väl bland det absolut vanligaste och trendigaste plattsättningen de senaste 7-10 åren? Kostar det extra att sätta dem i förband? Tycker ni verkligen det känns omodernt och fult med?
 
sunnis sunnis skrev:
Det måste det inte alls, föreningen och entreprenören kan avtala om vilket pris som helst för tillvalen. Utgår från att styrelsen har valt det affärsmässigaste mest korrekta anbudet för att genomföra projektet med att få stammarna utbytta.

Till TS så finns det inte så mycket att göra åt saken nu mer än att man måste engagera sig i styrelsen och stämmor om man vill kunna direkt påverka beslutsgångarna i sin BRF. Jag antar att släktingen inte har behövt bry sig en enda sekund om detta projektet men har nu åsikter efter allt är klart? Frågan lär väl ha bollats under ett antal årsstämmor och extra-stämmor under flera års tid…

Sen tycker jag ärligen inte att det inte låter så dyrt ändå - även om man gör en egen entreprenad i egen regi med exklusivare material och krav så drar det snabbt iväg ändå. Det hade kanske gått att spara någon 10-tusing på tillvalen om man styrt upphandlingen dit genom att engagera sig i att exklusivare badrum är viktigt att satsa på och är det medlemmarna vill ha.
Nej tyvärr är det inte så i detta fall.
Styrelsen har själva helt bestämt att det skall ske ett utbyte av stammar och tappvatten (trots att en relining skedde för ca. 15-20 år sen). Så i detta fall har styrelsen själva tagit ett beslut på en kostnad för föreningen på ca. 10-15 miljoner, vilket jag tycker är helt galet, men de får tydligen göra det.
Frågan har inte direkt bollats men väl nämnts på mötet och i skrift.
Men det slutliga beslutet tog styrelsen som sagt helt själva, inte stämman (vilket jag tycker borde skett).
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Lägg på ett lager valfritt kakel utanpå standardkaklet efteråt? Tätskikt och allt finns ju bakom.
Blir lite problem med genomföringarna då. Svårt att få dem snygga om man lägger kakel på kakel.
Har även för mig att man inte får göra så enligt BKR (men det kanske har ändrats?).
 
Claes Sörmland
U Uppner skrev:
Nej tyvärr är det inte så i detta fall.
Styrelsen har själva helt bestämt att det skall ske ett utbyte av stammar och tappvatten (trots att en relining skedde för ca. 15-20 år sen). Så i detta fall har styrelsen själva tagit ett beslut på en kostnad för föreningen på ca. 10-15 miljoner, vilket jag tycker är helt galet, men de får tydligen göra det.
Frågan har inte direkt bollats men väl nämnts på mötet och i skrift.
Men det slutliga beslutet tog styrelsen som sagt helt själva, inte stämman (vilket jag tycker borde skett).
Ddt är så upplägget är i BRFer, förvaltningen och underhållet av fastigheten är styrelsens domän. Stämman väljer styrelsen.

Det är först när föreningen vill t ex ändra på fastigheten eller ta på sig underhållsansvar som ligger på bostadsrättshavarna som stämman kommer in.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.