Hej! Vi har hittat ett hus som vi tycker om men jag är lite orolig på grund av att det står att grundmur i källare är i lättbetong (blåbetong).
Säljarna har tidigare installerat mark sug och FTX- ventilation, men medelvärde är fortfarande 400 (jag antar högre i källaren) Ett företag, Hemkomfort kommer att uppdatera till nyare system som är effektivare och ev. ta upp ett nytt hål i bottenplattan för att installera ytterligare en marksug.
Det t gör mig orolig att marksug och FTX var inte tillräckligt, jag undrar... Går det att ta bort blåbetong från grundmurer? Hur mycket skulle det kosta? (källarplan är 130kvm).
Tack på förhand!
 
Marksug har ingen som helst effekt på strålning från blåbetong, den är till för markradon.

FTX i källaren bör hjälpa att minska halten Bq. Det är viktigt att FTX-systemet balanseras in så att luften rör sig från bostaden ner till källaren och därifrån ut.
Det kan ev också ha betydelse vilken typ av FTX-aggregat som används. En korsströmsväxlare med helt avskilda till- och frånluftskanaler känns bättre än en roterande trumväxlare där en del luft och partiklar kan återföras in i bostaden. Huruvida det i praktiken har någon betydelse vet jag inte.

Iom att källare inte är bostadsutrymme är det ingen större fara med blåbetong där.
Det ska finnas både färg och tapeter (tror jag) som kan hjälpa till att begränsa Bq från blåbetong.

MSLR MSLR skrev:
Går det att ta bort blåbetong från grundmurer?
Allt går, men det där är bara inte rimligt. Om ni är så bekymrade så är det bättre att leta vidare till ett annat hus.
 
  • Gilla
MSLR
  • Laddar…
Garanterat för att styra ytvattnet från huset.
Utan rännan skulle allt ytvatten stå mot husgrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.