Som sagt... Bortse från staketet ett tag. Glöm det helt och hållet och oberoende vem som äger eller ev delar det.

Vart går tomtgränsen - exakt. Innan ni vet detta med säkerhet - gör inget.

Skulle mitt råd vara....
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kapa varenda gren och låt trädet dö.
Kanske inte helt lyckat ifall man dödar trädet och det då faller och skadar något på ens egen tomt.
 
kisumisu
Ja ännu en trädtråd.

Tydligen är det även svenskar som beter sig som skogsfinnar :crysmile: Haha nu kanske nån tar illa upp är själv också finne.

Men Aldrig förstått det här med att man måste ha träd som skymmer allt från sol till satteliter. Förstör byggnader, gräsmattor, skräpar ja you name it....träd kan vara fina men då ska de vara skötta och inte några 30meters granar, björkar etc...

Det jag allra minst förstår varför i hela fridens namn måste man ens plantera träd precis på tomtgräns. Om det är något där det borde finnas en 4.5 (minst) meters regel så är det träd och annan växtlighet som blir högt.
Jag hade också ett träd där stammen gick 50/50...
Numera har jag dock en förståndig och trevlig granne som gick med att jag fick fälla ner skiten, var tom hans förslag (y)
Men förra grannen började ju bråka när jag fällde bort några träd från kommunmark så var inte ens o diskutera den här trädet :thinking:

Men nu har man sol, fungerande parabol, mindre mygg och en trevlig granne! Som bonus slipper man allt krattande av löv.

Vill man bo i skogen i mörker och ha mygginvansion så kan man ju köpa lite ödslig mark o bygga en stuga där. Har dock även själv lärt mig en läxa att ha med mig kompass nästa gång om man köper nytt hus så det fri sikt söderut.
 
Redigerat:
  • Gilla
U i CAR och 5 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ja ännu en trädtråd.

Tydligen är det även svenskar som beter sig som skogsfinnar :crysmile: Haha nu kanske nån tar illa upp är själv också finne.

Men Aldrig förstått det här med att man måste ha träd som skymmer allt från sol till satteliter. Förstör byggnader, gräsmattor, skräpar ja you name it....träd kan vara fina men då ska de vara skötta och inte några 30meters granar, björkar etc...

Det jag allra minst förstår varför i hela fridens namn måste man ens plantera träd precis på tomtgräns. Om det är något där det borde finnas en 4.5 (minst) meters regel så är det träd och annan växtlighet som blir högt.
Jag hade också ett träd där stammen gick 50/50...
Numera har jag dock en förståndig och trevlig granne som gick med att jag fick fälla ner skiten (y)
Men förra grannen började ju bråka när jag fällde bort några träd från kommunmark så var inte ens o diskutera den här trädet :thinking:

Vill man bo i skogen i mörker och ha mygginvansion så kan man ju köpa lite ödslig mark o bygga en stuga där. Har dock även själv lärt mig en läxa att ha med mig kompass nästa gång om man köper nytt hus så det fri sikt söderut.
Det finns flera länder i Europa där bygglovsreglerna gäller både byggnadsverk och växtlighet. Skillnaden jämfört med Sverige är att deras befolkning inte är lågbegåvad.
 
  • Arg
  • Gilla
YK i K och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
B Boende45 skrev:
Det finns flera länder i Europa där bygglovsreglerna gäller både byggnadsverk och växtlighet. Skillnaden jämfört med Sverige är att deras befolkning inte är lågbegåvad.
Borde kanske bli nån EU standard här alltså! Liksom det blev med Elen 1994....

Eu har ju gjort mycket dumt. Men vissa saker vore bra ha nån standard. Som elinstallationer med jordade uttag överallt, tillåtelse av uttag i våtutrymme, krav på jfb....etc...hade vi inte haft eu standard på de sistnämda hade vi nog fortfarande kört ojordat och haft tvättmaskin som måste kopplas in genom fastinstallation....
 
Det är en tall och därmed föll påståendet i inlägg #6
De flesta träd klarar detta galant och skjuter nya vattenskott. Det är därför hamling fungerar som metod.
Tallar skjuter inte vattenskott.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
V VolvoT5 skrev:
Du kan inte ta ned trädet enligt jordabalken 3:2. Ansök om föreläggande i byggnadsnämnden för att få grannen att ta ned trädet:

[länk]
Över huvudtaget inte jämförbart. Ditt exempel bygger på ett täd som står på ögarens tomt, men ”stör” grannen. I TS fall inkräktar trädet fysiskt på dennes mark. TS har mao till skillnad mot i exemplet möjlighet att utföra åtgärd inom sin mark. Jag skulle rent av sträcka mig till att grannen kan vara skadeståndsskyldig för skador på TS staket. Detta pga oaktsamhet. Då han underlåtit sig att under mycket lång tid underhålla sin tomt på ett sätt som orsakar om än en liten men dock en sakskada. Hade trädet vält plötsligt och oväntat under en storm så är det normalt inget trädägaren kan bli ekonomiskt ansvarig för. Men detta skulle jag likställa med om man tex trots påtryckning vägrar åtgärda ett ruttet träd. som sen väljer och orsakar skada. Då blir ägaren ansvarig. Så det skulle ju vara intressant om TS istället ställer krav på grannen att återställa hans skadade staket. Det skulle ju i praktiken tvinga grannen att först själv ta bort trädet. En lagom stämning som småmål kunde ju vars en intressant väg att se vem som får rätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är självklart olika för olika fall. Hempularens case var ett, TS är ett annat. Om TS ”dödar” trädet kan han bli skadeståndsskyldig. Om grannens träds rötter skadar TS egendom kan grannen bli skadeståndsskyldig.
I praktiken är det ingen risk att bli skadeståndsskyldig om man tar bort delar av trädet som går över tomtgränsen till din tomt från grannen.
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Patrik V. Patrik V. skrev:
Det gäller inte inom ett normalt villaområde, för det är alltid grannar inom fem meter på de flesta normala villatomter inom kvarter.
Uhm va ? exakt var hittar du undantagen för pyttetomter menar du ?

(Jag klassar alla tomter under typ 800kvm som pyttetomter)
 
kisumisu kisumisu skrev:
Men Aldrig förstått det här med att man måste ha träd som skymmer allt från sol till satteliter. Förstör byggnader, gräsmattor, skräpar ja you name it....träd kan vara fina men då ska de vara skötta och inte några 30meters granar, björkar etc...
Men att du inte förstår något betyder inte att andra har samma problem med förståelsen.

Ska träd vara "skötta" ? träd sköter sej ju själva.

Det jag allra minst förstår varför i hela fridens namn måste man ens plantera träd precis på tomtgräns. Om det är något där det borde finnas en 4.5 (minst) meters regel så är det träd och annan växtlighet som blir högt.

Detta kanske kommer som en nyhet för dej, men det flesta träd är inte planterade, träd förökar sej själva och växer upp där fröna trillar ner och det finns lämplig jord.

Jag kan också berätta att träd har funnits på planeten många miljoner år innan människorna, och dom kommer att finnas kvar efter att vi försvunnit också.

Träden kommer klara sej alldeles utmärkt utan att dom blir citat "skötta" av människor.

Men förra grannen började ju bråka när jag fällde bort några träd från kommunmark så var inte ens o diskutera den här trädet :thinking:
Fäller man träd olovandes på annans mark är man ju förutom en brottsling även en idiot, så jag lider med din f.d granne.

Vill man bo i skogen i mörker och ha mygginvansion så kan man ju köpa lite ödslig mark o bygga en stuga där. Har dock även själv lärt mig en läxa att ha med mig kompass nästa gång om man köper nytt hus så det fri sikt söderut.
..Då kan man ge sej fan på att det kommer nån idiot och köper marken brevid och sen ställer en massa korkade krav på att man ska fälla träd på sin egen mark fast man inte vill, och att han sen startar knäppa trådar på byggahus om det och skriker efter lagar..
 
  • Gilla
  • Haha
gaia och 6 till
  • Laddar…
A Anders Vicki skrev:
Min granne har på sin tomt ett stort lövtråd vars stam har växt så att en stor del lutar över staketet in på min tomt. Lutningen är så kraftig att stammen sticker in cirka 1,5 meter. Därutöver sticker grenarna in ännu mer.[/QUOTE


A Anders Vicki skrev:
[bild] Tror du att att denna bild gör någon skillnad? Trädet har även förstört en bit av vårt gemensamma staket.
Det där är en tall :D

För övrigt, om du har grannen på skuggsidan av dig så sätt några poppelstammar ett par meter in på din tomt. När grannen klagar säg honom att när tallen försvinner så gör popplarna det också. Kräver lite tålamod men popplar är trädens raketer, speciellt om de får vatten och gödning.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
GlennB GlennB skrev:
Men att du inte förstår något betyder inte att andra har samma problem med förståelsen.

Ska träd vara "skötta" ? träd sköter sej ju själva.




Detta kanske kommer som en nyhet för dej, men det flesta träd är inte planterade, träd förökar sej själva och växer upp där fröna trillar ner och det finns lämplig jord.

Jag kan också berätta att träd har funnits på planeten många miljoner år innan människorna, och dom kommer att finnas kvar efter att vi försvunnit också.

Träden kommer klara sej alldeles utmärkt utan att dom blir citat "skötta" av människor.



Fäller man träd olovandes på annans mark är man ju förutom en brottsling även en idiot, så jag lider med din f.d granne.



..Då kan man ge sej fan på att det kommer nån idiot och köper marken brevid och sen ställer en massa korkade krav på att man ska fälla träd på sin egen mark fast man inte vill, och att han sen startar knäppa trådar på byggahus om det och skriker efter lagar..
Angående lov så hade jag faktiskt lov av kommunen. Ska jag då behöva fråga lov av hela grannskapet?
Kommunen sade att dem har inga ekonomiska resurser.

Det har du rätt i att de flesta kanske inte planterade. Men den som fanns mellan våra tomter var planterad då de inte finns sådana träd i området.

Hursomhelst förstår jag inte vad som är skillnad med träd och friggebod?
Pratas mycket om att 4.5m regeln är för att det inte ska störa utsikten.
Växtlighet har rötter, löv mm som kan sprida till grannen.

Det finns även en säkerhetsrisk speciellt med såna där träd som lutar.

Förra grannen hade också en häck runt huset som han inte skötte (den hade dock varit där innan han eller vi flyttade in). Men även den för nära våran gräns.
Jag bryr mig nu inte så om den men om msn pratar regler och skötsel.

Vill du ha skog runt finns det ju en lösning. Du köper nån hektar mark och bygger dit ett hus! Det svårare köpa marken och börja fälla ner inte minst pga alla regler.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Hursomhelst förstår jag inte vad som är skillnad med träd och friggebod?
Då kan du starta en tråd om det. Här behandlar vi TS fråga. Att brodera ut i skillnaden mellan byggnad och växtlighet och varför det ena är reglerat på ett sätt men inte det andra riskerar bara att förstöra den här tråden.
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 6 till
  • Laddar…
kisumisu
GlennB GlennB skrev:
Uhm va ? exakt var hittar du undantagen för pyttetomter menar du ?

(Jag klassar alla tomter under typ 800kvm som pyttetomter)
Det jag fått förklarat av min kommun är att kommuner har "stadsmark" "tätort" "landsbygd" i sina områden.

Det värsta är att bo i "tätort" då de sällan går göra undantag osv. Bor man på "stadsmark" kan man lättare få igenom saker dvs byggnader nära grannens tomt som exempel. På "landsbygd" är regler inte så hårda.

Jag vet inte om det här stämmer, men så sade en i kommunen till mig när jag ifrågasatte att varför får min bekant mitt i stan bygga en friggebod precis på tomtgräns. När set sedan är paragrafryttar regler på mitt område.

Nu riskerar det här gå offtopic var redan en som nämnde det. Men mycket möjligt det är så med träd också. Kommunen kanske anser att lite träd här och där tillhör tätort men inte stad.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Som redan sagts, hur vet man var tomtgränsen går?
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.